Stojąc na ul. Blich, można już łatwo wyobrazić sobie, jak po kolejowej rewolucji pociągi będą przejeżdżać przez centrum Krakowa. Właśnie w tym miejscu, jeszcze w lipcu rozpocząć ma się betonowanie pierwszego przęsła nowej estakady. Powstaje ona w miejscu nasypu ziemnego, który już w połowie został rozebrany. Gotowych jest też część betonowych podpór gigantycznej konstrukcji. Pierwsze pociągi mają pojechać po niej za rok.
Nie tylko pasażerowie, ale i kierowcy muszą jeszcze poczekać na korzystne zmiany - szczególnie na ul. Grzegórzeckiej. W PKP PLK zapewniają jednak, że w niektórych miejscach niedługo otwarte zostaną przejazdy.
Utrudnienia na Grzegórzeckiej
Kolejarze poinformowali właśnie, że przejazd pod wiaduktem w rejonie Hali Targowej, zostanie udrożniony dopiero... pod koniec września. A to oznacza, że sytuacja w tym rejonie miasta nie poprawi się z końcem wakacji, a dopiero tuż przed rozpoczęciem roku akademickiego.
Obecnie - od kwietnia - samochody mogą ul. Grzegórzecką przejeżdżać tylko w kierunku ul. Starowiślnej. Przejazd pod przebudowywanym i poszerzanym wiaduktem PKP w drugą stronę, czyli w kierunku ronda Grzegórzeckiego, został zablokowany. Pod koniec kwietnia krakowscy urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, odpowiedzialni za sytuację na krakowskich ulicach i współpracujący z kolejarzami, informowali na swojej stronie internetowej, że taka organizacja ruchu obowiązywać będzie przez „około kwartał”. Teraz okazuje się, że... będzie to znacznie dłużej, prawdopodobnie ponad pięć miesięcy.
- Dłuższe ograniczenia w ruchu na Grzegórzeckiej wynikają ze zmiany organizacji robót na wiadukcie. Wykonawca postanowił od razu wykonać część prac przy poszerzaniu obiektu, które miały zostać wykonane w późniejszym terminie. Dzięki temu szybciej uda się przystąpić do budowy właściwej konstrukcji nośnej poszerzonej części wiaduktu - przekonuje Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.
Pytany przez nas o kolejne utrudnienia, informuje, że wykonawca robót budowlanych - do czasu udrożnienia przejazdu na ul. Grzegórzeckiej - nie planuje zamykania przejazdu na ul. Kopernika. Choć... ostateczne decyzje w tej sprawie będą jeszcze podejmowane. To kluczowa sprawa, bo ograniczenia w ruchu w jednym czasie pod dwoma wiaduktami oddalonymi od siebie o zaledwie kilkaset metrów, mogłoby oznaczać ponowny paraliż miasta. Część kierowców - jadących od strony ronda Grunwaldzkiego - wiedząc, że nie mogą przejechać w rejonie Hali Targowej, kierują się właśnie na ul. Kopernika.
- Do końca września otwarty zostanie przejazd na ul. Zielony Most. Do końca października na ul. Godlewskiego. Mniej więcej w tych terminach otworzymy przejazdy na Kamiennej i przejście na ul. Racławickiej - dodaje Piotr Hamarnik. Deklaruje również, że wcześniej, czyli w pierwszej połowie sierpnia, otwarty zostanie również przejazd na ul. Łokietka. Z kolei jezdnia pod wiaduktem PKP, znajdującym się nad ul. Miodową, otwarta ma zostać dopiero w czwartym kwartale roku.
Kolejarze prowadzą bowiem jednocześnie dwie kluczowe inwestycje w Krakowie. Jedna to dobudowa torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej od centrum Krakowa do Bieżanowa (potrwa do 2020 r.), w ramach której likwidowany jest wspomniany ziemny nasyp dzielący Kazimierz i Grzegórzki. Obecnie rozebrana została już jego połowa (po drugiej, po jednym torze poruszają się pociągi) i w jego miejsce powstaje estakada. - Przy ul. Blich są gotowe podpory nowego obiektu. Jeszcze w lipcu wykonawca rozpocznie betonowanie pierwszych elementów konstrukcji nośnej - zaznacza Hamarnik.
Plan kolejarzy jest taki, że po nowej estakadzie pierwsze pociągi pojadą w drugiej połowie 2019 roku. Wtedy rozpocząć ma się rozbiórka kolejnych elementów nasypu ziemnego i budowa drugiej estakady. Łącznie będą na nich znajdowały się cztery tory - do tej pory między Płaszowem a Dworcem Głównym PKP były tylko dwa tory.
Niedawno kolejarze rozpoczęli też budowę dwóch nowych mostów na Wiśle - między mostami Kotlarskim a Powstańców Śląskich. Powstają one dlatego, że na obecnej konstrukcji nie zmieściłyby się dodatkowe tory. Ze względu na prowadzone prace z ruchu pieszego i rowerowego wyłączona została część bulwarów wiślanych. - Obecnie wykonawca przygotowuje teren pod budowę nowych podpór mostów - podkreśla Hamarnik. Przyznaje, że jednocześnie ruszyła przebudowa oddanej do użytku zaledwie kilka miesięcy temu stacji na Zabłociu. Wykonywana była ona w ramach innej inwestycji i teraz kolejarze muszą... przesuwać boczne ściany stacji, by zrobić miejsce na dodatkowe tory. Zapewniają jednak, że po demontażu, będzie można zamontować je ponownie, tylko w nieco innym miejscu.
Kolejarze posuwają się z robotami też dalej na południe miasta. I przygotowują się do rozpoczęcia przebudowy drugiej co do wielkości stacji kolejowej w Krakowie, czyli Płaszowa. Powstanie tam dodatkowy peron, a istniejące już zostaną zmodernizowane. - Roboty budowlane na tej stacji ruszą we wrześniu - informują w PKP PLK, zaznaczając przy tym, że wtedy też wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu pociągów. I znów... część składów będzie musiała omijać centrum miasta.
Efekty robót na trasie do Katowic
Druga, kluczowa inwestycja, prowadzona przez PKP PLK również na terenie stolicy Małopolski, to modernizacja torów z Krakowa do Katowic, która... miała zakończyć się już kilka lat temu. W pewnym momencie, ze względu na problemy z wykonawcami, prace w ogóle zostały przerwane. Zgodnie z obecnymi zapowiedziami, trwać mają do połowy 2020 r. Pasażerowie w końcu powoli zaczynają jednak odczuwać pozytywne efekty robót.
Podróżni korzystają już m.in. z nowych peronów na przystankach Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki Wapiennik i stacji Rudawa. - Kolejne efekty inwestycji krakowianie odczują już od listopada. Wówczas do użytku oddany będzie wiadukt kolejowy wzdłuż ul. Rydla - przekonuje Piotr Hamarnik. Przez ostatnie miesiące bowiem w tej części miasta, ze względu na kolejowe inwestycje, o żadnej płynności ruchu nie było mowy.
W PKP PLK zapewniają też, że w pierwszych miesiącach 2019 r. zostanie oddany do użytku nowy przystanek Kraków Bronowice. Zatrzymywać będą się na nim pociągi w kierunku lotniska i Katowic.
ZOBACZ KONIECZNIE:
