Pierwszy raz w historii zmieniono kurs planetoidy

Tę specjalną edycję festiwalu otworzy „Dydona i Eneasz” Purcella (25.10, Teatr im. J. Słowackiego). Na Opera Rara opera ta pojawiała się już dwukrotnie, najpierw w wersji koncertowej, a później w inscenizacji Natalii Iwaniec. Teraz powraca jako projekt społeczny, w którym do profesjonalnych muzyków dołączy Chór w Kontakcie założony w Krakowie w 2015 roku przez Wassima Ibrahima.
Zespół ten w praktyczny sposób wciela w życie idee różnorodności i wielokulturowości — zarówno w odniesieniu do prezentowanego repertuaru, jak i składu chóru. W rolach głównych Matylda Sielska i Adam Radnicki, a całość zostanie wykonana pod batutą Denisa Comteta.
Jeszcze tego samego dnia i w tym samym miejscu wystąpi doskonale już znany w Krakowie wenezuelski sopranista Samuel Mariño. Zaśpiewa dwie wielkie arie operowe: „Scena di Berenice” Haydna i „Ah! perfido” Beethovena — Capella Cracoviensis dyrygowana przez Jana Tomasza Adamusa zagra też jego IV symfonię.
W Światowy Dzień Opery będzie też miała swoją premierę na platformie Play Kraków rejestracja plenerowego spektaklu „Naturzyści” Cezarego Tomaszewskiego, który latem pokazywany był w Lesie Wolskim. Reżyser postanowił, zgodnie z intencją Mendelssohna, wyprowadzić jego „Lieder im Freien zu singen” razem z wykonawcami i widzami w naturę.
Paweł Świątek wyreżyseruje spektakl „Bach Goes Opera” (26, 27 i 28.10, Teatr im. J. Słowackiego), w którym na warsztat bierze dwie świeckie kantaty lipskiego kantora: BWV 201 i BWV 214. Krakowskie wykonanie tych utworów odsłoni przed nami ich operowy potencjał i pokaże Johanna Sebastiana jako prawdziwego kompozytora teatralnego. O stronę muzyczną przedstawienia zadba Jorge Jimenez.
Na festiwalu zabrzmią też cztery ważne requiem - dwa katolickie i dwa protestanckie. Rzadko grywane „Musikalische Exequien” Schütza i „Requiem à 15” Bibera (27.10, Filharmonia Krakowska) wykona belgijski zespół Oltremontano ze swoim liderem Wimem Becu. W „Ein deutsches Requiem” Brahmsa (30.10, Filharmonia Krakowska) do Capelli Cracoviensis i Jana Tomasza Adamusa dołączy dwójka wybitnych solistów — baryton Thomas Hampson i sopranistka Chen Reiss.
Festiwal zakończy najbardziej znane ze wszystkich muzycznych opracowań mszy za zmarłych - „Requiem” Mozarta (01.11, kościół św. Katarzyny), którym zadyryguje Thibault Noally, wieloletni koncertmistrz Les Musiciens du Louvre i założyciel zespołu Les Accents.
Bilety na festiwal Opera Rara dostępne na stronach i w kasach Teatru im. Juliusza Słowackiego, Filharmonii Krakowskiej oraz w serwisie eventim.pl.
- Oto najwięksi pożeracze prądu w twoim domu!
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Pokoje do wynajęcia w Krakowie. Cena? Od 600 do nawet 1500 złotych!
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek
- Punkty karne. Nowy taryfikator punktów 2022. Co zmieniło się od 17 września?