https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miasto planuje nowe linie tramwajowe z parkingami park&ride. Jest pomysł budowy miejsc postojowych przy węzłach autostradowych

Piotr Tymczak
Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa, ale z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje.
Opracowywana jest dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa, ale z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje. ZIM Kraków
W krakowskim magistracie przygotowywane są nowe linie tramwajowe, w ramach których mają też powstać parkingi park&ride. Tego typu obiektów bardzo brakuje w naszym mieście. Radny Marek Sobieraj (PiS) proponuje też, by P&R budować przy węzłach autostradowych.

Plany parkingowe dla Krakowa zostały przedstawione na poniedziałkowym (29 listopada) posiedzeniu Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa. Urzędnicy poinformowali o inwestycjach, którym ma towarzyszyć budowa parkingów park&ride.

Cztery nowe zadania przygotowywane są przez Zarząd Inwestycji Miejskich. Na zlecenie tej jednostki opracowywana jest m.in. dokumentacja projektowa dla budowy linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory. W ramach tego zadania planowany jest trzypoziomowy parking P&R na ok. 200 pojazdów przy ul. Weissa - z możliwością rozbudowy o kolejne trzy kondygnacje.

Miasto ma też koncepcję budowy przedłużenie linii tramwajowej z os. Azory do rejonu Galerii Bronowice, gdzie powstałaby pętla. Tam planuje się też parking P&R na ok. 350 aut.

W magistracie przygotowują również rozbudowę ul. Bunscha i budowę ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej. W tym wypadku zakończenie opracowania koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowej przewidywane jest w 2023 r. Zakres inwestycji objąłby budowę linii tramwajowej o długości ok. 3,4 km wzdłuż ul. Bunscha (od skrzyżowania z ul. Czerwone Maki do skrzyżowania z ul. Babińskiego oraz wzdłuż ul. Humboldta, na odcinku od skrzyżowania z ul. Babińskiego do skrzyżowania z ul. Skotnicką). Na końcu ma powstać pętla tramwajowa z parkingiem P&R (na razie prowadzone są analizy, ile miałoby powstać miejsc postojowych).

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły rozbiórkę historycznego wiaduktu nad ul. Grzegórzecką. Mieszkańcy protestują przeciwko takiemu traktowaniu tego obiektu, który do niedawna był zabytkiem.

Kraków. Rozpoczęli rozbierać wiadukt nad ulicą Grzegórzecką....

We współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, ZIM przygotowuje też rozbudowę ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od węzła Grębałów do rejonu ul. Bukszpanowej. Obecnie opracowywana jest dokumentacja projektowa dla tego zadania. Plan jest taki, by była gotowa w 2023 r., a realizacja nastąpiła w 2024 r.

W ramach tego zadania planuje się budowę ok 1 km drogi wraz z linią tramwajową na odcinku od węzła Grębałów do istniejącej pętli na Wzgórzach Krzesławickich wraz z jej rozbudową. Jest koncepcja, by przy pętli powstał parking P&R na ok. 200 samochodów.

Przypomnijmy, że trzy P&R mają też powstać w ramach realizowanej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Obiekty wyznaczono przy pętli Krowodrza Górka (na 109 miejsc), przy ul. Pachońskiego (95 miejsc), przy pętli Górka Narodowa (242 miejsca). Termin zakończenia prac wyznaczono na koniec 2022 r. Nie wiadomo jednak, czy ten termin zostanie dotrzymany i ile będzie w nim gotowych P&R. Okazuje się, że miasto wciąż prowadzi postępowanie dotyczące pozyskania terenu pod największy z tych obiektów przy pętli "Górka Narodowa".

Miasto przygotowuje też koncepcje nowych linii tramwajowych z dużymi parkingami P&R - z Małego Płaszowa do Rybitw i trasy S7 (z rozgałęzieniem do os. Złocień) i Prokocim Szpital – os. Rżąka.

W ramach zadań realizowanych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa mają natomiast powstać parkingi P&R: w ramach węzła "Bronowice" (w 2023 r. na ok. 220 aut) i "Suche Stawy" w sąsiedztwie stadionu i hali Hutnika (w 2022 r., ok. 94 miejsca).

Radny PiS Marek Sobieraj zaproponował również, by podjąć rozmowy z władzami państwa o wykorzystaniu węzłów autostradowych przy obwodnicy Krakowa w celu budowy P&R: - Gdyby ulokowano tam kilka parkingów park&ride, to na pewno byłoby to z korzyścią dla naszego miasta. Przy okazji wykorzystalibyśmy tereny, które są obecnie zwykłym trawnikiem koszonym kilka razy w roku.

Trwa budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach prac powstają estakady drogowo-tramwajowe w rejonie ul. Opolskiej.

Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: budują wielkie estakady ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Malwina_Krk
Budowa nowych linii tramwajowych z parkingami to bardzo dobra inicjatywa. O metrze w Krakowie możemy pomarzyć tak więc nowe tramwaje to jakaś alternatywa i dobry kierunek. Szczególnie w Krakowie, który cierpi na ,,korkozę''. Teraz budują tramwaj na Górkę Narodową. Jak już linia zacznie działać, naprawdę chętnie przesiądę się z samochodu do tramwaju . Czekam z niecierpliwością .
K
Karol
Co kilka miesięcy ponownie bombardowani jesteśmy informacjami o wspaniałych pomysłach i planach Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa, ale zaczyna to wkurzać ,że banda cwaniaków robi sobie posiedzenia za diety z podatków mieszkańców Krakowa i nic z tego nie wynika. Kiedy w końcu zaczną planować połączenie dr. Twardego z z ul. Wita Stwosza która kończy się przy torach i nie ma koncepcji jak

przedłużyć ją na drugą stronę, tak aby po wybudowaniu nowej drogi od Zielonek odblokować Łokietka, Wybickiego, Wrocławską , Prądnicką

i skrzyżowaniu przy nowym Nowy Kleparz o którym nawet się nie wspomina . Komu potrzebna jest linia tramwajowa z Azorów na Krowodrzy Górkę skoro ten odcinek łączy autobus linii 138 ?

Tramwaj z Azorów jest jak najbardziej potrzebny , ale do połączenia z pętlą na Cichym Kąciku z możliwością przesiadki do tramwajów na skrzyżowaniu Bronowickiej i Piastowskiej. Wtedy jak najbardziej uzasadniona jest przedłużenie trasy z Azorów na Krowodrzy Górkę aby powstały trasy alternatywne w razie blokady komunikacyjnej na ul. Karmelickiej. Oczywiście za każdym razem w opowieść wplątana jest relacja o bvudowie linii do Górki Narodowej której przebieg też moim zdaniem powinien biec innym śladem mianowicie z Górki Narodowej przez modernizowaną 29-Listopada do N. Kleparza. Parkingowce powinny być wykorzystane w dzień przez przyjezdnych , a w godzinach popołudniowych i nocą dla tubylców. pieniadze krakowskich podatników nie powinny być budowane w pierwszym rzędzie dla dla posiadaczy Karty Krakowskiej w miejscu wskazanym przez lokalną społeczność, a nie przez ludzi którzy nie korzystaja z komunikacji zbiorowej tzn. decyzyjnych urzędników, radnych miejskich, polityków. Parkingowce budowane w miejscach wskazanych przez geniuszy z Urzędu Miasta i radnych nie spełnią oczekiwań bo są umieszczone w złych miejscach, tak jak podziemny parking przy Błoniach który stoi pusty i przynosi straty. Mądrale powinni robić wszystko, aby mieszkańcy okolicznych wsi nie wjeżdżali do miasta i nie blokowali ruchu mieszkańcom Krakowa, a nie jak w przypadku Krowodrzy Górki , budując im ślepą autostradę na dawne oś XXX-lecia które teraz mieszkańcy musieli szlabanami zablokować swoje parkingi przed autami zarejestrowanymi w gminie Zielonki czy Skała. Jeszcze nie rozpoczeli budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, ale już bredzą o swoich mało realnych pomysłach do wykonania za swojej kadencji.
P
Przypominam
30 listopada, 9:59, Zbigniew Rusek:

Czy naprawdę w Krakowie panuje jakaś mania tramwajowa? Niech nie budują tylu linii trmawajowych, a w zamian niech wreszcie dadzą priorytet dla AUTOBSUÓW MIEJSKICH na sygnalziacjach świetlnych i szersze pasy ruchu na trasach autobsuów (dostosowane do wymiarów autobusów, a nie samochodów osobowych czy niewielkich dostawczych). Trzeba budować przejścia podziemne, kładkidla pieszych nad jezdniami (nad arteriami autobusowymi), a nie te przeklęte tramwaje.

Znowu zapomniałeś o lekach!

L
Lukasz
budowac jak najwiecej lini tramwajowych. Tramwaj to taki maly pociag, a pociagiem lubia jezdzic i male i duze dzieci :-)
E
Ehh
A przy malym natężeniu ruchu,choćby w nocy male,jedno-dwusosobowe pojazdy bez motorniczego poruszajace sie po torach na żądanie, naciskasz guziczek,czy gps i z najbliższej stacji ladowania podjezdza elektroniczna drezynka.
E
Ewa
Parking w nieodpowiednim miejscu! Ani na niego wjechać ani wyjechać ... szkoda bo sam pomysł nie był zły tylko ta lokalizacja ...
G
Gość
Czy planujący P R na Azorach mają pojęcie, w jakim miejscu położona jest planowana inwestycja!? Ktoś symulował strumienie ruchu dla tego parkingu!? Przecież to jest lokalizacja pod jadących autami z kierunku Nowej Huty, bo tylko oni są w stanie w miarę płynnie wjechać i wyjechać z parkingu. Po co, się pytam!? Przecież stamtąd właśnie przyjedzie tramwaj. Jeżeli ktoś chciałby wjechać na ten parking jadąc od strony Pasternika (ronda), szlag go trafi od stania na światłach (lub w korku). Poza tym wg mnie zagięto tutaj przestrzeń, ponieważ pas tramwajowy jest nieproporcjonalnie szeroki do faktycznie dostępnego miejsca. I jeszcze jedno pytanie: czy przewidziano pas rozbiegowy dla wjazdu z Weissa w Conrada w kierunku ronda, czy nadal będzie tam "stop" i wszyscy posłusznie będą na nim stać, trując spalinami pół Azorów, jak i dziś stoją, czekając na zmianę świateł na Mehoffera, która zablokuje ruch umożliwiając włączenie się? Poza tym taki parking należy zbudować w rejonie węzła na obwodnicy i tam doprowadzić zbiorkom, a nie tworzyć ludziom parking pod oknami!
Z
Zbigniew Rusek
Czy naprawdę w Krakowie panuje jakaś mania tramwajowa? Niech nie budują tylu linii trmawajowych, a w zamian niech wreszcie dadzą priorytet dla AUTOBSUÓW MIEJSKICH na sygnalziacjach świetlnych i szersze pasy ruchu na trasach autobsuów (dostosowane do wymiarów autobusów, a nie samochodów osobowych czy niewielkich dostawczych). Trzeba budować przejścia podziemne, kładkidla pieszych nad jezdniami (nad arteriami autobusowymi), a nie te przeklęte tramwaje.
M
Marek
Co z pętlą Batowice i przystankiem kolejowym?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska