https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Planty nad estakadami kolejowymi w centrum - to zwycięski pomysł na połączenie Kazimierza z Grzegórzkami [WIZUALIZACJE, ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
I Nagroda. Wizualizacja: Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V.
Holenderskie biuro projektów Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. zwyciężyło w konkursie na zagospodarowanie terenów pod przyszłymi estakadami kolejowymi między ul. Kopernika i Miodową.

Zwycięska koncepcja biura Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. zakłada m.in. nadbudowanie estakad kolejowych zadaszeniem, na którym powstałyby nowe krakowskie planty - z zielenią i alejkami spacerowymi. Pod estakadami koncepcja zakłada ulokowanie zieleni, a także różnych fukcji dla mieszkańców - m.in. miejsca spotkań, wydarzeń kulturalnych czy np. kawiarnie, sklepy (do decyzji na etapie projektu).

Zwycięzcy konkursu zaproponowali też ciekawe rozwiązania dotyczące połączenia – poprzez górną platformę – przystanku Grzegórzki (powstanie w ramach inwestycji kolejowej) z lodowiskiem Cracovii. Dzięki temu rozwiązaniu z przystanku można byłoby przejść na górny taras przed lodowiskiem, a z niego dalej się przedostać na dach nad halą lodową (mogłyby tam powstać np. korty tenisowe).

Autorzy innych nagrodzonych i wyróżnionych koncepcji proponowali pod estakadami również wiele zieleni i różne funkcje usługowe, a także stworzenie górnego poziomu nad placem targowym. Były też pomysły utworzenia alejek z zielenią obok estakad.

Wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk podkreślił, że nagrodzone i wyróżnione koncepcje posłużą teraz do dyskusji i konsultacji z mieszkańcami nad zagospodarowaniem terenów pod estakadami. To więc nie oznacza, że miasto będzie realizować zwycięski projekt. Może zdarzyć się tak, że z każdej pracy wybrane zostaną jakieś ciekawe elementy.

Przypomnijmy, że w ramach prowadzonej przez PKP gigantycznej inwestycji, polegającej na dobudowie torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, zlikwidowany zostanie ziemny nasyp między ul. Kopernika a Miodową. W jego miejsce - do 2020 r. - powstaną estakady z wolną przestrzenią pod nimi. Nasyp przestanie dzielić Kazimierz i Grzegórzki.

Na początku roku odbyły się burzliwe konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania przestrzeni jakie powstaną pod estakadami. Uczestnicy konsultacji, głównie mieszkańcy Grzegórzek, zabiegali o wprowadzenie zieleni i miejsc do rekreacji wzdłuż ul. Blich.

Podczas konsultacji pojawiały się ciekawe pomysły m.in., by pod estakady przeniesione zostały ulice Blich i Siedleckiego, a tam gdzie są teraz drogi, powstały pasy zieleni. - Niech Kraków ma się czym pochwalić, że w XXI wieku powstał nowy odcinek plant od ul. Kopernika do ul. Miodowej. Mówimy jeszcze raz: żadnej komercji - podkreślała Barbara Bełkowska-Kosycarz ze Stowarzyszenia Obrony Grzegórzek.

Pojawiały się, co prawda, pojedyncze głosy, by pod estakadami zorganizowane zostały parkingi, ale większość mieszkańców była temu przeciwna, podobnie jak sklepom i knajpom. Opowiadali się za zielenią, traktami dla pieszych, ścieżkami rowerowymi czy trasami dla rolkarzy.

W maju tego roku Stowarzyszenie Architektów Polskich, we współpracy z władzami Krakowa, ogłosiło międzynarodowy konkurs na zagospodarowanie terenów pod estakadami. Teraz nastąpiło rozstrzygnięcie.

Wyniki konkursu:

I Nagroda (55 tys. zł)

Ton Venhoeven c.s. Architekten B.V. , Holandia
skład zespołu:
Ewald Anthonie Jan Venhoeven
Jos_Willem van Oorschot
Piotr Maciej Gierek
Maria ángeles Reinares san MarUn
Grzegorz Baliński
Artur Ganczarek

II Nagroda (45 tys. zł)

NM architekci Zuzanna Szpocińska, Warszawa
Nm architekci Tomasz Marciniewicz, Warszawa
Krzysztof Kamienobrodzki, Warszawa
Jerzy Grochulski, Warszawa
architektura krajobrazu: Grzegorz Rejniak, Warszawa

III Nagroda (35 tys. zł)

Uczestnik konkursu:
Miastopracownia Dominika Wilczyńska, Kraków
skład zespołu:
Dominika Wilczyńska
Barbara Nawrocka
Aleksandra Gryc
Ewa Szymczyk
Dorota Włodarczyk
Jacek Nawrocki

Wyróżnienie (20 tys. zł)

Bartosz Dendura Pracownia Architektoniczna Studio4SPACE, Kraków
skład zespołu:
Bartosz Dendura
Ewelina Galas
Martyna Mądry
Aleksandra Plewnik
Katarzyna Przybyło
Magdalena Pieszczoch
Katarzyna Elwart

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

FLESZ: Wybory samorządowe 2018 | Jak głosować poza miejscem zamieszkania?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ass
Zachęcam do przejścia się na nowy dworzec kolejowy na Zabłociu. Jest stamtąd genialny widok na Kościół Mariacki, dlatego myślę, że koncepcja architekta na taki widok na stare miasto nie jest jakoś bardzo przesadzona.
A sam pomysł bardzo mi się podoba, w centrum bardzo potrzeba takich rozwiązań, które przewidują więcej zieleni.
q
qaz
Pomysł bardzo dobry, jak dla mnie wzorowany na Seulu, gdzie estakada dla samochodów zamieniona została w deptak z wielkimi donicami.
Powiedzcie mi tylko jedno: w którym miejscu estakady na torami linii Kraków Główny - Kraków Płaszów będzie taki widok na Kościół Mariacki? Przecież na pierwszym obrazku wygląda to, jakby estakada była ponad kamienicami od strony Siennej, prawie prostopadle do osi Kościoła Mariackiego. Architekt po pijaku projektował? :D :D
G
Grzegorz
Zieleń lepsza w cieniu pod estakadami lub obok, czy nad nimi? Najlepiej zrobić te planty nad, a na dole sensownie zagospodarować przestrzeń na zieleń i parkingi których brakuje (dla mieszkańców okolicy oczywiście)
P
Pesso
Niezły ubaw. Szkoda jedynie że rozstrzygnięcie konkursy wcale nie oznacza jego realizacji :-) :-D .Czyli jak zwykle w tym mieście g..no z tego będzie, bo nie będzie kasy na realizacje.
d
dawno takie już
jest

ALE POMYSŁ Z********
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska