Kraków. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Czyżynach coraz bliżej otwarcia

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
W hangarze powstanie oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej z wystawą dotyczącą historii polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u. Część eksponatów krakowianie i turyści mogli podziwiać wcześniej w oddziale muzeum na Kazimierzu, ale teraz eksponatów ma być więcej i lepiej zaprezentowanych, a przede wszystkim w ciekawej przestrzenni, dawnym hangarze lotniczym, odbudowanym z ruin. Otwarcie planowane jest na koniec przyszłego roku.

FLESZ - Będą zmiany w prawie dotyczącym cmentarzy i pochówków

Modernizacja zabytkowego Hangaru Czyżyny wraz z budynkiem kotłowni oraz stworzenie tam drugiego oddziału muzeum ma kosztować 17,6 mln zł. Dofinansowanie z budżetu miasta na ten cel wyniesie 8,3 mln zł. Udało się też pozyskać wsparcie ze środków unijnych.

Piotr Gój, dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej o projekcie:

„Obecnie przygotowujemy scenariusz narracyjnej wystawy o historii polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u. Pokażemy na niej obiekty z naszych zbiorów, między innymi: modele warszaw i syren, polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p, wybrane modele polonezów oraz egzemplarze żuka i nysy. Licznie będzie reprezentowana nasza kolekcja motocykli. Co ważne udało nam się pozyskać środki na konserwację wielu obiektów w ramach projektu pn. „Zabytki sztuki inżynieryjnej bez tajemnic – digitalizacja i upowszechnienie kolekcji ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. A więc czas trwania remontu wykorzystaliśmy także na to, aby nasze zabytki jak najlepiej się prezentowały. Przygotowano i odwzorowano 3D aż 183 obiektów muzealnych, które nigdy wcześniej nie były udostępniane w świecie wirtualnym. Ale także wykonano konserwację 127 obiektów, a wśród nich znalazły się takie perełki jak prototyp samochodu Smyk z 1957 r. i telewizor Wisła.

Hangar jest doskonałym miejscem właśnie na pokazanie zabytków techniki, ma odpowiednią kubaturę i ważny kontekst historyczny. Dodatkowo zaprojektowany został nowy element konstrukcyjny – antresola, którego celem jest jeszcze lepsze wyeksponowaniu zarówno samego hangaru, jak i obiektów muzealnych. Pozwoli podziwiać piękną i unikatową konstrukcję dachu, ale także spojrzeć z innej perspektywy na pokazane tam zabytki techniki.
Ważny jest także teren wokół Hangaru, który w dużej mierze go definiuje, więc chcemy o niego zadbać. To prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, która została zdegradowana po tym, jak utraciła swoją funkcję. Teraz opracowujemy projekt zagospodarowania otoczenia hangaru.”

Budynek hangaru powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.

W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zbigniew Rusek
W momencie likwidacji lotnisko w Czyżynach było większe niż wówczas w Balicach.
Dodaj ogłoszenie