- przeprowadzono pięć otwartych spotkań z mieszkańcami miasta, które były transmitowane w internecie (zapisy są dostępne na stronie internetowej spółki Trasa Łagiewnicka)
- odbyły się cztery dyżury projektantów w siedzibach Rad Dzielnic, podczas których można było dowiedzieć się więcej na temat projektu i zadać pytania bezpośrednio jego twórcom
- udostępniono również osiem dyżurów telefonicznych projektanta, aby umożliwić mieszkańcom wygodny kontakt z zespołem.
Ponadto za pośrednictwem poczty oraz wizyt osobistych mieszkańcy składali formularze konsultacyjne. Zawarte w nich opinie i sugestie, zarówno te o charakterze ogólnym, jak i te dotyczące konkretnych punktów trasy czy wręcz pojedynczych działek, są nieocenionym źródłem informacji dla zespołu. W trakcie prac nad raportem do procesu konsultacji dołączyła również Politechnika Krakowska, której eksperci odnieśli się do zaprezentowanych przez nas wariantów w formie koreferatu.
Po przeanalizowaniu przekazanych materiałów, podjęta została decyzja o przyjęciu wariantu rekomendowanego przez projektanta, powstałego w oparciu o przedstawione w trakcie konsultacji postulaty mieszkańców. Wykonawca otrzymał polecenie rozpoczęcia opracowywania wariantu wynikowego, który zostanie zaprezentowany do publicznej wiadomości, w celu zebrania ewentualnych dodatkowych uwag.
PEŁNY RAPORT Z KONSULTACJI SPOŁECZNYCH - TRAS PYCHOWICKIEJ I ZWIERZYNIECKIEJ
Podsumowanie konsultacji:
Podstawowym celem konsultacji było zebranie opinii mieszkańców Krakowa na temat inwestycji i wykonanie na jej podstawie najkorzystniejszego rozwiązania projektowego pod względem środowiskowym i społecznym. Na potrzeby konsultacji społecznych sporządzono cztery warianty dla Trasy Zwierzynieckiej a także 2 warianty dla Trasy Pychowickiej. Warianty dotyczące Trasy
Pychowickiej powstały z uwzględnieniem kanału krakowskiego, który jest przewidziany w rządowych planach przyszłościowych. Również docelowy wariant wynikowy będzie uwzględniał możliwość wykonania w/w kanału w przyszłości bez ingerencji w trasę główną przebiegającą głębokim tunelem zarówno pod rzeką Wisłą jak i pod rezerwą terenową przewidzianą pod przyszły kanał.
Raport z konsultacji społecznych
Zebranie wielu postulatów i uwag a także treści zawarte w niezależnym Koreferacie, posłużyły do sporządzenia głównych założeń, służących wykonaniu wariantu wynikowego. Wariant ten następnie posłuży do opracowania na zlecenie Inwestora projektu budowlanego i wykonawczego na kolejnym etapie a następnie rozpoczęcie robót budowlanych. Głos społeczeństwa był bardzo istotnym aspektem wpływającym na proponowane założenia projektowe Trasy Zwierzynieckiej i Trasy Pychowickiej, a poruszane podczas konsultacji społecznych przez mieszkańców problemy były pomocne w przyjęciu ogólnych założeń dla przyszłych rozwiązań zapewniających komfort podróżowania i minimalizację oddziaływania w środowisko. Jednym z najczęściej pojawiających się postulatów była ochrona Lasu Łęgowego, który zlokalizowany jest w północnym międzywalu Wisły, pomiędzy Salwatorem a Przegorzałami. Cały drzewostan łęgowy stanowi podmiot ochrony projektowanego użytku ekologicznego "Łęg Przegorzalski". Jest to wysokopienny wielowarstwowy drzewostan o luźnej strukturze przestrzennej zdominowany głównie przez topole (w tym topolę czarną Populus nigra), wierzby (Salix alba, S, fragilis) i czeremchy (Prunus sp.). W warstwie krzewów występują głównie podrosty topolowo-wierzbowe i bzy.\
Warstwa runa jest bardzo bujna, złożona głównie z pokrzywy Urtica dioica, jeżyny Rubus sp. oraz gatunki pnące: winobluszcz Parhtenocissus inserata (gatunek obcy), przytulię czepną Galium aparine i chmiel zwyczajny Humulus lupulus. Największym zagrożeniem dla tego siedliska są wycinka, melioracja i osuszenie obszarów podmokłych, zabudowa i inne rodzaje antropogenicznych przekształceń. Rekomendowane poprowadzenie trasy w tunelu pod Wisłą pozwoli jednak na całkowity brak ingerencji w drzewostan łęgowy. Rozwiązania projektowe na całym obszarze inwestycji zostały przyjęte tak, aby wycinkę ograniczyć do niezbędnego minimum. Wycinka drzewostanu powinna odbywać się poza okresem lęgowym ptaków. Pozostawiona istniejąca roślinność będąca w liniach rozgraniczających, powinna zostać zabezpieczona w czasie prowadzenia robót budowlanych w taki sposób, aby uniknąć uszkodzeń korzeni, pni oraz koron przez pojazdy budowy. Inwestycja uporządkuje teren i wprowadzi zieleń zastępczą wpisującą się w otaczający krajobraz.
W raporcie w pkt. 4.7 wskazano rekomendacje Projektanta, uwzględniające w jak największym stopniu postulaty z konsultacji społecznych, przy uwzględnieniu opinii zawartych w niezależnym Koreferacie sporządzonym przez Politechnikę Krakowską.
Wprowadzenie tych sugestii do dokumentacji projektowej pozwoli spełnić większość postulatów zgłaszanych w trakcie trwania procesu konsultacyjnego. Reasumując docelowy projekt powinien spełniać następujące założenia:
- • prowadzenie Trasy Pychowickiej w tunelu pod rzeką Wisłą,
- • maksymalizacja odcinków prowadzonych w tunelach płytkich tam gdzie istnieje możliwość,
- Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej (węzeł „Ofiar Katynia”, węzeł „Ruczaj”)
- str. 53
- Raport z konsultacji społecznych
- • brak linii tramwajowej wzdłuż Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej, do czasu
- opracowania w ramach odrębnego zadania „Studium wykonalności budowy szybkiego,
- bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”.
- • zachowanie rezerwy terenowej pod ewentualną budowę linii tramwajowej wzdłuż TP,
- • zachowanie rezerwy terenowej pod przyszły Kanał Krakowski,
- • koordynacja projektowa Trasy Zwierzynieckiej z systemem szybkiego, bezkolizyjnego
- transportu szynowego,
- • minimalizacja rozmiarów węzłów przy spełnieniu warunków przepustowości,
- • w rejonie Przegorzał przesunięcie układu drogowego wraz z węzłem na wschód,
- • minimalizacja ingerencji w obszary cenne przyrodniczo oraz w obszary ROD,
- • przestrzeń nad tunelami i rezerwa terenowa pod budowę kanału krakowskiego powinna
- zostać zagospodarowana na cele rekreacyjne,
- • obligatoryjna budowa linii tramwajowej od Salwatora do nowego centrum przesiadkowego,
- • centrum przesiadkowe w formie minimalizującej zajętość obszaru (np. parking nad pętlą),
- • dostosowanie układu dróg lokalnych do zagospodarowania istniejącego,
- • priorytety dla komunikacji zbiorowej,
- • zastosowanie dogodnych rozwiązań dla ruchu pieszego i rowerowego,
- • zapewnienie dogodnych rozwiązań dla skomunikowania różnych środków komunikacji
- zbiorowej.
Najspokojniejsze kraje na świecie, zobacz zestawienie

- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów