Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Wieliczka. P&R w Kokotowie i Węgrzcach Wielkich mają być gotowe na przełomie 2022 i 2023 roku

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Na razie Wieliczka ma jeden kolejowy park&ride (przy stacji „Wieliczka Park”). Takie centra przesiadkowe mają powstać jeszcze przy stacji PKP w Kokotowie oraz kolejowym przystanku w Węgrzcach Wielkich
Na razie Wieliczka ma jeden kolejowy park&ride (przy stacji „Wieliczka Park”). Takie centra przesiadkowe mają powstać jeszcze przy stacji PKP w Kokotowie oraz kolejowym przystanku w Węgrzcach Wielkich Bogdan Pasek
Ruszy wreszcie zapowiadana od 2017 roku budowa parkingów typu park&ride przy stacjach kolejowych na północy gminy Wieliczka - w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Powstanie tam w sumie ok. 200 miejsc postojowych oraz stanowiska dla rowerów i zatoki postojowe "kiss&ride".

Przetarg - w formule "zaprojektuj i wybuduj" - na wykonanie planowanych od dawna centrów przesiadkowych w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie rozstrzygnięto pod koniec 2020 roku. Zakładano wtedy, że prace projektowe dla obu inwestycji potrwają "góra sześć miesięcy", jednak opracowywanie dokumentacji jest blisko finału dopiero teraz.

Wniosek o wydanie decyzji zrid (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla centrum przesiadkowego w Węgrzcach Wielkich ma zostać złożony do połowy lipca 2022. Natomiast dla Kokotowa – niedługo potem (jak zapewnia wielicki magistrat: opracowywanie dokumentacji dla tej części przedsięwzięcia jest na etapie "ostatnich uzgodnień").

- Jako pierwsza ruszy budowa P&R w Węgrzcach Wielkich. Zakładamy, że będzie to najpóźniej we wrześniu tego roku i do jesieni parking będzie gotowy. Z kolei park&ride w Kokotowie powinien powstać do przełomu 2022 i 2023 roku – twierdzi wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.

Przy stacji PKP w Kokotowie zaplanowano parking typu park&ride (parkuj i jedź) na 150 miejsc, a przy przystanku kolejowym w Węgrzcach Wielkich - na 50 miejsc. W obu rejonach będą również stanowiska dla rowerów oraz zatoki postojowe "kiss&ride", a także m.in. systemy monitoringu i elektronicznej informacji dla podróżnych.

Łączna wartość tych robót to ponad 6,3 mln zł. Wykonanie centrum przesiadkowego w Kokotowie pochłonie 2,752 mln zł. Z kolei druga inwestycja obejmuje nie tylko budowę kolejowego P&R w Węgrzcach Wielkich, ale także ścieżki rowerowej Wieliczka - Kraków, wzdłuż drogi krajowej 94 (dla tej części przedsięwzięcia wciąż nie ma pełnej dokumentacji, te roboty budowlane prolongowano już na 2023 rok), za w sumie 3,587 mln zł.

Nowa komunikacyjna infrastruktura powstanie z pomocą unijną, w ramach puli na zintegrowane inwestycje terytorialne (tzw.
zit). Dofinansowanie pokryje 60-70 proc. kosztów. Pozostałe pieniądze wyłoży gmina Wieliczka.

W latach 2018-2021 w gminie Wieliczka powstało (także z pomocą unijną) osiem punktów przesiadkowych przy pętlach autobusowych: w Byszycach, Brzegach, Janowicach, Węgrzcach Wielkich, Dobranowicach, Grajowie, Podstolicach, Raciborsku.

Natomiast pierwsze centrum przesiadkowe w tym rejonie wybudowano już w latach 2012-2013 przy stacji PKP Wieliczka Park (dwa parkingu P&R, po obu stronach ul. Dembowskiego, w sumie na 300 miejsc).

FLESZ - Polska coraz bardziej rowerowa

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska