https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Strefa parkowania w połowie miasta i oddzielne miejsca postojowe dla mieszkańców?

Piotr Tymczak
Aneta Żurek
Radni zastanawiają się nad podwyżkami w strefie parkowania. Mieszkańcy proponują, by ją bardziej rozszerzyć, np. o Dąbie.

Skończyły się konsultacje społeczne dotyczące znacznych podwyżek w strefie płatnego parkowania i rozszerzenia jej o Zabłocie oraz osiedle Podwawelskie. Krakowianie głównie wnioskowali o jeszcze większe poszerzenie granic strefy. Teraz urzędnicy przygotowują ostateczną propozycję zmian.

- W ramach konsultacji dostaliśmy sporo uwag od mieszkańców. W nich wskazywali m.in. ulice albo rejony, które nie zostały objęte strefą, a powinny - mówi Bartosz Piłat z Zarządu Transportu Publicznego. Jako przykład podaje ul. Emaus na Zwierzyńcu, ulice w rejonie Muzeum Armii Krajowej. Przyznaje, że były też propozycje, by do strefy włączyć dodatkowe obszary Grzegórzek (tak by nie kończyła się tam na ul. Francesco Nullo), a także Dąbie.

Podczas konsultacji mieszkańcom udostępniono propozycję zmian opłat w strefie a także poglądową mapę jej rozszerzenie. Krakowianie nie konsultowali jednak konkretnego projektu uchwały w sprawie zmian w strefie.
- Stało się tak, bo chcieliśmy jeszcze w projekcie uchwały uwzględnić uwagi mieszkańców, jeżeli okażą się zasadne - wyjaśnia Bartosz Piłat.

Zaznacza, że teraz urzędnicy przygotowują podsumowanie konsultacji i ostateczny projekt uchwały w sprawie strefy. Na przełomie maja i czerwca dokument ma trafić pod obrady Rady Miasta Krakowa.
W projekcie pozostanie propozycja, by strefa obowiązywała w godz. 10-20 przez cały tydzień, a nie jak do tej pory od poniedziałku do piątku.

Prezydent Krakowa chce, by znacznie zmieniły się opłaty za postój i były zróżnicowane. Obecnie za pierwszą godzinę parkowania w strefie płacimy 3 zł, za drugą - 3,5 zł, trzecią - 4,10 zł, czwartą i kolejną - 3 zł. Propozycja jest taka, by po zmianach na terenie Starego Miasta, Kazimierza, Zwierzyńca i Starego Podgórza stawki wynosiły: 8 zł - pierwsza godzina, 9,60 zł - druga, 11,40 zł - trzecia, 8 zł - czwarta i kolejne. Na pozostałych obszarach: Grzegórzki, osiedle Oficerskie, Krowodrza, Zabłocie i osiedle Podwawelskie obowiązywałyby stawki: 5 zł - pierwsza godzina, 6 zł - druga, 7,2 zł - trzecia, 5 zł - czwarta i kolejne.
Urzędnicy zastanawiają się też nad ceną miesięcznego abonamentu komercyjnego na parkowanie w strefie, który obecnie kosztuje 250 zł. W magistracie przymierzają się do tego, by jego koszt zwiększyć do 450 zł. Ma pozostać natomiast cena abonamentu mieszkańca - 10 zł za miesiąc.

O tym, jakie zmiany mają zostać wprowadzone w strefie - od września tego roku - ostatecznie zadecydują radni. A ci nie są
przekonani do tak wysokich podwyżek.

– Wzrost opłat za parkowanie w centrum jest wskazane, ale 8 zł za pierwszą godzinę to wygórowana stawka - mówi Aleksander Miszalski, szef klubu radnych Koalicji Obywatelskiej (PO i Nowoczesna).
Michał Drewnicki, radny PiS, komentuje: - Jesteśmy za różnicowaniem stawek w strefie. Proponowane podwyżki są jedna zbyt radykalne. W za dużym obszarze zaproponowano też najdroższą strefę, powinna się ją ograniczyć do ulic między Alejami Trzech Wieszczów a ul. Dietla i Kazimierza.

Radni Koalicji Obywatelskiej przygotowali natomiast projekt rezolucji do premiera i rządu w sprawie zmiany ustawy o drogach publicznych. Chodzi konkretnie o to, by władze miast mogły wyznaczać miejsca postojowe przeznaczone dla konkretnych grup mieszkańców, tak by zagwarantować im postój pod domami. Radni zaznaczają, że takie rozwiązanie jest stosowane z powodzeniem w wielu miastach Europy, m.in. w Pradze, Zurychu, Moguncji, Florencji, Rzymie. Uzasadniają, że tam przyjezdni, ze względu na ograniczoną liczbę miejsc postojowych dla nich, częściej wybierają komunikację zbiorową. - Wprowadzenie takich rozwiązań spowodowałoby brak konieczności drastycznego zwiększania stawek w strefie - argumentuje radny Miszalski.

WIDEO: Mini cross, quad czy może elektryczna hulajnoga? Najlepsze motoprezenty na pierwszą komunię

Źródło: TVN Turbo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
j,f
2019-05-09T17:10:37 02:00, Gość:

Ależ walczą o ten abonament mieszkańca za 10 pln - najwyraźniej spora część radnych ma mieszkania w centrum i chce zachować przywileje cenowe...Ciekawe, jak zamierzają zagwarantować miejsca dla mieszkańców, np w rejonie, gdzie jest blok, a miejsc wokół jest niewystarczająco - już w ogóle nie będzie się dało zaparkować w centrum?

Jest oczywistą oczywistością ,że każdy trzyma samochód w miejscu gdzie mieszka bo....nie ma gdzie .To jest chyba logiczne .

Natomiast ćwoki ze wsi ,które przyjechały do Krakowa oraz studencka stonka , wynajmujący mieszkania nie mają gdzie parkować swoich gratów ,którymi raz na jakiś czas wyjeżdżają w odwiedziny na wieś po pieniądze od rodziców .

Jest oczywistą oczywistością ,że strefa płatnego parkowania powstała właśnie z powodu przyjezdnych a nie mieszkańców ,więc nie rozumiem dlaczego mieszkańcy mają cierpieć bo wioskowym zachciało się pracować w lub uczyć się w Krakowie .

Ciekawe co by było ,gdyby krakusy zrobiły najazd na jakąś wioskę i poblokowały samochodami wszystkie miejsca na wsi ? Pewnie ćwoki ruszyły by z widłami a tutaj pomstują na przywileje w parkowaniu dla mieszkańców

g
gs
2019-05-10T14:27:21 02:00, krakowiaczek:

Wszystkie narzędzia służące ograniczeniu ruchu samochodów w centrum miasta są słuszne i warte wprowadzenia, 100% poparcia dla zmian!!!

Ja bym wprowadził karę śmierci dla posiadaczy samochodów i wówczas oszołomy walczące z samochodami ,do czasu aż im wysiądą stawy i kręgosłup , będą mogli chodzić pieszo .

Oszołom do pracy na 8 rano będzie wyruszał o 8 wieczór w przypadku gdy mieszka w N.Hucie a pracuje w serwisie samochodowym w Libertowie.

k
krakowiaczek
Wszystkie narzędzia służące ograniczeniu ruchu samochodów w centrum miasta są słuszne i warte wprowadzenia, 100% poparcia dla zmian!!!
h
henrk
To jest draństwo i normalne złodziejstwo. Płacę podatki w Krakowie wiec nie powinny mnie obowiazywać opłaty postojowe. Kiedyś w ciągu dnia można było na chwilę zostawić auto na jakimś pustym osiedlowym parkingu, niestety teraz wszędzie są szlabany. Najgorsi są przyjezdni studenci, których samochody przez cały tydzień blokują miejsca postojowe mieszkańcom.Budując trasę Wolbromską , zachęca się mieszkańców okolicznych wiosek do korzystania z prywatnych samochodów , a nie komunikacji zbiorowej. Zastanawiałem się jak to jest , że w Kauflanie na Bratysławskiej ludzi mało, a parking załadowany do ostatniego miejsca., To samo przy Tesco na Rusznikarskiej Radnym od tego intensywnego myślenia żeby się mózg nie przegrzał. Jak już , to o o spreawie powinni decydować radni dzielnicowi, a nie ludzie którzy mają w Krakowie meldunki, a na codzień mieszkają daleko poza miastem, aby smród im nie przeszkadzał. Radni mają bezpłatne karty parkingowe i jeżdżą samochodami z rejestracją KRA. Jeszcze za PRL-u wybudowano ładną dwupasmową jezdnię na ul. dr Twardego oraz Wybickiego.

Tuzy intelektu Urzędu Miejskiego stwierdziły jednak , żewystarczy tylko jeden pas, wiec z drugiego zrobiły miejsca postojowe a wkrótce pewnie ogłoszą strefę płatnego parkowania. Najpierw wydali pozwolenia deweloperom na budowę bloków, a potem im szukają miejsc postojowych. 20 lat temu spłonął osiedlowy dom towarowy 'Gigant'

,że też radnych nie boli, że tak cenny teren od od prawie ćwierć wieku służy za parking prywatnej firmie. Ktoś tu szykuje wielki przekręt na szkodę okolicznych mieszkańców. Komunistyczni dyrektorzy, komunistycznych przedsiębiorstw, uwłaszczyli się na państwowym majątku i rżną teraz kapitalistów, często zamieszkując np w USA.

Czy to nie dziwne , że trzej byli właściciele giganta nie mogą dogadać się co do sprzedaży, ale nie przeszkadza im wspólna działalność

parkingowa. Wywłaszczyć dziadów ! Ciekawe jaki jest plan zagospodarowania przestrzennego w tym miejscu ?
x
x
ciekawe, że od jakiegoś czasu artykuły o SPP pojawiają się na stronach Dziennika wieczorami, kiedy frekwencja jest niska a w dzień ani słowa. Skrzętny PR.....
m
masakra
coo?!?!?!

Jakim prawem jakiś mieszkaniec ma mieć z miejsca publicznego prywatę? Jakim cudem dziennikarze tak bez komentarza przechodzą nad tym, że grupa częściowo uprzywilejowanych ludzi w Krakowie za 10zł ma przyzwolenie parkowania, gdzie jednocześnie grzmi się o "stawkach rynkowych" miejsc postojowych? I nie dość, że podnosi się abonament z 250 na 420 to jeszcze zostawia 10 zł "mieszkańcom"?!

Co za lichwa! Co to za władza?! Kto ma w tym interes?!

Karty już rozdane, nie?

Co więcej chcą to usankcjonować prawnie. Radni...

A dlaczego tylko mieszkaniec danej dzielnicy ma prawo do decydowania, czy na ulicach PUBLICZNYCH ma być strefa?!
M
Mikol
Jeszcze nigdy nie zapłaciłem za parkowanie w Krakowie, Nieraz sobie robię jaja z cieci którzy tego pilnują. Parkujemy i czekamy jak idzie cieć to odjeżdżam, jak byście widzieli jaką nieraz minę ma cieć, warto naprawdę takie jajca robić. Druga sprawa to powinni z chciwości poszerzyć strefę gdzieś od Gaj do Słomnik, ile wówczas było by kasy dla urzędasów. Mogli by sobie przyznawać premię i nagrody dużo częściej
G
Gość
2019-05-09T19:47:15 02:00, Olo:

Chcecie powiedzieć, że mieszkańcy sami domagają się, aby musieli płacić za parkowanie w miejscu swojego zamieszkania? I sądzicie, że ktoś w to uwierzy? Po prostu urzędnicy prowadzą taką nieudolną politykę, że nie panują nad transportem. Miliony wydane na nieudane inwestycje, jakieś niedziałające spółki do budowy parkingów, podwyżki cen biletów, tak żeby bardziej się opłacało jechać autem i do tego pozwolenia na budowę obiektów bez parkingów. A wszystko za publiczne, czyli nasze pieniądze

Sorry, nie mów o "płaceniu" za parkowanie przez mieszkańców, bo 10 pln za abonament to nie opłata. Co do reszty zgoda.

O
Olo
Chcecie powiedzieć, że mieszkańcy sami domagają się, aby musieli płacić za parkowanie w miejscu swojego zamieszkania? I sądzicie, że ktoś w to uwierzy? Po prostu urzędnicy prowadzą taką nieudolną politykę, że nie panują nad transportem. Miliony wydane na nieudane inwestycje, jakieś niedziałające spółki do budowy parkingów, podwyżki cen biletów, tak żeby bardziej się opłacało jechać autem i do tego pozwolenia na budowę obiektów bez parkingów. A wszystko za publiczne, czyli nasze pieniądze
G
Gość
Za konieczność wnoszenia opłat w weekend "podziękują" radnym usługodawcy, sklepikarze, oferujący rozmaite zajęcia, warsztaty dla dzieci itd. - do kosztów każdego wyjścia do teatru, na zajęcia dla dzieci, nawet na rolki na Błonia - trzeba będzie dodać koszt parkowania.
G
Gość
Ależ walczą o ten abonament mieszkańca za 10 pln - najwyraźniej spora część radnych ma mieszkania w centrum i chce zachować przywileje cenowe...Ciekawe, jak zamierzają zagwarantować miejsca dla mieszkańców, np w rejonie, gdzie jest blok, a miejsc wokół jest niewystarczająco - już w ogóle nie będzie się dało zaparkować w centrum?
P
Prokuratura Okręgowa.
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski PODROBIŁ w Sądzie Podpis Gminnego Mieszkańca Krakowa.

Wyrok Sądu Prawomocny.

Opinia Kryminalnego Biegłego Grafologa SĄDOWEGO jest w Gminnej APELACJI Sądowej 120 stron.

U dziennikarzy KRAKOWA.
d
dd
no, niech ograniczają miejsca i stawki ale niech ktoś pilnuje, bo tylko parkowanie na trawnikach i chodnikach się zwiększy.

bo jeśli nawet sprawdzają strefę (?) to już straż miejska ma olewkę totalną na nielegalne parkowanie matołów na trawnikach i chodnikach.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska