- Wykonaliśmy zasadnicze roboty konstrukcyjne związane z rozbudową wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. Gotowe są fundamenty i podpory obiektu. Finalizujemy prace przy ostatnim z pięciu ceglanych łuków, którego betonowanie zaplanowano na 13 września. Później będą prowadzone roboty zabezpieczające sklepienia, zrekonstruowana zostanie ściana zewnętrzna wiaduktu i przygotowana konstrukcja do ułożenia torów - wylicza Bogusław Pilujski z firmy Strabag, która wykonuje prace.
Obecnie roboty związane z rozbudową wiaduktu o drugą, dodatkową parę torów odbywają się od strony ul. Dietla. Wykonawcy zaznaczają, że prace prowadzone są pod ścisłym nadzorem służb konserwatorskich. Zapewniają też, że do odbudowy łuków wykorzystane zostały cegły zabytkowego wiaduktu, które po rozebraniu jego części oczyszczono i przygotowano do ponownego ułożenia.
Podobnie ma być z kamiennymi blokami ze starszej konstrukcji – po odpowiedniej obróbce mają zostać wykorzystane do budowy zewnętrznej ściany wiaduktu. Do odbudowy ma zostać wykorzystane ok. 80 procent dawnego materiału. Oszacowano, że tyle nadaje się do ponownego użytku. Główne prace budowlane na ul. Grzegórzeckiej zakończą się w połowie 2023 r.
W związku z postępem prac skończyć mają się utrudnienia komunikacyjne.
- Przejazd pod wiaduktem w kierunku ul. Dietla zostanie uruchomiony 19 września. Od listopada ma natomiast być udostępniony ciąg dla pieszych pod wiaduktem od strony ul. Blich - informuje Łukasz Kwapień z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomnijmy, że pod wiaduktem bez zakłóceń odbywa się ruch tramwajowy. Ruch samochodowy nie będzie natomiast przywracany na jezdni w kierunku ronda Grzegórzeckiego. W PKP PLK przyznają, że ten odcinek drogi nie będzie już potrzebny do wyłączenia ze względu na realizowaną inwestycję. Auta tam jednak nie pojadą ze względu na plany miasta, które przygotowuje budowę placu Grzegórzeckiego.
Założenie jest takie, że docelowo ruch będzie się tam odbywał tylko w jedną stronę - od ronda Grzegórzeckiego do ul. Dietla. Od strony Hali Targowej powstanie natomiast plac z zielenią, którym będzie można przejść z przystanku tramwajowego na nowy przystanek kolejowy Grzegórzki.
Ten przystanek już w dużej części został wykonany. Pozostały prace wykończeniowe. Powstaną też schody na przystanek z dwóch stron - przy ul. Grzegórzeckiej jak i na wysokości ul. Berka Joselewicza. W rejonie wiaduktu nad ul. Grzegórzecką na przystanek będzie można też wyjechać windami.
Inwestycje kolejowe na Grzegórzkach realizowane są w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice. W ramach tego zadania powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasyp) między ul. Kopernika i Miodową. Budowane są też mosty kolejowe nad Wisłą (dwa są gotowe, trzeci powstaje wraz z kładką pieszo-rowerową).
Kraków. Poszerzają przejazd na ulicy Opolskiej. Od soboty ud...
Plan jest taki, by dodatkowe tory dla pociągów szybkiej kolei aglomeracyjnej zostały udostępnione od czerwca przyszłego roku. W PKP PLK przyznają, że do tego czasu nie uda się jednak uruchomić przystanku kolejowego Grzegórzki. Z tego obiektu pasażerowie mają korzystać w II połowie 2023 r. (być może od września).
Czy Polska ma szanse uzyskać reparacje od Niemiec?

- Ten obiekt całkowicie zmienił centrum Krakowa! Budowa zaczęła się 20 lat temu!
- Greckie plaże i chorwackie wody na wyciągnięcie ręki. Wakacje 30 minut od Krakowa!
- Spektakularne zdjęcia lotnicze dwóch odcinków zakopianki! Są postępy
- Horoskop na wrzesień 2022 dla wszystkich znaków zodiaku
- Niezwykła wieś z Małopolski znów jest gwiazdą internetu