Kraków 2050. Mieszkańcy chcą polotu: miasto 15-minutowe, metro, wielka strefa parkowania, transport Wisłą, windy między dzielnicami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Jak może wyglądać Kraków w 2050 roku? Trwają konsultacje dotyczące nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa.
Jak może wyglądać Kraków w 2050 roku? Trwają konsultacje dotyczące nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Altrans, Politechnika Krakowska, Urząd Miasta Krakowa
Udostępnij:
Trwają konsultacje w sprawie utworzenia nowego Studium zagospodarowania przestrzennego miasta Krakowa. Odbyło się spotkanie dotyczące proponowanych rozwiązań dla komunikacji i infrastruktury, jakie mogłyby być realizowane w stolicy Małopolski do 2050 r. Mieszkańcy upominali się o metro, ścieżki rowerowe, więcej połączeń kolejowych, parkingi park&ride. Specjaliści zwracali uwagę, że coraz bardziej będzie się rozwijać przemieszczanie się za pomocą urządzeń transportu osobistego (np. hulajnogi elektryczne). Przyszłością ma być miasto 15-minutowe, czyli możliwość skorzystania z usług, rekreacji w obszarze, na którym można dojść czy dojechać na rowerze do sklepu, szkoły, parku w czasie nie dłuższym niż kwadrans. Do komunikacji może zostać także wykorzystana Wisła.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

- Gdyby ktoś wiedział, jak będziemy się poruszać po Krakowie w 2050 roku, to byłby bogatym człowiekiem. Nikt nie przewidział pandemii, tego co zrobiły z nami elektryczne hulajnogi. Wydaje mi się, że za 30 lat dominującej roli nie będą pełnić samochody, a urządzenia osobistego transportu, np. hulajnoga, rower. Jeżeli pójdziemy w kierunku tworzenia miasta 15-minutowego, to będzie się można łatwiej przemieszczać. Jak ktoś był w Londynie, to wie, że są tam dzielnice, w których mieszkańcy wszystko mają pod ręką, dojście na piechotę albo przejechanie rowerem jest wystarczające - mówił prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, który był jednym z ekspertów uczestniczących w konsultacjach.

Władze Krakowa zdecydowały, by budować premetro. Plan miasta jest taki, by centralny odcinek z tunelem pod centrum został wybudowany do 2033 roku.

Spór o metro w Krakowie. Prezydent planuje podziemny tramwaj...

Mieszkańcy zwracali m.in. uwagę, że infrastruktura nie nadąża za rozwojem miasta: powstają osiedla, bloki, a nie towarzyszą temu odpowiednie rozwiązania komunikacyjne - przykładowo do dziś krakowianie z północy miasta nie doczekali się trasy tramwajowej do Górki Narodowej, nie mówiąc już o Azorach. - Marzę o tym, aby do 2050 roku można było dojechać tramwajem do ronda Ofiar Katynia - przyznała jedna z uczestniczek konsultacji.

Wśród pomysłów, które mogą w znaczny sposób wpłynąć na przemieszczania się (ograniczenie ruchu, korków) mieszkańcy wymieniali ścisłą rejonizację szkół, tworzenie ścieżek rowerowych, bezpiecznych traktów dla pieszych, rozwój transportu szynowego.

- Jednym z kierunków rozwoju jest planowanie nowych linii tramwajowych odciążających Śródmieście i zapewnienie niezawodności, tak by była alternatywna możliwość przejazdu tramwajem np. z Bronowic do centrum. Kiedy była remontowana ulica Królewska, to tramwaje trzeba było zastąpić autobusami, bowiem nie było innego połączenia tramwajowego tego rejonu ze Starym Miastem - mówił Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich.

Eksperci i mieszkańcy zwracali także uwagę, że mocniej powinna zostać wykorzystana sieć kolejowa. Oczekiwania są też takie, by powstawały parkingi park&ride, na których można zostawić auto i przesiąść się na tramwaj, autobus, czy pociąg.

Były też pytania o metro. W aktualnym Studium z 2014 r. uwzględniono trzy linie metra, w tym z Nowej Huty przez centrum do Bronowic oraz z Prądnika Białego przez Zabłocie, Płaszów do planowanego Nowego Miasta w Rybitwach, gdzie ma powstać dzielnica wieżowców. Obecnie miasto planuje jednak budowę premetra, a de facto tramwaju w tunelach ze Wzgórz Krzesławickich z tunelem pod centrum do rejonu ul. Jasnogórskiej.

