Żółkiewskiego w Krakowie - jak wyjechać?
Przy ulicy Żółkiewskiego działa warsztat samochodowy. Wycieczka do niego od strony ronda Mogilskiego obrazuje problem. Jedziemy, stoimy w korku na Powstania Warszawskiego. Trzeba zająć prawy pas do jazdy prosto lub skrętu w prawo. Jedne światła, drugie światła. Korek długi. W końcu skręcamy i od razu skręcamy w prawo. Trzeba uważać bo sporo pieszych przekracza Żółkiewskiego kierując się w stronę Grzegórzeckiej. Wjeżdżamy w Żółkiewskiego, wąska ulica, trzeba uważać na zaparkowane samochody. Po lewej ogromny, budowany blok, a w głębi pewno powstaną kolejne. I ogromna kamienica, która albo zostanie zburzona i zamieni się również w blok, albo w liczne apartamenty jeśli zostanie przebudowana. Czas pokaże.
Jest warsztat po lewej stronie, ciężko się złożyć, bo wąski wjazd i wąska ulica, a zaparkowane auta przeszkadzają. OK, wymieniliśmy opony. Jak wyjechać? Zawrócić nie można bo to jednokierunkowa. Jedziemy więc dalej Żółkiewskiego. Jest skręt w prawo, a przy nim... powstaje kolejny blok, inna inwestycja niż wspomniana wcześniej. I po skręcie dojeżdżamy do... al. Powstania Warszawskiego. I teraz trzeba się włączyć do ruchu. Co proste nie jest i można czekać w nieskończoność. A teraz pomyślmy co będzie jak w ten sposób będą wyjeżdżać auta spod jednego lub kilku bloków mieszkalnych...
Może Żółkiewskiego będzie dwukierunkowa? Czy to w ogóle możliwe? Wtedy stanie się drogą tranzytową do omijania ronda Grzegórzeckiego, czyli zapewne zakorkuje się w obie strony przy Grzegórzeckiego i Powstania Warszawskiego. Rozwiązaniem jest obwodnica przez Ogród Botaniczny - to oczywiście smutny żart w tej patowej sytuacji, którą gotuje się mieszkańcom i kierowcom.
Radny Maślona w sprawie Żółkiewskiego
Problem ostatnio poruszył radny miejski Łukasz Maślona. To jego wpis na FB:
"Czy można dla dużej inwestycji mieszkaniowej (zapewne ponad 100 mieszkań) w centrum milionowego miasta wyznaczyć jedyny dojazd wąską, jednokierunkową drogą, o której lokalny charakter mieszkańcy walczyli na etapie tworzenia miejscowego planu? Zdaniem Zarząd Dróg Miasta Krakowa owszem można! I to w dodatku drogą, z której już teraz wyjazd w główną arterię zajmuje już teraz kilkanaście minut. Ponadto deweloper czyni starania, by uchylić zapisy istniejącego planu zagospodarowania, zapewne licząc na wyciśnięcie z działki ekstremalnych ilości PUMu sic! To pokrótce historia, która ujrzała światło dzienne w czasie spotkania, jakie zorganizowałem na wniosek mieszkańców ul. Żółkiewskiego. Nadmienię, że można było scedować na dewelopera obowiązek wybudowania drogi dojazdowej KDD.17, dzięki czemu również pobliskie LO zyskałoby sensowną drogę dojazdową. W zamian zaproponowano jednak jedynie deweloperowi... poszerzenie chodnika i likwidację istniejących zjazdów w ul. Grzegórzecką."
KDD.17 to kolejny skręt w prawo jadąc od Żółkiewskiego dalej Grzegórzecką do centrum miasta. Ta kolejna wąska dróżka dociera do istniejącej jeszcze zabudowy w głębi terenu, za placem budowy. Jeżeli pomoże obsłużyć nowe osiedle to znakomicie, ale i tak zwiększy się ruch na Grzegórzeckiej i rondzie.

Urzędników głos w sprawie Żółkiewskiego i wyjazdu z bloków
Już raz poruszaliśmy ten temat. Mieszkańcy Żółkiewskiego woleliby, by z bloków wyjeżdżało się na Grzegórzecką, a nie Powstania Warszawskiego. Urzędnicy na to: "Wykonanie dojazdu do tej działki z jakiejkolwiek innej strony skutkowałoby tym, że wyjazd z inwestycji byłby możliwy wyłącznie w kierunku ul. Grzegórzeckiej oraz ul. Dietla, co stoi w sprzeczności z polityką transportową, która nakazuje ograniczanie ruchu samochodowego w centrum miasta. Realizacja zjazdu od strony ul. Żółkiewskiego pozwala na uniknięcie kierowania ruchu samochodowego wewnątrz II obwodnicy – mieszkańcy mogą wyjechać ul. Żółkiewskiego do al. Powstania Warszawskiego, gdzie na rondzie Grzegórzeckim istnieje możliwość wyboru kierunku jazdy omijającego centrum tj. wzdłuż II obwodnicy przez most Kotlarski lub al. Powstania Warszawskiego, względnie w kierunku al. Pokoju. Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa rozważał możliwość innego połączenia przedmiotowej zabudowy, jednak w wyniku analiz podjęto decyzję o ich nierekomendowaniu"
Teraz urzędnicy dodają: "Droga KDD.17 będzie realizowana. Zarząd Dróg Miasta Krakowa chce, żeby tę drogę wybudował inwestor chcący w tym rejonie prowadzić swoją inwestycję niedrogową. Ze względu na nieuregulowany stan prawny gruntów, na których ma przebiegać przyszła droga KDD.17 inwestycja będzie realizowana poprzez procedurę ZRID. Jednocześnie ZDMK chce żeby obsługa komunikacyjna planowanego budynku mieszkalnego odbywała się właśnie poprzez wybudowaną drogę KDD.17."
Starzejmy się w dwóch kluczowych momentach To musisz wiedzieć!
