FLESZ - Wjazd samochodem do centrum niemożliwy?

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został już poszerzony od strony Hali Targowej. Teraz modernizacja obejmie starą część obiektu od strony ul. Dietla, po której wcześniej jeździły pociągi. PKP PLK kończy przygotowania do tego zadania. Ma powstać nowa konstrukcja, której ściany i sklepienia wykonane będą z oryginalnego kamienia i cegieł, odzyskanych z XIX-wiecznego obiektu. Prace przy wiadukcie mają ruszyć za kilka tygodni i potrwają do końca przyszłego roku.
- Obecnie przygotowywane prace polegać będą na rozbiórce starego obiektu, odzyskaniu budulca (kamienia ze ścian i cegieł ze sklepień) i wybudowaniu nowego wiaduktu, który będzie wykończony tym budulcem. Wizualnie obiekt nie będzie się znacznie różnił od oryginału. Efekt końcowy można już podziwiać na drugiej części wiaduktu, która została dobudowana od strony Hali Targowej - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.
Prace związane z przebudową wiaduktu spowodują utrudnienia w ruchu. - Zarówno rozbiórka, jak i późniejsza budowa będą wymagać zmian w organizacji ruchu na ul. Grzegórzeckiej. Szczegółowy plan prac jest teraz przygotowywany i będzie uzgadniany z przedstawicielami samorządu. Wykonawca szacuje, że rozbiórka i budowa wiaduktu potrwa ok. 15 miesięcy - dodaje Piotr Hamarnik.
W PKP zaznaczają, że dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem międzynarodowej trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Pociągi przez centrum Krakowa mają jeździć z prędkością do 100 km/h.
- Nowy przystanek Kraków Grzegórzki zwiększy dostęp do kolei. Rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli zwiększyć i uatrakcyjnić ofertę kolejowych podróży - przekonują w PKP PLK.
Kraków. Budują przystanek kolejowy na Grzegórzkach. Mieszkań...
- Projekt przebudowy jest uzgadniany z Wojewódzkim Małopolskim Konserwatorem Zabytków. Projekt zakłada budowę nowoczesnej konstrukcji, na której będą dwa tory kolejowe - dodają w PKP PLK.
Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę. W 2017 roku PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem.
Wiadukt nad ul. Grzegórzecką (najstarszy zachowany most) został niedawno wykreślony z rejestru zabytków. Widniał w nim od 1989 roku. Ten wpis uchyliła 1 września br. decyzja ministerialna. Jak się dowiedzieliśmy, z wnioskiem o to wystąpiły 1 lipca br. do ministra kultury PKP PLK. Chciały wykreślenia zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”.
Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na poszerzenie wiaduktu, wzmocnienie konstrukcji oraz rozebranie jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części.
PKP PLK uznały, że jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zminimalizowanie czasu realizacji projektów jest demontaż wiekowego wiaduktu i późniejsze odtworzenie istniejącego wyglądu obiektu, z całkowicie nową konstrukcją nośną.
- Obiekt musi sprostać współczesnym wymaganiom, aby pociągi mogły go bezpieczne pokonywać - zaznaczają w PKP PLK.
Jak się okazuje, chodziło też o koszt realizacji prac. Gdyby zabytek pozostał w rejestrze - koszt realizacji prac wynikających z decyzji małopolskiego konserwatora zabytków wyniósłby 80-90 mln zł. Natomiast koszt demontażu wiaduktu i późniejszego jego odbudowania - około 35-50 mln zł.
Kraków. Wiadukt nad ul. Grzegórzecką wykreślony z rejestru z...
Przypomnijmy, że w centrum Krakowa powstaje dodatkowa para torów kolejowych. By znaleźć dla nich miejsce usunięto nasyp, w jego miejscu budowane są estakady oraz powiększane wiadukty. Nad Wisłą powstają natomiast nowe mosty kolejowe. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to inwestycja za przeszło 1 mld zł. Współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”