Pojawił się też wątek wykorzystania do przemieszczania się Wisły. Małgorzata Starnowska, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa, przyznała: - Wisła jest brana pod uwagę, jako droga wodna do podróżowania i medium służące do transportowania towarów. Rząd ma plany budowy Kanału Krakowskiego, by go wykorzystać do rozwoju żeglugi.

Do wykorzystania pod budowę kanału żeglugowego brany jest pod uwagę teren, jaki jest rezerwowany w Krakowie od ponad wieku. Kanał Krakowski zaplanowany został jako odnoga Wisły omijająca zabytkowe centrum Krakowa, po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

Szymon Toboła, przewodniczący Rady Dzielnicy XIII Podgórze, skomentował, że jego zdaniem w wypowiedziach zabrakło globalnego patrzenia na miasto. Przedstawił więc kilka swoich pomysłów. - Po pierwsze powinno się jednorazowo poszerzyć strefę płatnego parkowania na całe miasto. Trzeba też walczyć o takie ustawowe zmiany, by przy kupnie samochodu każdy właściciel pojazdu wskazał miejsce postojowe. To by dużo zmieniło w wewnętrznym funkcjonowaniu miasta - mówił przewodniczący "trzynastki".

Jego zdaniem Kraków powinno się podzielić na cztery obszary. - W pierwszej obwodnicy powinien być dopuszczony tylko ruch pieszy, w drugiej obwodnicy mogłaby być też dopuszczona komunikacja zbiorowa, a samochody w kolejnych dwóch strefach. To byłoby coś optymalnego, gdy myślimy o Krakowie 2050. Brakuje mi w planowaniu miasta polotu związanego z nowoczesnością, technologią. Dlaczego tramwaje, samochody? A może windy, które będą krążyły między dzielnicami, małe windy podziemne na 15 osób, jeżdżące z jednej dzielnicy do drugiej. Brakuje mi czegoś na miarę przyszłych czasów - zaznaczył Szymon Toboła.

Przypomnijmy, że 24 stycznia 2018 r. Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia nowego Studium, które ma „zaplanować” miasto do 2050 r. To naczelny dokument planistyczny miasta, z którym muszą być zgodne wszystkie plany miejscowe.

Aktualnie prace nad nowym Studium są na etapie analizy złożonych wniosków (np. aby jakiś teren przekształcić z budowlanego na zielony). Prowadzone są też konsultacje społeczne (do 26 listopada 2021 r.) dotyczące część I dokumentu - uwarunkowań.
- Zebrane opinie posłużą jako inspiracja do dalszych prac nad Studium - wyjaśniają w magistracie.

Później rozpoczną się prace nad przygotowaniem II części Studium, tj. kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Zapoznanie się z ustaleniami projektu Studium możliwe będzie w okresie jego wyłożenia do publicznego wglądu, co zgodnie z założonym harmonogramem ma nastąpić w 2022 r. Wtedy będzie możliwość składania postulatów do projektu Studium, w formie pisma stanowiącego uwagę. Skierowanie projektu Studium pod obrady Rady Miasta Krakowa planowane jest w 2023 r.

Terminy i tematy kolejnych spotkań konsultacyjnych w sprawie Studium:

  • - Mieszkanie – 27 października, o godz. 16
  • - Praca – 15 listopada, o godz. 16
  • - Środowisko i rekreacja – 23 listopada, o godz. 16

Spotkania informacyjno-konsultacyjne odbywają się w sali konferencyjnej w Tauron Arenie (ul. Lema 7) oraz on-line. Udział w poszczególnych warsztatach jest możliwy po rejestracji w formularzu na stronie: http://zaprojektujmykrakow.org. Rejestrować należy się na każde spotkanie osobno, formularz rejestracyjny dostępny jest na 2 tygodnie przed każdym spotkaniem. Wszyscy zainteresowani mieszkańcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych mogą skorzystać z transmisji on-line spotkań za pomocą strony internetowej http://zaprojektujmykrakow.org/ oraz na profilu Facebook, YouTube oraz Instagram.

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
22 października, 7:26, Rudy z Budy:

Naprawde Tymczak...?....kto jest twoim dilerem? Krakow to syf i malaria, brud i betonoza, Krakow to niedzialajaca komunikacja miejska i gigantyczne korki na kazdej ulicy. Krakow to przewalki deweloperskie i korupcja w UM. Krakow to nepotyzm i kolesiostwo. A wszystko to pod rzadami przybledy z Sosnowca ktory zniszczyl miasto i nikt i nic juz go nie odbudowuje. Krakow to pulapka na szczury z ktorej nalezy uciekac.

100/100 zrobią 100 x studium konsultacyjne, 100 x studium wykonania, 50 konkursów, 3 x referendum , po czym oznajmia ze dziura w budżecie i ma być jak jest. Oczywiście kto miał zarobić po drodze to zarobi. Boy-Zeleński napisał, ze Krakow to takie dziwne miasto, gdzie o rzeczach błahych i oczywistych dyskutuje sie latami i w najdrobniejszych szczegółach, a o rzeczach istotnych nawet nikt sie nie zająknie. Dajcie sobie juz spokój z tym mrzonkami..."windy miedzydzielnicowe" buhahahah... Jak ktos chce mieszkac w nowoczesnym miescie to niech sie do takiego przeprowadzi np. Katowice, Warszawa, 3 Miasto. W Krakowie sie nie da i sie nie bezie dało. Ostatnio z Modlniczki do Czyzyn jechalem 2:55 h. Tu jest odpowiedź jak Majcher od 20 lat dba o dobre funkcjonowanie aglomeracji Kraków. Milej wegetacji w tym smrodzie, smogu, korkach, ruderach i patodeveloperce. Vivat Magistrat!

L
Lukasz
A może windy, które będą krążyły między dzielnicami, małe windy podziemne na 15 osób, jeżdżące z jednej dzielnicy do drugiej. Brakuje mi czegoś na miarę przyszłych czasów - zaznaczył Szymon Toboła. -- z jakiej choinki sie urwał???? Winda jezdzi w pionie a nie w poziomie....
G
Gość
Sporo się mówi a Kraków rozwija się jedynie cząstkowo małymi inwestycjami na każdej z dzielnic gdzie tworzy się coś nowego a obok stoi coś nieużytecznego starego. Ja Kraków może nie w 2050 ale nawet wcześniej według zapowiedzi widzę tak zaczynając od obwodnicy nowej całego miasta to od strony Rybitw nowoczesne osiedle biurowców i apartamentowcow z rekreacyjnymi bagrami stare miasto połączone w I strefie bez aut w 2 strefie tylko hulajnogi melexy dorożki rowery piesi tramwaje 3 strefa pojazdy dla mieszkańców plus komunikacja 5 strefa( obecnie budowana obwodnica ) dla osób przyjezdnych gdzie są utworzone tj galeria Bronowice lub Bonarka centra handlowe z parkingami park
z
z Michalkowic
22 października, 7:32, trutty:

Tylko trolejbusy rozwiaza problemy komunikacyjne Krakowa. Trolejbusy sa ekologiczne i ekonomiczne i jedynie masowa trolejbusynacja miasta zapewni jego harmonijny rozwoj.. Trolejbus powinien jezdzic po kazdej ulicy a po arteriach powinny jezdzic trolejbusy przegubowe. Krakow powinien brac przyklad z innych miast takich jak Lublin, Gdynia, Karaczi czy tez Mogadiszu i wprowadzac trolejbusy pomalowane na niebiesko.

Tak, trolejbusy to wspanialy pomysl i az sie dziwie ze nikt jeszcze wczesniej na to nie wpadl. Nie tak dawno bylem w Lublinie i widzialem jak wspaniale dziala ten wynalazek. Otoz widzialem jak trolejbus sie zepsul, wiec trolejbusowy wysiadl i odciagnal sznurkiem pantograf od drutow poczym wysiedli pasazerowie i wszyscy razem zepchneli zepsuty trolejbus do kraweznika. I trasa byla od razu udrozniona i inne trolejbusy mogly po niej dalej smigac. A u nas w Krakowie jak sie zepsuje tramwaj to godzinami blokuje torowisko nim go sciagna i trzeba zapylac na nogach z Bronowic pod Bagatele.

Ale w Krakowie promuje sie drogie w budowie i eksploatacji tramwaje dlatego ze Machlojski ma udzialy w hucie produkujacej szyny w Izraelu

i z tamtad sprowadza sie szyny do Krakowa. Poza tym Machlojski ma udzialy w fabryce podzespolow sluzacych do budowy tramajow ktora to fabryka tez jest zlokalizowana w Izraelu. Stad taki ped na te tramwaje a powinno byc na trolejbusy.

E
Ehh
Szybka kolej obwodowa ,campusy uczelniane(ok 200.000 studentów plus kadra) na jej obwodzie i docelowy ,autonomiczny transport,szczególnie na prowincji.Zabytków sie nie przeniesie, ale wszystko inne można,bo na terenie Krakowa nie wydobywa sie juz żadnych surowców a wszystko sie dowozi
G
Gość
A drony? Od listopada do marca polecam rower komfort pełny. Co za surrealizm idelogow ekoterroru
G
Gość
Londyn Paryż nowy Jork w Wiedeń wymieniacie i nic z tych miast nie bierzecie przykład. Mógł być Park Lotników Central Parkiem a zostanie beton em.
t
tjk
A o teleportacji nikt nie wspomniał? Szkoda.
K
Krakus
Miasto zadłużone, a Ci snują plany. Za to przewali się trochę kasy na studium i koncepcje i analizy , przecież poprzednie Studium było uchwalone zaledwie parę lat temu.
t
trutty
Tylko trolejbusy rozwiaza problemy komunikacyjne Krakowa. Trolejbusy sa ekologiczne i ekonomiczne i jedynie masowa trolejbusynacja miasta zapewni jego harmonijny rozwoj.. Trolejbus powinien jezdzic po kazdej ulicy a po arteriach powinny jezdzic trolejbusy przegubowe. Krakow powinien brac przyklad z innych miast takich jak Lublin, Gdynia, Karaczi czy tez Mogadiszu i wprowadzac trolejbusy pomalowane na niebiesko.
R
Rudy z Budy
Naprawde Tymczak...?....kto jest twoim dilerem? Krakow to syf i malaria, brud i betonoza, Krakow to niedzialajaca komunikacja miejska i gigantyczne korki na kazdej ulicy. Krakow to przewalki deweloperskie i korupcja w UM. Krakow to nepotyzm i kolesiostwo. A wszystko to pod rzadami przybledy z Sosnowca ktory zniszczyl miasto i nikt i nic juz go nie odbudowuje. Krakow to pulapka na szczury z ktorej nalezy uciekac.
G
Gość
21 października, 19:47, Gość:

Mój komentarz do tego koncertu życzeń: ja tam uważam, że jeśli ktoś chce mieszkać w Warszawie -- to powinien po prostu przeprowadzić się do Warszawy.

Krótko i na temat :)

Niech Kraków pozostanie Krakowem, czy raczej wróci do bycia Krakowem. Nie można na siłę wszędzie robić Londynu i Tokio.

A
Antyrusek
21 października, 21:37, Zbigniew Rusek:

Nie tramwaje, lecz autobusy i metro, a rowery i hulajnogi powinny mieć zakaz jazdy po trasach autobusów. Miasto powinno być mniejsze (zarówno pod względem liczby ludności, jak i powierzchni) i powinno się maksymalnie ograniczyć liczbę BIUROWCÓW. Praca biurowa jest szkodliwa społecznie i idiotyczna.

Ograniczyć to powinieneś swoje głupie komentarze.

w
wojtyła zawyła !
Z konkretów, to z tego całego przedstawionego tutaj, głupawego bicia piany, wyłania się jedynie miła okazja do przekręcenia publicznej kasy, na wykonanie fikcyjnych projektów. A wiocha, pozostanie niestety wiochą. Również w 2050 r.
Z
Zbigniew Rusek
Nie tramwaje, lecz autobusy i metro, a rowery i hulajnogi powinny mieć zakaz jazdy po trasach autobusów. Miasto powinno być mniejsze (zarówno pod względem liczby ludności, jak i powierzchni) i powinno się maksymalnie ograniczyć liczbę BIUROWCÓW. Praca biurowa jest szkodliwa społecznie i idiotyczna.
Dodaj ogłoszenie