Przetarg - w formule "zaprojektuj i wybuduj" - na wykonanie planowanych od dawna centrów przesiadkowych w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie rozstrzygnięto pod koniec 2020 roku. Zakładano wtedy, że prace projektowe dla obu inwestycji potrwają "góra sześć miesięcy", jednak opracowywanie dokumentacji jest blisko finału dopiero teraz.
Wniosek o wydanie decyzji zrid (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla centrum przesiadkowego w Węgrzcach Wielkich ma zostać złożony do połowy lipca 2022. Natomiast dla Kokotowa – niedługo potem (jak zapewnia wielicki magistrat: opracowywanie dokumentacji dla tej części przedsięwzięcia jest na etapie "ostatnich uzgodnień").
- Jako pierwsza ruszy budowa P&R w Węgrzcach Wielkich. Zakładamy, że będzie to najpóźniej we wrześniu tego roku i do jesieni parking będzie gotowy. Z kolei park&ride w Kokotowie powinien powstać do przełomu 2022 i 2023 roku – twierdzi wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa.
Przy stacji PKP w Kokotowie zaplanowano parking typu park&ride (parkuj i jedź) na 150 miejsc, a przy przystanku kolejowym w Węgrzcach Wielkich - na 50 miejsc. W obu rejonach będą również stanowiska dla rowerów oraz zatoki postojowe "kiss&ride", a także m.in. systemy monitoringu i elektronicznej informacji dla podróżnych.
Łączna wartość tych robót to ponad 6,3 mln zł. Wykonanie centrum przesiadkowego w Kokotowie pochłonie 2,752 mln zł. Z kolei druga inwestycja obejmuje nie tylko budowę kolejowego P&R w Węgrzcach Wielkich, ale także ścieżki rowerowej Wieliczka - Kraków, wzdłuż drogi krajowej 94 (dla tej części przedsięwzięcia wciąż nie ma pełnej dokumentacji, te roboty budowlane prolongowano już na 2023 rok), za w sumie 3,587 mln zł.
Nowa komunikacyjna infrastruktura powstanie z pomocą unijną, w ramach puli na zintegrowane inwestycje terytorialne (tzw.
zit). Dofinansowanie pokryje 60-70 proc. kosztów. Pozostałe pieniądze wyłoży gmina Wieliczka.
W latach 2018-2021 w gminie Wieliczka powstało (także z pomocą unijną) osiem punktów przesiadkowych przy pętlach autobusowych: w Byszycach, Brzegach, Janowicach, Węgrzcach Wielkich, Dobranowicach, Grajowie, Podstolicach, Raciborsku.
Natomiast pierwsze centrum przesiadkowe w tym rejonie wybudowano już w latach 2012-2013 przy stacji PKP Wieliczka Park (dwa parkingu P&R, po obu stronach ul. Dembowskiego, w sumie na 300 miejsc).
- Co zjeść, podróżując po Małopolsce? Oto regionalne przysmaki!
- Relaksujący weekend? Tylko na termach. Oto najlepsze baseny w Małopolsce!
- Wieliczka. Wracają niedzielne kursy autobusów. Jedna linia do likwidacji
- Miodobranie 2021 w Wieliczce. Słodki czas w centrum miasta [ZDJĘCIA]
- Będą nowe połączenia MPK do Krakowa: dla Niepołomic i Wieliczki
- Pociągi nie dojadą z Krakowa do Wieliczki. Szykują się duże zmiany
FLESZ - Polska coraz bardziej rowerowa
