Kraków. Kolorowe szybowce wylądowały w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Dzięki Fundacji Zabytki Polskiego Nieba replika motoszybowca Bąk II pozostanie na ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie do 14 kwietnia
Dzięki Fundacji Zabytki Polskiego Nieba replika motoszybowca Bąk II pozostanie na ekspozycji Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie do 14 kwietnia Adam Wojnar
W sali wystawienniczej w Gmachu Głównym Muzeum Lotnictwa Polskiego można obejrzeć zaprojektowane przez Antoniego Kocjana szybowce, jego archiwalne dokumenty, autorskie projekty. Na wystawę tymczasowo zawitała także replika motoszybowca Bąk II, zbudowana przez Jerzego Gruchalskiego z Fundacji Zabytki Polskiego Nieba.

Motoszybowiec Bąk został skonstruowany przez Antoniego Kocjana w 1936 r. w oparciu o szybowce Orlik i Mewa. To jednomiejscowy średniopłat o konstrukcji drewnianej z krytą kabiną i silnikiem ze śmigłem ciągnącym. Prototyp był napędzany niemieckim silnikiem Köller Kröber M-3 o mocy 18 KM. Oblatywał go Michał Offierski w marcu 1937 r.. Ten sam pilot ustanowił na Bąku międzynarodowy rekord wysokości 4595 m i długotrwałości lotu 5h 24 min.

Wiosną 1938 r. powstała udoskonalona wersja motoszybowca – Bąk II, którego replikę widzicie na poniższych zdjęciach. Bąka II napędzał belgijski silnik Saroléa Albatros o mocy 32 KM. Był to najbardziej zaawansowany technicznie motoszybowiec okresu międzywojennego. I choć większość wyprodukowanych egzemplarzy (ok. 10) nie przetrwało wybuchu wojny, to na szczęście zachowała się dokumentacja techniczna.

Inny szybowiec to... Komar

IS-B Komar 49 był szybowcem treningowym zaprojektowanym i zbudowanym przez Antoniego Kocjana w 1933 r. Już 4 lata później powstała wersja ulepszona: Komar-bis. Przed wybuchem II wojny światowej powstało 67 Komarów.

Co ciekawe, do produkcji wrócono w 1947 r. po przystosowaniu konstrukcji do powojennych wymagań na podstawie oryginalnych planów przekazanych przez wdowę po Antonim Kocjanie.

Pierwszy powojenny Komar został oblatany 16 stycznia 1948 r. W następnych latach zbudowano 5 egzemplarzy pod oznaczeniem Komar 48, a następnie 18 egzemplarzy ulepszonej wersji Komar 49. Szybowce te były eksploatowane w aeroklubach aż do 1965 r.

Prezentowany wystawie egzemplarz o znakach SP-985 został zbudowany w warsztatach szybowcowych w Jeżowie Sudeckim w 1950 r. Był użytkowany w Aeroklubie Szczecińskim i Górskiej Szkole Szybowcowej na Żarze.

Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska