Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszty ograniczają przewoźników. Jak usprawnić połączenia autobusowe na Sądecczyźnie?

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Po upadku PKS-ów rynek komunikacyjny przejęli prywatni przewoźnicy. Pasażerowie tęsknią za czasami, gdzie można był „wszędzie dojechać"
Po upadku PKS-ów rynek komunikacyjny przejęli prywatni przewoźnicy. Pasażerowie tęsknią za czasami, gdzie można był „wszędzie dojechać" fot. Paweł Szeliga
Po upadku PKS-ów rynek komunikacyjny przejęli prywatni przewoźnicy, którzy obecnie nie są w stanie zagwarantować dobrze działającego systemu transportu dla mieszkańców Sądecczyzny.

FLESZ: Pierwsza pomoc przy wypadkach drogowych. To musisz wiedzieć!

- Problem dotyczy przede wszystkim młodzieży dojeżdżającej do szkół średnich oraz dorosłych, którzy muszą dojechać do pracy. W Dolinie Popradu jest to bardzo poważny problem - podkreśla radna powiatowa Marta Adamczyk.

Wójtowie sądeckich gmin zwracają uwagę, że przewoźnicy rezygnują z kursów, ponieważ są nierentowne. Dla przykładu na linii Bukowiec-Lipnica Wielka (gmina Korzenna) realizowanych jest sześć kursów. Busy przewożą na nich łącznie siedmiu pasażerów. Z powodów ekonomicznych wielu przewoźników skraca też dotychczasowe linie. Busy docierają do połowy drogi we wsi i pasażerowie są zmuszeni pokonywać wiele kilometrów, by dotrzeć do domu.

W lepszej sytuacji są miejscowości położone najbliżej Nowego Sącza. Do nich docierają linie podmiejskie MPK Nowy Sącz. Tak jest w gminach Stary Sącz, Nawojowa Kamionka Wielka, Podegrodzie i Łącko. Jednak współpraca z sądecką spółką nie jest łatwa, bo prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel, zażądał, aby gminne dopłaty do trasy były zdecydowanie większe.
Marszałek Witold Kozłowski zapewnia za to, że podejmowane są działania zmierzające do likwidacji komunikacyjnych białych plam na mapie Małopolski.

Na specjalnym spotkaniu w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu podkreślił, że wystąpił do wojewody o środki na uruchomienie 12 dodatkowych linii w województwie. W przypadku Sądecczyzny są to linie: Nowy Sącz-Gródek-Zakliczyn-Wojnicz-Tarnów i Gorlice-Łużna-Grybów-Królowa Polska-Nowy Sącz. Przygotowywana jest dokumentacja pierwszego etapu skomunikowania A4 z południem Europy na odcinku Brzesko-Nowy Sącz, trwają też prace dokumentacyjne przy linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. W 2027 r. ma ona już obsługiwać podróżnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska