FLESZ - Nowe objawy COVID-19
Obraz "Madonna z dzieciątkiem" jest prywatną własnością i został przekazany Muzeum Narodowemu w Krakowie jako depozyt. Dzięki temu będziemy mogli go podziwiać w najbliższych dniach w Centrum Kultury Europejskiej Europeum. Obraz czeka na swoje badania naukowe - i obecnie jest dopiero w trakcie opracowania przez specjalistów z Muzeum Narodowego w Krakowie. Dzieło będzie pokazywane w Europeum tylko przez miesiąc, ponieważ ośrodek w obecnej postaci kończy swą działalność tej wiosny. "Madonna z dzieciątkiem" pojawi się tam na finał jego aktualnej oferty.
- Warto zobaczyć ten obraz, bo jest po prostu piękny. Pochodzi z połowy XVII wieku. Jego autor był przede wszystkim portrecistą, ale malował też dzieła religijne. Potrafił znakomicie naśladować ideał pracy wielkich mistrzów renesansowych w rodzaju Rafaeala, Michała Anioła czy Tycjana. To nie umniejsza uroku i walorów jego obrazów. "Madonna z dzieciątkiem" jest bardzo delikatna, pełna malarskiego wdzięku. Jest tam pewna klasyczna linia, znakomity modelunek i piękny koloryt
- mówi nam dr Katarzyna Płonka-Bałus z Muzeum Narodowego w Krakowie. .
Giovanni Battista Salvi (1609—1685), znany szerzej jako Sassoferrato, był jednym z czołowych reprezentantów nurtu klasycznego w rzymskim malarstwie barokowym. Zasłynął głównie z licznych wizerunków madonn z dzieciątkiem, których styl i kompozycja wywodziły się ze sztuki Rafaela. Sassoferrato potrafił tak perfekcyjnie ją naśladować, że w XIX wieku jego dzieła często były uznawane za XVI-wieczne. W obrazie prezentowanym w Europeum odnaleźć można najważniejsze cechy malarstwa malarza. Tego typu przedstawienia dewocyjne odpowiadały potrzebom Kościoła po soborze trydenckim i cieszyły się dużą popularnością wśród prywatnych odbiorców.
- Kilka lat temu mieliśmy w Europeum inny obraz Sassoferrata - "Madonna w kwietnym wieńcu" z klasztoru sióstr wizytek w Warszawie. I on się bardzo podobał. Teraz mamy okazję obejrzeć nowy obraz tego malarza. Dzieła malarstwa zachodniego w polskich muzeach nie są liczne, dlatego każde, które jest autentykiem, musi budzić zainteresowanie i przyciąga widzów. W tym naszym trudnym świecie, w którym żyjemy w pośpiechu i w gwałtownych emocjach, taki elegijny nastrój i wyciszenie emocji przy tym obrazie, będzie cennym odpoczynkiem
- podkreśla dr Katarzyna Płonka-Bałus.
