Kraków. Podpisano umowę z wykonawcą na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Inwestycja ma kosztować ponad miliard złotych

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W poniedziałek, 21 grudnia, podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic.
W poniedziałek, 21 grudnia, podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic. Bogusław Świerzowski / krakow.pl
Miasto podpisało umowę z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu na budowę nowej linii tramwajowej, którą w 2024 r. krakowianie będą mogli szybciej dojechać do Mistrzejowic. Dzięki udzielonemu wsparciu ze strony rządu, przedsięwzięcie jest realizowane w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, które będzie trwało 24 lata.

FLESZ - Płaca minimalna pójdzie w górę

Projekt, na który dziś podpisaliśmy umowę, to jeden z największych w Polsce realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej od samego początku aktywnie uczestniczyło w przygotowaniu inwestycji. Nasi eksperci wspierali Zarząd Dróg Miasta Krakowa od wczesnego etapu do wyboru partnera prywatnego. Dzięki wykorzystaniu formuły PPP powstanie nie tylko 4,5 km nowych linii tramwajowych, ale też koszty tej inwestycji zostaną zoptymalizowane

– mówi Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej.

W ramach inwestycji powstanie nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, od skrzyżowania ul. Meissnera z Lema, dalej ul. Meissnera, ul. Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, Jancarza do istniejącej tam pętli tramwajowej.

W Krakowie mamy tunel tramwajowy od ronda Mogilskiego do Politechniki. Planowany jest kolejny z Olszy pod centrum do Krowodrzy. Tunel powstanie też w ramach linii tramwajowej z ul. Meissnera do Mistrzejowic.

Kraków. Planują podziemny tunel tramwajowy z Olszy do centru...

Umowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu została podpisana na kwotę ok. 1,1, mld zł na okres 24 lat. W pierwszej kolejności wykonawca zabezpieczy finansowanie inwestycji oraz zaprojektuje przebieg trasy do Mistrzejowic (do 2022 r.), następnie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie budowę (od 2022 r. do 2024 r.), ostatnim elementem zawartym w umowie jest dbanie przez okres 20 lat o wybudowaną infrastrukturę (bieżące utrzymanie od 2024 r. do 2044 r.). Po 24 latach miasto przejmie w utrzymanie torowisko.

– Rozwój transportu publicznego jest niezaprzeczalnie jednym z najważniejszych elementów polityki Krakowa. Miasto poszukuje nieustannie nowych rozwiązań, które pozwolą realizować nam coraz więcej inwestycji. Jednym z takich rozwiązań, do którego się skłoniliśmy jest model Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Ze wsparciem rządu przygotowaliśmy projekt budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, który – w oparciu o schemat PPP – daje nam zarówno korzyści finansowe, jak i jakościowe – zaznacza prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa, dodaje: - Zawarliśmy kontrakt na okres prawie ćwierćwiecza. Mam nadzieję, że wybrany partner prężnie zrealizuje tę inwestycję. Posiada bogate doświadczenie i rzetelne opinie. Zapewne uzyska obiecane nam przez EBI wsparcie finansowe.

Miasto zabezpieczyło już środki na spłatę zobowiązania, które zacznie obowiązywać od momentu oddania nowej linii do eksploatacji, a zakończy się po 240 miesiącach. W planach ma również zgłoszenie projektu do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem dofinansowania.

W urzędzie podkreślają, że budowa nowego, 4,5-kilometrowego połączenia tramwajowego do Mistrzejowic wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu wymagała będzie sprawnej organizacji pracy. Dodatkowo wykonawca zbuduje na skrzyżowaniu ul. Meissnera z Lema niezbędne elementy infrastruktury pod planowaną linię tramwajową wzdłuż Lema.

Zakres planowanej budowy torowiska tramwajowego w ciągu ul. Lema obejmuje odcinek od al. Pokoju do al. Jana Pawła II wraz z korektą skrzyżowania al. Pokoju. W ramach zadania ma powstać przejście podziemne łączące planowane przystanki tramwajowe - na wysokości Tauron Areny Kraków.

Kraków. Kosztowne oferty na koncepcję linii tramwajowej wzdł...

– Mobilizujemy siły i przystępujemy do projektowania. Sama budowa to ogromne przedsięwzięcie, mieszkańcy z pewnością odczują naszą obecność w tej części miasta. Dołożymy wszelkich starań, aby zminimalizować uciążliwości. Posiadamy zespół doświadczonych inżynierów i projektantów, mamy na swoim koncie setki kilometrów wybudowanej infrastruktury drogowej w różnych częściach świata – podkreśla Bülent Özdemir, dyrektor krajowy Gulermak.

Projekt związany z budową linii do Mistrzejowic jest największym tego typu w Europie realizowanym w modelu PPP. W oparciu o krakowskie doświadczenia powstaną wytyczne do pozyskiwania finansowania takich przedsięwzięć w tym wariancie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Oprócz betonu i żelastwa..oraz tłuczenia się rozklekotanego tramwaju..nic więcej to dobrego nie wniesie..było 10 autobusow to zrobią 1 zatęchły tramwaj

Z
Zbigniew Rusek

Niech to szlag trafi!!! Niestety, stało się, a nie chciałem, by za mojego życia powstał ten tramwaj. Precz z tramwajami!!!

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie