WIDEO: Trzy Szybkie
- Skierowanie rzeki ze starego do nowego koryta zajęło około pięć minut. Nasyp nowych brzegów rzeki jest ekologiczny, wykonany z kamieni, co da możliwość wegetacji roślin - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.
Cała operacja polegała na tym, że rozkopano tamę zabezpieczającą nowe koryto, to spowodowało, że wpłynęła do niego woda. W tym samym czasie usypano wał, który nie pozwolił już powrócić wodzie do starego koryta. - Większość ryb przepłynęła do nowego koryta wraz z wodą. Ryby które pozostały w starym korycie zostały odłowione i przetransportowane w dwóch wiaderkach do rzeki - dodaje Krzysztof Migdał.
Do przełożenia biegu Wilgi w rejonie ul. Zakopiańskiej doszło w sobotę 29 lutego. Krzysztof Migdał zaznacza, że wykonawcy zdążyli z przeprowadzeniem prac w terminie wyznaczonym przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska, która wydała zgodę na wykonanie zadania do końca lutego tego roku.
Przygotowania do przełożenia Wilgi trwały cztery miesiące. W związku z tym trzeba było m.in. wybudować nowy kolektor sanitarny w rejonie ul. Zakopiańskiej - o średnicy 1,6-1,8 metra.
Przełożenie Wilgi było konieczne, by kontynuować budowę najdłuższych z tuneli Trasy Łagiewnickiej, który częściowo zaplanowano w miejscu, gdzie rzeka płynęła starym korytem. Tunele powstają w rejonie "Białych Mórz", w sąsiedztwie sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Budowane obok siebie tunele drogowy i tramwajowy mają mieć długość ponad 600 m każdy.
Stare koryto Wilgi zostanie zasypane. Od strony ul. Ludwisarzy w jego miejscu będzie rozbudowana ul. Zakopiańska i powstanie jej łącznica z nową drogą.
Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km, będzie przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej [WIZUALIZACJE]
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje w sumie sześć tuneli. Oprócz wspomnianego, pomiędzy sanktuariami, budowane są także tunele: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (o długości ok. 200 m), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej).
W ramach inwestycji powstaje też nowa linia tramwajowa z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej. Część tunelu między sanktuariami przeznaczona dla tramwajów ma zostać zakończona przystankiem (zlokalizowanym w rejonie mostu Miłosierdzia), który będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Powstaną też inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.
- Sekrety stadionu Wisły Kraków. Nieznane zakamarki! [ZDJĘCIA]
- Tu wiedzą, jak się "polewa". Wsie z alkoholem w nazwie
- Czy znasz tablice rejestracyjne z Małopolski? [QUIZ]
- GIS ostrzega przed koronawirusem. Sprawdź listę krajów
- A może zamieszkać na wsi? Wystarczy niespełna 100 tys. zł!
- Jak Trasa Łagiewnicka zmieni Kraków? Zobacz jej wizualizacje
