https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: duży parking pod estakadą w centrum [ZDJĘCIA]

Marcin Warszawski
Niemal sto miejsc parkingowych, prawdopodobnie pod koniec tego miesiąca, zostanie oddanych do użytku pod estakadą przy ulicy Wita Stwosza, w bezpośrednim sąsiedztwie Regionalnego Dworca Autobusowego. Podobne parkingi od lat z powodzeniem funkcjonują w Gdyni, Chorzowie czy Zakopanem. W Krakowie, jak dotąd, pod jedną z estakad znajduje się tylko wypożyczalnia przyczep samochodowych. Jednak władze miasta nie wykluczają, że przestrzeń pod innymi wiaduktami również zostanie zagospodarowana.

- Będzie to ogólnodostępny, strzeżony parking dla samochodów osobowych. Koszty tej inwestycji pokrył prywatny inwestor, który ma dzierżawić ten teren od miasta przez 10 lat - informuje Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Jak udało się nam dowiedzieć wczoraj od inwestora, opłaty pobierane na parkingu mają być na poziomie cennika obowiązującego w strefie płatnego parkowania.

Pomysł wykorzystania przestrzeni pod estakadą pozytywnie ocenia profesor Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. - Takie rozwiązanie jest stosowane od wielu lat na całym świecie. W dobie ogromnego deficytu miejsc parkingowych trzeba szukać różnych miejsc - mówi prof. Stypuła.

Jego kolega z uczelni, dr Marek Bauer, z większym dystansem podchodzi do pomysłu, przekonując, że nowe miejsca postojowe powinny być zlokalizowane raczej poza centrum miasta.- Przyjezdnym należy zapewnić sprawny transport zbiorowy i parkingi przesiadkowe - twierdzi dr Bauer.

Ostrożnie do inwestycji podchodzi też Rada Dzielnicy II Grzegórzki, na terenie której znajduje się parking. - Istnieje obawa, czy ten parking będzie cieszył się zainteresowaniem kierowców. Obok są już dwa: na dachu dworca kolejowego i Galerii Krakowskiej - zauważa Grzegorz Finowski, wiceprzewodniczący "dwójki". - Parking ułatwi życie naszym podróżnym, jednak nadal będą oni musieli kilkaset metrów przebyć z bagażem. Problem ten zostanie definitywnie rozwiązany dopiero, gdy zakończymy budowę trzeciej płyty dworca - mówi Marcin Wnuk, z pobliskiego Regionalnego Dworca Autobusowego.

Łączna długość krakowskich estakad przekracza kilometr (najdłuższa na rondzie Ofiar Katynia ma 423 m). Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zastrzega, że nie pod wszystkimi estakadami ze względów technicznych można stworzyć parkingi.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj za darmo

Dyrektor MORD-u chce ograniczyć ruch "elek" Przeczytaj!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
tylko nikt nie zauważył ze t
J
Janek
Jak będzie za pierwsze 30 min lub godzinę tyle co w strefie to nie ma problemu, przy kolejnych godzinach powinno kosztować 7 - 9 zł, co zapewniło by rotację na parkingu. Ten parking położony naprawdę blisko dworca jest naprawdę dobry bo będzie mógł funkcjonować 24h ten w galerii jest tylko w godzinach pracy galerii, a pociągi kursują także w nocy.
J
Janek
Ale to parking przeznaczony głównie dla korzystających z dworca. Wątpię żeby komuś chciało się targać z walizami do tramwaju (za które musi dodatkowo zapłacić) żeby pojechać z parkingu podmiejskiego, komunikacją miejską na pociąg.
Wiadomo że nie uniknie się osób pracujących w centrum przyjeżdżających samochodem, bo tak będzie nawet jak będą parkingi P&R, bo w Polsce dalej samochód świadczy o zamożności portfela, a tym samym o stanie społecznym.
Na zmiany lepsze na kolei to nie licz, to co się dzieje dąży do jakości indyjskich kolei przy cenach europejskich.
J
Janek
Trzecia płyta RDA to po prostu głupota w rozwiązaniu, dworzec miał być miejscem przejazdowym, a nie postojowym autobusów. Teraz jednak już to jest niemożliwe bo na miejscu dawnej bazy PKSu przy ul. Cystersów powstaje Apartamentowiec. Ciekawe kto zmienił koncepcje komunikacyjną i pozwolił sprzedać miejsce na postój autobusów. I kto na tym zarobił??
A jeśli chodzi o przyjezdnych to znów nie róbmy kalek z ludzi że do dworca nie będą mogli przejść 100 - 200 metrów (nie więcej, bo nowy dworzec jest usytuowany centralnie). W żadnym mieście nie ma tak dogodnie położonych parkingów, w Warszawie ciężko wjechać i znaleźć miejsce przy Dworcu Centralnym. Szybciej w warunkach Krakowskich przydał by się przy RDA jakiś parking na którym można się zatrzymać (nie parkować) żeby wysadzić pasażera zdążającego na PKP lub RDA.
A
Aim
Nowy parking? Świetnie. W praktyce jednak bez sensu. Przyszłością miasta powinny być parkingi park&ride, porządna komunikacja miejska i kolej.
k
krawczenkp
Jak chcesz odebrać kogoś z dworca to parking Galerii Krakowskiej masz darmowy do 1h, dziękuję dobranoc.
c
cenabedziestosowna;)
przecież nie po to się robi parking, żeby zwiększyć użyteczność przestrzeni miejskiej ;)
J
JJ
No i w jaki sposób te imbecyle będą się teraz pastwić?
j
j/w
j/w
P
Parkingowy
Nie ma parkingu źle chcą zrobić parking jeszcze gorzej. Poj*** ludzie won z tego miasta!
k
krakus
za pozostawienie auta na 0,5godziny czyli by odebrać kogoś z dworca będą łoić jak za woły.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska