FLESZ - Deficyt w 2022 r. będzie niższy niż 3 proc. PKB

14 października rozstrzygnięto konkurs na stanowisko dyrektora Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia, którą poprowadzi kobiecy duet: menedżerka kultury i producentka wydarzeń kulturalnych, Agata Grabowiecka i dyrygentka Katarzyna Tomala-Jedynak.
Prezydent Krakowa przyjął rekomendację komisji, która wyłoniła kandydatki w dwuetapowym otwartym konkursie.
- Jestem przekonana, że zdobyte doświadczenie i kontakty pozwolą mi rozwijać jedną z najważniejszych instytucji muzycznych naszego miasta i kraju, tym bardziej, że z Sinfoniettą Cracovią i jej poprzednimi dyrekcjami współpracuję od wielu lat. A pozyskanie do współpracy znakomicie osadzonej w środowisku muzycznym dyrygentki Katarzyny Tomali-Jedynak oznacza nowy etap w historii tej znakomitej Orkiestry i przyniesie nowe formy działania i doświadczenia – mówi Agata Grabowiecka.
Współczesny repertuar, wzmocnienie współpracy orkiestry z czołowymi dyrygentami światowej sceny oraz silne powiązanie orkiestry z teatrem i filmem, by wykorzystać w pełni funkcje studia nagraniowego w planowanym Krakowskim Centrum Muzyki to plan, jaki dyrektorki orkiestry chcą realizować. W swojej koncepcji rozwoju Sinfonietty Cracovii zakładają także utrzymanie kameralnego profilu zespołu.
Katarzyna Tomala-Jedynak, która odpowiadać będzie za program artystyczny, zapowiada, że w repertuarze orkiestry ważne miejsce zajmie twórczość polskich kompozytorów.
Nowy dyrektorski duet chce w większym stopniu zwrócić się do młodej publiczności, z jednej strony zapraszając do współpracy młodych utalentowanych muzyków, co ma ułatwić współpraca z Akademią Muzyczną im Krzysztofa Pendereckiego, z drugiej stawiając na edukację i kształtowane wrażliwości muzycznej kolejnych pokoleń.
Z końcem lipca z funkcji dyrektora zrezygnował Jurek Dybał, który kierował orkiestrą od 2014 roku. Dyrygent chce w większym stopniu poświęcić się rozwojem swojej kariery dyrygenckiej na arenie międzynarodowej.
Przed Sinfoniettą Cracovią nie tyko nowe plany muzyczne, ale także wyzwania związane z realizacją Krakowskiego Centrum Muzyki w Cichym Kąciku, w którym będzie się znajdowała jej siedziba i miejsce codziennej pracy.