Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: Rozpoczną budowę tunelu i dwóch estakad przy ul. Opolskiej. Problem ze skażoną ziemią [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Minął rok od rozpoczęcia budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Z tej okazji plac budowy wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Minął rok od rozpoczęcia budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Z tej okazji plac budowy wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Konrad Kozlowski/Polskapress
Minął rok od rozpoczęcia budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W ramach inwestycji prowadzone są zaawansowane prace na wielu odcinkach. Trwają przygotowania do budowy tunelu i dwóch estakad w rejonie ul. Opolskiej. Wciąż jednak urzędnicy nie rozwiązali problemu ze skażoną ziemią na terenie, na którym ma powstać pętla końcowa na Górce Narodowej.

FLESZ - Wystartowała Loteria Szczepień

od 16 lat

W poniedziałek (5 lipca) plac budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej wizytował prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. Usłyszał od wykonawców, że trwają przygotowania do budowy tunelu drogowego w ciągu ul. Opolskiej i dwóch estakad nad nią - drogowej i tramwajowej. To będzie się jednak wiązać z utrudnieniami dla kierowców. Planowane jest ograniczenie ruchu na ul. Opolskiej i wyłączenie ruchu na ul. Nad Sudołem.

- W ciągu dwóch, trzech tygodni powinniśmy rozpocząć prace związane z budowa estakady nad ulicą Nad Sudołem. W sierpniu planujemy natomiast rozpoczęcie budowy pierwszej nitki tunelu w ciągu ulicy Opolskiej. Po rozpoczęciu robót z tym związanych docelowo ruch w obu kierunkach ma się odbywać na tej ulicy na jednej jezdni po jednym pasie w każdym kierunku - informuje Piotr Jurczyk, prezes Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor z Zawiercia. To firma, która w konsorcjum z Przedsiębiorstwem Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” wykonuje inwestycję.

Prezydent Jacek Majchrowski komentuje: - Widać, że roboty idą pełną gębą. Dotychczasowe prace przebiegały głównie pod ziemią i dotyczyła przekładania mediów, m.in. sieci trakcyjnej, która wcześniej była umieszczono na słupach. Będą utrudnienia w ruchu, ale po to, żeby tę inwestycję jak najszybciej wykonać, a nie rozwlekać jej nie wiadomo jak długo.

Budowa Trasy Łagiewnickiej opóźnia się o trzy miesiące. Obecny termin zakończenia prac to marzec 2022 roku.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej opóźniona o trzy miesiące...

Duży problem jest jednak na terenie, na którym ma powstać pętla "Górka Narodowa". Tam grunt jest skażony metalami ciężkimi. Miasto wiedziało o tym fakcie przed rozpoczęciem inwestycji, ale do dziś nie rozwiązało problemu i nadal pod znakiem zapytania jest wykonanie pętli w terminie.

W odpowiadającym za przedsięwzięcie Zarządzie Inwestycji Miejskich wyjaśniają, że miasto dysponuje decyzją zezwalającą na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i na jej podstawie rok temu można było rozpocząć budowę na całej długości – od pętli w Krowodrzy Górce do Górki Narodowej. Miasto nie ma jednak formalnego prawa do terenu, na którym występują skażone grunty. Może pozyskać go dopiero po tym, jak decyzja ZRID będzie ostateczna.

- Można prowadzić prace budowlane na podstawie specustawy, ale w przypadku terenu pod pętlę końcową nie da się tego zrobić ze względu na to, że na tym obszarze znajdują się szkodliwe odpady. Do ich usunięcia potrzebna jest decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, a tę można wydać dopiero po nadaniu decyzji ZRID waloru ostateczności. Nie czekamy jednak z założonymi rękami. Wspólnie z wykonawcą pracujemy nad optymalną metodą remediacji terenu - mówi Łukasz Szewczyk, dyrektor ZIM.

