Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejny krok w kierunku budowy obwodnicy Limanowej. Jest wniosek o wydanie decyzji środowiskowej

Klaudia Kulak
Klaudia Kulak
Nowa droga ma odciążyć centrum miasta
Nowa droga ma odciążyć centrum miasta Klaudia Kulak
W Limanowej, w ciągu DK 28 ma powstać obwodnica. Inwestycja odciąży z ruchu centrum miasta, ale także ułatwi podróż pomiędzy Nowym Sączem, a Rabką-Zdrojem. Pozytywnie wpłynie także na spójność komunikacyjną południowej Małopolski. GDDKiA złożyła właśnie do burmistrza Limanowej wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej drogi.

Nowa obwodnica o długości od około 6 do 9 km, w zależności od wybranego wariantu ma powstać w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej wskazano trzy warianty jej przebiegu - 1A, 2A i 3A.

- Każdy z nich rozpoczyna się w okolicach skrzyżowania DK28 z ul. Krakowską, a kończy nieopodal skrzyżowania ul. Kościuszki z ul. Agrestową. Warianty 1A i 2A są poprowadzone przez obszar miasta Limanowa, wariant 3A przebiega częściowo przez tereny gminy wiejskiej Limanowa - informuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej GDDKiA w Krakowie.

Wiadomo, że będzie to droga jednojezdniowa, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym. Wariantem preferowanym jest ten o oznaczeniu 1A. Jego przebieg pokrywa się z korytarzem na obwodnicę przewidzianym w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego.

- Zakładamy wybudowanie dwóch mostów nad Suchą Sowliną i Sowlinką oraz dwóch estakad o długości ponad 300 metrów każda. Pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ulicami Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka. Druga nad potokiem Jabłoniec i ulicą Wiejską.  Planowana jest również budowa dwóch wiaduktów, którymi ulice Lipowa i Łokietka będą przebiegać nad obwodnicą - mówi Michna.

Zwolennikiem tego wariantu jest również burmistrz Limanowej Władysław Bieda. - Pod wieloma kryteriami: ekonomicznym, geologicznym, ochrony środowiska, hydrologii, tego ile musi powstać obiektów inżynierskich, jakie jest oddziaływanie społeczne i ile budynków trzeba wyburzyć na tej trasie, wariant ten wychodzi najkorzystniej - przyznaje.

Inwestycja jest ważne, bo aktualnie DK28 przebiega przez samo centrum Limanowej. Jak informuje Michna, badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021 wskazują, że od 2015 roku liczba pojazdów przejeżdżających przez Limanową wzrosła o 30 proc. i wynosi już prawie 21 tysięcy samochodów.

- W tej liczbie ponad 2,2 tysiąca pojazdów to autobusy i ciężarówki. Jest to - obok Jasła - największe natężenie ruchu na całej DK28, od Zatora w woj. małopolskim do przejścia granicznego z Ukrainą w Medyce - zauważa.

Budowa nowej drogi ma zdaniem GDDKiA przynieść wiele korzyści, między innymi omijając najgęściej zabudowaną część Limanowej, co poprawi komfort mieszkańców miasta. - Wyprowadzi też ruch tranzytowy wjeżdżający do centrum miasta z drogi krajowej nr 28 i z drogi wojewódzkiej nr 965. Zwiększy to komfort mieszkańców i poprawi warunki dla ruchu lokalnego - podkreśla Michna.

Jeśli uda się uzyskać decyzję środowiskową, kolejnym krokiem będzie przygotowanie koncepcji programowej. Na tym etapie prowadzone będą miedzy innymi badania geologiczne terenu.

- Następnie planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie tej inwestycji w formule Projektuj i buduj. Przewidywany czas realizacji to lata 2025-2029 - precyzuje Michna.

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska