FLESZ - Będą zmiany w prawie dotyczącym cmentarzy i pochówków

Modernizacja zabytkowego Hangaru Czyżyny wraz z budynkiem kotłowni oraz stworzenie tam drugiego oddziału muzeum ma kosztować 17,6 mln zł. Dofinansowanie z budżetu miasta na ten cel wyniesie 8,3 mln zł. Udało się też pozyskać wsparcie ze środków unijnych.
Piotr Gój, dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej o projekcie:
„Obecnie przygotowujemy scenariusz narracyjnej wystawy o historii polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u. Pokażemy na niej obiekty z naszych zbiorów, między innymi: modele warszaw i syren, polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p, wybrane modele polonezów oraz egzemplarze żuka i nysy. Licznie będzie reprezentowana nasza kolekcja motocykli. Co ważne udało nam się pozyskać środki na konserwację wielu obiektów w ramach projektu pn. „Zabytki sztuki inżynieryjnej bez tajemnic – digitalizacja i upowszechnienie kolekcji ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. A więc czas trwania remontu wykorzystaliśmy także na to, aby nasze zabytki jak najlepiej się prezentowały. Przygotowano i odwzorowano 3D aż 183 obiektów muzealnych, które nigdy wcześniej nie były udostępniane w świecie wirtualnym. Ale także wykonano konserwację 127 obiektów, a wśród nich znalazły się takie perełki jak prototyp samochodu Smyk z 1957 r. i telewizor Wisła.
Hangar jest doskonałym miejscem właśnie na pokazanie zabytków techniki, ma odpowiednią kubaturę i ważny kontekst historyczny. Dodatkowo zaprojektowany został nowy element konstrukcyjny – antresola, którego celem jest jeszcze lepsze wyeksponowaniu zarówno samego hangaru, jak i obiektów muzealnych. Pozwoli podziwiać piękną i unikatową konstrukcję dachu, ale także spojrzeć z innej perspektywy na pokazane tam zabytki techniki.
Ważny jest także teren wokół Hangaru, który w dużej mierze go definiuje, więc chcemy o niego zadbać. To prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, która została zdegradowana po tym, jak utraciła swoją funkcję. Teraz opracowujemy projekt zagospodarowania otoczenia hangaru.”
Budynek hangaru powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.
W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa.
- Popularne leki wycofane z aptek w Polsce. Jest nowa lista od GIF WRZESIEŃ 2022
- Najlepszy Dom Świata stoi pod Krakowem! Zobacz, jak wygląda!
- Linia tramwajowa do Górki Narodowej jak w San Francisco. Ale bez pętli?
- Kiedyś Wawel zasłaniał tajemniczy budynek. Teraz jego istnienie byłoby oburzające
- Samochody pojechały już S7. Odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice otwarty!
- Kto nie może wziąć ślubu kościelnego? Oto przypadki, gdy ksiądz odmówi narzeczonym