Wyjaśnia, że o remediację może wystąpić właściciel albo władający danym gruntem, a taki tytuł da gminie ostateczna decyzja ZRID. - Taki dokument ma wydać Małopolski Urząd Wojewódzki. Czekamy na to i mamy nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej, żeby można było zająć się problemem remediacji. Nie mamy sygnałów, by miało dojść do uchylenia decyzji ZRID. Może chodzić raczej o jej ewentualne uzupełnienie – dodaje dyr. Łukasz Szewczyk.

Prezes Piotr Jurczyk komentuje: - Miasto musi podjąć decyzję, czy ogłosi osobny przetarg, czy też nam zleci utylizację wysypiska w rejonie, gdzie ma powstać pętla i parking park&ride, który ma być zwiększony o połowę do około 500 miejsc. Termin zakończenia całej inwestycji wyznaczono na grudzień 2022 roku. Mając na uwadze to, co mamy do zrobienia to mogę zaryzykować i powiedzieć, że roboty potrwają do września, października 2023 roku - chociażby ze względu na konieczność wykonania tych dodatkowych robót w rejonie pętli na Górce Narodowej.

Miejscy radni zwracają uwagę, że inwestycja rozpoczęła się już z dużym opóźnieniem, a teraz może pojawić się kolejny poślizg. - Jak widać wiele zależy od wydawania decyzji administracyjnych. Często długo trzeba na nie czekać. W takim przypadku trudno winić miasto, powinno raczej dojść do zmian ustawowych, które by przyspieszyły tego typu postępowania - mówi radny Jakub Kosek (PO).

Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa, podkreśla: - Sprawdzę w Urzędzie Wojewódzkim, na jakim etapie jest kwestia ostatecznej decyzji ZRID, czy wszystko zostało właściwie przygotowane przez miasto, złożono odpowiednie dokumenty. Ta inwestycja rozpoczęła się już z dużym opóźnieniem i wygląda na to, że postanowiono wbić łopatę mimo braku wszystkich pozwoleń, by nie było jeszcze większej kompromitacji. Teraz są komplikacje i zaczyna się szukanie winnych zamiast przyznawania do własnych błędów.

Przypomnijmy, że tramwaj z Krowodrzy Górki na Górkę Narodową to jedna ze sztandarowych obietnic prezydenta Jacka Majchrowskiego. Była już o niej mowa w 2010 r. Gdy przygotowania ruszyły, to władze miasta obiecywały, że tramwajem pojedziemy w 2017 r. Trzy lata temu udało się jednak dopiero wyłonić wykonawcę. Prace miały ruszyć w 2018 r., ale ostatecznie rozpoczęto je przed rokiem.

Na razie w ramach inwestycji ważne roboty prowadzone są w rejonie ul. Opolskiej. Tam w dużej mierze wykonano już prace związane z przekładką podziemnej infrastruktury, m.in. ciepłowniczej, energetycznej, gazowej.

Przy ul. Opolskiej powstaną aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Pierwszy z obiektów to ok. 100-metrowy tunel dla samochodów. Powstanie też estakada dla tramwaju nad doliną potoku Sudoł i ulicą Nad Sudołem. Obok torowiska znajdzie się miejsce dla chodnika, ścieżki rowerowej, a także drogi, którą kierowcy będą mogli pojechać na północ.

Równoległy do tej estakady będzie podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem ul. Opolskiej. Taki rodzaj skrzyżowania, od którego odseparowany będzie ruch tramwajowy, pozwoli na włączenie się w ul. Opolską i dojazd do parkingu park&ride koło pętli Krowodrza Górka.

Linia Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w sumie będzie miała ponad 5 km długości i ma pozwolić na wygodny przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Ponad 60 proc. torowiska ma być zielona.

Pętla końcowa - z nowoczesnym dworcem - ma się znajdować w pobliżu al. 29 Listopada. Przy niej zlokalizowany zostanie parking park&ride (dwa pozostałe takie parkingi powstaną przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego).

Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 na łączną kwotę ok. 151 mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska