https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Operatorzy hulajnóg będą płacić miastu. Opłacą też "miejski patrol"

Piotr Rąpalski
Kraków, hulajnogi porzucone na chodniku w Krakowie. Wielu użytkowników pozostawia je w miejscach, w których utrudniają ruch pieszych a nawet stwarzają niebezpieczeństwo.
Kraków, hulajnogi porzucone na chodniku w Krakowie. Wielu użytkowników pozostawia je w miejscach, w których utrudniają ruch pieszych a nawet stwarzają niebezpieczeństwo. Andrzej Banas
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig zdradził nowe ustalenia po rozmowach z operatorami hulajnóg. Zapowiedział, że nie będą już oni korzystać za darmo z przestrzenni miejskiej. Ponadto mają opłacić patrol, który będzie czuwam by hulajnogi nie zagracały chodników i ulic oraz by nie stwarzały niebezpieczeństwa. Problem ponownie narósł po tym jak w jeden dzień miasto musiało usunąć ponad 80 źle zaparkowanych hulajnóg a do urzędników popłynęła fala skarg i interwencji w sprawie problematycznych jednośladów.

Na swoim profilu na FB Andrzej Kulig napisał:

"Zgodnie z zapowiedziami, w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie odbyło się dzisiaj kolejne spotkanie z operatorami hulajnóg elektrycznych ws. rozwiązania problemu niewłaściwie zaparkowanych pojazdów. Poinformowaliśmy przedstawicieli trzech firm o zakończeniu okresu bezpłatnego korzystania z miejskiej przestrzeni. Zaproponowaliśmy również wprowadzenie miejskiego patrolu, który byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi, jak i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy. Porządkowanie miałoby być oparte o katalog zdjęć nieprawidłowo pozostawionych hulajnóg"

I dalej:

"Cieszy mnie fakt, że druga strona podjęła bardziej stanowcze działania w sprawie ograniczenia chaosu przestrzennego. W czasie spotkania operatorzy trzech firm poinformowali nas, że od piątku, 12 maja w punktach mobilności, w obrębie drugiej obwodnicy wprowadzono limit maksymalnej liczby zaparkowanych hulajnóg. Operatorzy ustalili, że w każdym z punktów mobilności może być zaparkowanych równocześnie 30 hulajnóg (po 10 z danej firmy).
Rozmowy są kontynuowane, o kolejnych ustaleniach będę Państwa informował."

Przedstawiciele operatorów poinformowali o wprowadzonych przez siebie autoregulacjach. Od 12 maja trzy firmy wprowadziły w swoich aplikacjach limit maksymalnej hulajnóg w punktach mobilności na obszarze ograniczonych drugą obwodnicą. Operatorzy ustalili, że w każdym ze 103 punktów w centrum Krakowa może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg (po 10 z danej firmy).

Jednocześnie operatorzy wystąpili z wnioskiem o wyznaczenie nowych punktów mobilności, a także o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju takich miejsc, np. z wykorzystaniem istniejących stojaków rowerowych. W tych punktach użytkownicy mogliby zakończyć i rozpocząć wypożyczenie, ale w odróżnieniu od obecnych punktów mobilności, nie byłyby tam rozkładane hulajnogi przez samych operatorów, a także limit maksymalnej liczby hulajnóg byłby znacząco niższy.

Do czwartku, 18 maja, operatorzy mają przesłać do Zarządu Transportu Publicznego propozycje nowych lokalizacji punktów mobilności wraz z zaznaczeniem, które parkingi w centrum Krakowa są ich zdaniem najważniejsze i w ich opinii wymagają powiększenia pojemności.

Rozmowy będą kontynuowane.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska