https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: kolejowa estakada połączy Dworzec Główny z Płaszowem

Piotr Rąpalski
Dzięki zlikwidowaniu nasypu kolejowego i przeniesieniu torów na platformy, uwolni się miejsce pod ulice czy parkingi
Dzięki zlikwidowaniu nasypu kolejowego i przeniesieniu torów na platformy, uwolni się miejsce pod ulice czy parkingi Dr inż. Karol Ryż, Politechnika Krakowska
Kolej stworzyła koncepcję budowy drugiej pary torów ze stacji Kraków Główny do Płaszowa. Śmiała wizja zakłada, że szyny nie zostaną położone na ziemnym nasypie, ale na podpartej filarami estakadzie. PKP projekt chce zrealizować w latach 2014-2020.

Zobacz także: Bollywood znów kręci w Krakowie [ZDJĘCIA]

Położenie drugiej pary torów z Dworca Głównego do Krakowa Płaszowa jest konieczne, jeśli myślimy o rozwoju kolei aglomeracyjnej. - Przepustowość odcinka jest za mała, aby zwiększać częstotliwość kursów. Po tej linii biegnie już ruch aglomeracyjny, dalekobieżny i technologiczny - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. - Dzięki inwestycji pociągi regionalne, czy Intercity nie będą kolidować z tymi miejskimi i podmiejskimi - tłumaczy.

Rozwój szybkiej kolei aglomeracyjnej zakłada, że aż cztery z jej siedmiu linii będą biec po tym odcinku.
PKP zamierza zbudować estakadę do Płaszowa, na której można będzie położyć dodatkowe tory. Po jednej linii z jednej i drugiej strony tych obecnych. Zniknąłby wtedy nasyp kolejowy, co uwolniłoby teren pod ulice, parkingi i skwery.

Przy wiadukcie przy Hali Targowej kolej ma obok zabytkowych filarów wykonać nowe, do podpierania estakady. Inżynierowie wzorują się na moście nad rzeką Santerno we Włoszech. Kosztu inwestycji jeszcze nie oszacowano, ale przypuszcza się, że może on sięgnąć nawet miliarda złotych. PKP chce pozyskać środki z funduszy unijnych w latach 2014-2020. W przyszłości PKP planuje cztery linie torów do Bieżanowa, a nawet do stacji Podłęże.

Wcześniej, bo do 2014 roku, zrealizowana ma szansę zostać łącznica między stacjami Zabłocie i Krzemionki. Pozwoli to pociągom jadącym na południe ominąć stację w Płaszowie. Np. pociągi do Zakopanego oszczędziłyby około pół godziny. PKP zabiega, aby rząd przeznaczył środki unijne na ten projekt. Jego koszt to około 330 mln zł.

Równocześnie kolej myśli o uruchomieniu przewozów pasażerskich na dotychczasowych liniach towarowych. Chodzi o tory od Mydlnik, przez Olszę, Grzegórzki do stacji Kraków Krzemionki oraz o linię od planowanego do budowy przystanku Balicka, przez stację Batowice, północne granice Kombinatu i dalej na południe w okolice Podłęża. W planach jest też budowa 30 nowych przystanków w całym Krakowie.

Kiedy Główny?

Za rok, przed Euro 2012, Kraków doczeka się nowego Dworca Głównego i modernizacji linii na trasie Bieżanów - Wieliczka. Przy stacjach Wieliczka i Wieliczka Rynek powstaną parkingi dla aut i węzły przesiadkowe. Projekt obejmuje też budowę systemu monitoringu, informacji i dystrybucji biletów. Jego łączny koszt to 257 mln zł.

Zobacz zdjęcia ślicznych Małopolanek! Wybierz z nami Miss Lata Małopolski 2011!

Kochasz góry?**Wybierz najlepsze schronisko Małopolski**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail

Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
syreneusznik
Odgrzewany kotlet.
Doskonale wiadomo, że na linii estakady znajdują się zabytkowe budowle.
Wzorem Katowic. Tylko pod ziemią.
W
Wars
nie można zniszczyć wiaduktu-mostu koło hali targowej. za wszelką cene należy go obronić. powstał kiedy wybuchło powstanie styczniowe w 1863 roku.
d
dlaczego
skąd przyszedłeś i kim jesteś:)
O
Otto
W rzeczywistości też jesteś taki mocny? Za tobą kryje się pewnie jakiś 13-latek o chorej psychice. Szpital jest jak najbardziej na miejscu, bo ludzie normalni nie atakują wszystkich bez powodu i nie są tak wulgarni. Więc nie wiesz, że masz problem. Rodziny nie atakuję, tylko współczuję, że mają z takim bucem na co dzień do czynienia:)
Nie wiesz co znaczy buc, że musisz w słowniku sprawdzać? Masz tam dobrze wyjaśnione, że to synonim ch**ja.
k
kolejarz
wszystko to powstanie w roku 3000, gdy po kolejnych rozbiorach polski, kraków znajdzie się w zaborze pruskim!!
d
dlaczego
Takich jak ty z Krakowa powinno się eksmitować na tę wieś, z której tu przyjechali.... Jeśli tobie brakuje kropek i przecinków to sobie kup słownik i w sadź w dup.... tak głęboko, żeby zrozumieć, że nie o interpunkcję chodzi w życiu - pseudointelektualisto z podrzędnej wiejskiej szkółki niedzielnej. Chcesz kropek i przecinku, a masz ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,....................,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,. Ulżyło ci, przybyszu w słomkowym kapeluszu. Co ty wiesz o komunikacji miejskiej, skoro na twojej wsi jeszcze do lat 90-tych samochód miał tylko proboszcz.

i co masz rozdwojenie jaźni - raz się podpisujesz jako "adam", później Otto???? lecz się wiejski chłopku
O
Otto
Są odpowiednie znaki interpunkcyjne - przecinki (,) i kropki (.) - których używa się zamiast twoich ch... i k... Ale to trzeba chodzić przynajmniej do gimnazjum...
d
dlaczego
zapisz się do szkoły, bo czytać nie potrafisz ze zrozumieniem deb.... Przejazd na Łokietka jest na zapupowiu??? to centrum miasta wiesnia...uu Prądnik Biały to tez Kraków - mowa o Kuźnicy i os. Gotyk

Jak się przyjezdza do krakowa raz do roku na zakupy do Galerii to potem jest się takim adamem je ty........
a
adam
Czy to problem PKP, że deweloper zrobił osiedle na zapupowiu bez żadnej sensownej drogi dojazdowej a barany pokupowały mieszkania? Ludzie, jak kupujecie mieszkanie to myślcie jak tu będziecie żyli, jak stąd będziecie jeździli do pracy, gdzie się będą bawić wasze dzieci a nie lamentujcie potem, że stoicie w korkach, nie macie gdzie parkować ani wasze dzieci nie mają placu zabaw.
d
dlaczego
calemiasto przeciete jest torami na pól - jest za malo przejazdow kolejowych na 29 listopada jest ale juz nie co wczesniej pomiedzy og. Gotyk a Majora nie ma -caly ruch k...idzie na 29listopada- pozniej przejazd jes dopiero na Siewnej i ludzie zapier... na nogach 2 km zeby sie sie wydostac z Kuznicy Kollatajowskiej- o autach juz nie mowie- niech sie k... przebija przez waly w okolicach Bociana. nastepnie Lokietka - tragedia- nastepnie Glowackiego-Radzikowskiego- jeszcze wieksze gowno- jak to zrobia to nie sobie pozniej buduja jakies estakady w plaszowie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska