Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Prawie 85 procent drzew zostanie wyciętych pod rozbudowę pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie. Apel o korektę w projekcie

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Inwestycja związana z rozbudową pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie jest już na etapie składania wniosku o ZRID. Jak informuje jednak radny Łukasz Gibała, z jej realizacją wiąże się też potężna wycinka zieleni - z 557 drzew wyciętych ma zostać aż 464. Niektóre o obwodzie sięgającym 4 metrów i 25 metrowej wysokości. Mieszkańcy i radny apelują o wprowadzenie korekt w projekcie, które pozwolą ograniczyć wycinkę do minimum. Co na to urzędnicy?

Jak informuje radny, z prośbą o pomoc zwrócili się do niego mieszkańcy, których zaniepokoiła skala planowanej wycinki drzew w związku z przebudową pętli tramwajowej „Wzgórza Krzesławickie”.

"Na obszarze planowanej inwestycji znajduje się 557 drzew, z czego aż 464 sztuk przewidziano do wycinki. Zaledwie 6 drzew wskazano do przesadzenia, co już wykonał Zarząd Zieleni Miejskiej" - informuje Łukasz Gibała.

Jak taką wycinkę tłumaczy ZIM? W korespondencji do której dotarliśmy, urzędnicy tłumaczą, że "po dokonaniu analizy w zakresie kolizji zieleni wysokiej z projektowaną infrastrukturą 44 drzewa zostały zakwalifikowane do przesadzenia, a 43 zostały wskazane do pozostawienia przy jednoczesnym zabezpieczeniu na czas prowadzenia robót".

Wspomniane w interpelacji radnego 6 drzew, które w kwietniu 2022 roku uległy przesadzeniu, znajdowało się na odcinku pomiędzy ul. Poległych w Krzesławicach, a ul. Jarzębiny. "Pozostałe drzewa z uwagi na ich stan i wielkość nie kwalifikują się do przesadzenia" - informuje lakonicznie ZIM.

Tym samym liczba drzew przewidziana do wycinki została określona na 464. Wśród drzew zakwalifikowanych "pod topór" znajdziemy m.in. świerki, topole, robinie, jabłonie, lipy, olsze czarne, jarząb, klony, dęby czy jesiony. Drzewo o najmniejszym obwodzie zakwalifikowane do ścięcia ma 10 cm, a największe mają obwody sięgające nawet 4 metrów (390 cm na wysokości 1,3 m.). Drzewa mają od 2 do 25 metrów wysokości.

Co z nasadzeniami zastępczymi? 20 lipca wciąż trwało ustalanie projektu zieleni, zatem nie jest możliwe wskazanie ani ich dokładnej liczby ani lokalizacji.

Co mówi opinia dendrologiczna? Czy została wykonana? Czy dokonano ekspertyzy mającej dać odpowiedź na pytanie o obecność zwierząt w rejonie wycinki? Czy wycinka była konsultowana z mieszkańcami? Wysłaliśmy pytania do ZIM i UMK i czekamy na odpowiedzi.

Mieszkańcy wskazują, że takiego drzewostanu nie zastąpią nowe nasadzenia, a drzewa pełnią w tym miejscu ważną funkcję izolacyjną oraz dają cień. Ponieważ inwestycja jest na etapie składania wniosku o ZRID, możliwe jest skorygowanie projektu w celu ograniczenia skali wycinki. O to z apelem zwrócił się również radny Łukasz Gibała.

W listopadzie 2022 roku, Małopolski Urząd Wojewódzki wszczął postępowanie dotyczące wydania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej. Projekt obejmuje rozbudowę ulicy na odcinku od węzła Grębałów do ul. Bukszpanowej do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, wykonanie nowego torowiska wraz z pętlą, nowych chodników, dróg dla rowerów, oświetlenia i zagospodarowanie zielenią terenu wzdłuż inwestycji.

Istotnym elementem projektu jest właśnie rozbudowa pętli tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich. Będzie ona większa niż dotychczas i zyska zadaszenie oraz po dwa 65-metrowe perony dla wsiadających i wysiadających.

– Wewnątrz pętli znajdzie się terminal autobusowy z czterema peronami, piętrowym parkingiem dla rowerów i budynkiem użytkowym, w którym znajdzie się m.in. poczekalnia ze strefą gastronomiczną, toalety, dyspozytornia ruchu oraz zaplecze dla motorniczych i kierowców – podkreślał w rozmowie z nami Mirosław Podraza dyrektor regionu w firmie Gülermak. Nowa infrastruktura będzie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności i objęta monitoringiem.

Roboty budowlane potrwają do końca 2024 roku i będą skoordynowane z budową węzła Grębałów powstającego w ramach drogi ekspresowej S7 Kraków – Widoma. Szacunkowy koszt projektowania i prac budowlanych to 56,4 mln zł brutto.

Internetowi oszuści znów w natarciu!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska