https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kanał Krakowski do lamusa, a Trasa Pychowicka pod koryto Wisły. Nowe plany miasta

Piotr Ogórek
Orientacyjny przebieg Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Ta druga ma przejść pod Wzgórzem św. Bronisławy
Orientacyjny przebieg Tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Ta druga ma przejść pod Wzgórzem św. Bronisławy Archiwum
Władze Krakowa chcą wykreślenia z planów budowy Kanału Krakowskiego (zwany też kanałem ulgi). Dzięki temu powstanie nowa koncepcja Trasy Pychowickiej, w której ta przejdzie tunelem pod korytem Wisły, a nie przez Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy. Dalej trasa połączy się z budowaną właśnie Trasą Łagiewnicką.

Na przełomie marca i kwietnia spółka Trasa Łagiewnicka miała ogłosić przetarg na przygotowanie nowej koncepcji Trasy Pychowickiej. Poprzednia, z 2015 roku, ze swoim przebiegiem przez Bielańsko-Tyniecki Park Krajobrazowy budzi obawy mieszkańców i ekologów. W nowym podejściu ma być rozpatrywany wariant przebiegu trasy w tunelu, pod korytem Wisły. Przetarg wciąż nie został jednak ogłoszony, bo najpierw trzeba się „pozbyć” Kanału Krakowskiego. Ten bowiem koliduje z Trasą Pychowicką i każda firma, która miałaby przygotować koncepcję przebiegu trasy, musiałaby ewentualną budowę kanału uwzględnić. Władze Krakowa czekają na stosowną odpowiedź ministerstwa, które potwierdzi rezygnację z tej inwestycji.

Kanał Krakowski do kasacji, rozmowy z ministerstwem

- Rozpoczęliśmy rozmowy z Ministerstwem Żeglugi. Wiosną odbyło się spotkanie w tej sprawie w Urzędzie Wojewódzkim. W jego efekcie wystosowaliśmy wniosek do ministerstwa o potwierdzenie rezygnacji z budowy Kanału Krakowskiego. Czekamy na odpowiedź - tłumaczy Krzysztof Migdał z zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.

Jak przekonują urzędnicy, odpowiedź ministerstwa powinna być twierdząca. Kanał Krakowski, zwany też kanałem ulgi, to koncepcja przeciwpowodziowej ochrony miasta, która ma już ponad sto lat. Kanał miał połączyć Wisłę u ujścia Wilgi z jednej oraz w rejonie zbiegu ul. Tynieckiej i Norymberskiej z drugiej strony. Gdyby kiedykolwiek powstał, przeorałby miasto w znaczący sposób - znalazłby się 20 metrów poniżej poziomu terenu. Co ciekawe, jeszcze w 2006 roku prezydent Jacek Majchrowski przekonywał, że kanał ulgi jest potrzebny i że dzięki niemu miasto zyska piękną wyspę. Teraz pomysł ostatecznie umiera. Głównie z powodów ekonomicznych.

Sceptyczny do rezygnacji z Kanału Krakowskiego jest Włodzimierz Pietrus, szef klubu PiS w radzie miasta. - Jeśli zlikwidujemy kanał ulgi, to zlikwidujemy możliwość żeglugi śródlądowej w Krakowie na stałe - uważa radny. Jego zdaniem, jeśli kanał nie powstanie, to żeby umożliwić żeglugę śródlądową na Wiśle, trzeba ściąć łuki koryta w rejonie Wawelu, co raczej trudno sobie wyobrazić. Jak dodaje, co prawda koszty budowy kanału są spore, bo oscylują koło 3 mld zł, ale z drugiej strony, nie wyobraża sobie, że Kraków rezygnuje z możliwości żeglugi śródlądowej.

Nowa koncepcja, Trasa Pychowicka pod Wisłą

Jeśli jednak urzędnicy miejscy dostaną pozytywną odpowiedź z ministerstwa, od razu mają przystąpić do ogłoszenia przetargu na koncepcję przebiegu trasy. Dotyczyć ma ona zarówno Trasy Pychowickiej, jak i Zwierzynieckiej. Założenie jest takie, że powstanie nowa koncepcja dla obu tras, ale w taki sposób, aby nie uzależniać jednej budowy od drugiej. Trzecia obwodnica ma być dokończona jako całość, ale z uwzględnieniem etapowania prac. Dopiero gotowa koncepcja, po konsultacjach, będzie podstawą do rozpoczęcia prac budowlanych. Kiedy? Na razie nie wiadomo. W Wieloletniej Prognozie Finansowej miasta wskazany jest rok 2025.

Oprócz koncepcji konieczne będzie także uzyskanie decyzji środowiskowej. Do tego badania geologiczne, a następnie przeprowadzenie konsultacji społecznych. - Poprzednie podejścia pokazały, że potrzebne są szczegółowe konsultacje. W związku z tym analizowane będą dwa warianty przebiegu Trasy Pychowickiej: po poziomie terenu, nad Wisłą oraz w tunelu, pod korytem rzeki - zaznacza Krzysztof Migdał. Konsultacji domagali się też radni miejscy, którzy w lutym przyjęli uchwałę wzywającą prezydenta do ich przeprowadzenia. Założenia były szczytne, ale nic z nich nie wyszło. Pod koniec marca wojewoda małopolski Piotr Ćwik unieważnił uchwałę w całości, co przeszło nieco bez echa.

- Nie możemy, jak w przypadku Trasy Łagiewnickiej, rozmawiać z mieszkańcami na tak późnym etapie, że wprowadzenie zmian będzie już niemożliwe. Musimy rozpocząć wcześniej. Konsultacje powinny być szerokie, aby wybrać najlepszy wariant przebiegu trasy, zarówno pod względem funkcjonalności i kosztów, jak i przede wszystkim, ekologicznym - mówi radny Łukasz Maślona (Kraków dla Mieszkańców). Projekt uchwały o konsultacjach wyszedł właśnie z jego klubu.

To już drugi raz, jak wojewoda w ostatnim czasie unieważnia uchwałę rady miasta wzywającą prezydenta do konsultacji. Wszystko przez to, że radni sami pozbawili się możliwości inicjowania konsultacji. Według zapisów uchwały o konsultacjach społecznych rada miasta nie może sama zadecydować o ich konkretnej formie. Może jedynie inicjować proces konsultacyjny, podobnie jak prezydent albo grupa 300 mieszkańców.

Koncepcje tras z 2015 roku

Koncepcja Trasy Pychowickiej z 2015 roku zakładała m.in. węzeł drogowy w miejscu Jaskini Wiślanej oraz kamieniołomu Księża Góra. Przeciwko takiemu przebiegowi protestowali mieszkańcy Dębnik i ekolodzy. Ci drudzy postulowali, aby trasa wchodziła w tunel pod Wisłą, prowadzący dalej pod Pychowicami i kończący się za Zakrzówkiem. Jak zapewniają urzędnicy, wariant tunelowy zostanie przeanalizowany.

Trasa Zwierzyniecka, według dotychczasowej koncepcji, ma liczyć 4,65 km długości (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu). Na ponad połowie jej długości (2,4 km) znajdzie się tunel przebiegający pod doliną Rudawy i wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki. Powstaną dwa nowe węzły - „Zarzecze” po stronie północnej tunelu (dwupoziomowe skrzyżowania TZ z ul. Armii Krajowej oraz z ul. Zarzecze) oraz węzeł „Przegorzały” po stronie południowej tunelu (skrzyżowanie dwupoziomowe TZ z nowym przebiegiem ul. Księcia Józefa).

Inwestycji towarzyszyć będzie rozbudowa ul. Armii Krajowej od węzła „Zarzecze” do węzła „Ofiar Katynia” na długości ok. 800 metrów. Tu przewidziane jest wyburzenie istniejących budynków. Powstanie także ulica Nowa Księcia Józefa oraz linia tramwajowa z Salwatora do węzła „Przegorzały” wraz z terminalem autobusowo-tramwajowym oraz parkingami park and ride i dla autokarów turystycznych.

WIDEO: Barometr Bartusia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 44

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
rex
2019-07-23T07:06:38 02:00, Gość:

Nie dla betonowania. Mieszkancy chca kanalu Ulgi chca nowy bulwarow wislanych nad kanalrm. Tras spacerowych. Zieleni, wody, sciezek rowerowych nad kanalem. Romantycznych kladek i mostow nad kanalem Ulgi. Tak dla kanalu tak dla zielonych terenow. Nie dla betonowania smrodu, smogu i Trasy Pychowickiej.

2019-07-23T08:18:53 02:00, vv:

Bajki opowiadasz.

Którzy mieszkańcy? Ci co trasę będą widzieli z okna?

Plany tej trasy są od dawna, z resztą nie tylko tej. I co? Developer nie powiedział jak sprzedawał? Trudno! Obwodnica III i IV jest bardzo potrzebna i powinna być domknięta jak najszybciej. Tego oczekują wszyscy mieszkańcy Krakowa. Nie jest to tylko trasa dla wioskowych. Ale oczywiście nie jest to tylko trasa dla "prawdziwych krakusów" cokolwiek to znaczy....

2019-07-23T09:29:52 02:00, Krakus:

Ja jestem z Krakowa, nie mieszkam koło trasy i uważam, że jest niepotrzebna

jakies argumenty przeciwko ?

r
rex
2019-07-23T11:22:11 02:00, Mieszkaniec Zwierzyńca:

Mówimy zdecydowane NIE dla trasy w takiej skali. Miasto nie potrzebuje trzypasmowej drogi szybkiego ruchu. Będzie ona służyć przede wszystkim do omijania korków na obwodnicy, a nie mieszkańcom. Potrzebna jest droga, ale dwupasmowa, bez bezkolizyjnych skrzyżowań, z równoległą linią tramwajową, która zepnie zachodnie dzielnice i udrożni lokalny ruch.

2019-07-23T11:33:10 02:00, Gość:

Dokladnie na co mieszkanco tak na logike droga bez skrzyzowan i wjazdow? Eksterytorialna autostrada z Olkusza do Wieliczki czy Myslenic? Jaki yo ma sena. Dla mieszkancy Krakowa potrzebna moze i jest normalna droga z 2 pasami w tym jeden to buspas. Gdzie beda co kawalek wjazdy zeby z osiedla wjechac pod zakrzowkiem i dojechac do do woli justowskiej. Tyle ze taka droga nie ma tam racji bytu bo zniszczylaby tereny. Wiec lepiej stawiac na metro i transport zbiorowy. Ktory ma stacje co 1km. A nie eksterytorialne autostrady i dewastacje doliny rudawy. Taka droga musialaby powstac TBM. Bo nikt nie zgodzi sie na odkrywke. TBM kupowac dla 4km drogi to bezsens. Lepiej TBM kupic i 10km tunelu metra wyryc. 2 TBM po 4km da praktycznie 1 TBM dla metra. Bo meteo ma srednice jenego kierunku autostrady 2 pasmowej

Czas przejazdu 7 km MPK z Bronowic do Pętli Czerwone Maki 1 godzina pod warunkiem że nie ma korków

g
gro
Ja jestem z Krakowa, nie mieszkam koło trasy i uważam, że jest niepotrzebna

2019-07-23T10:56:05 02:00, Krk:

Inteligentnie. Może właśnie dlatego? Próbowałeś się kiedyś przemieszczać z północy na południe (albo na odwrót)? Trzeba jechać alejami, albo tą pseudoautostradą A4...

2019-07-23T11:50:44 02:00, Krakus:

Albo tramwajem, autobusem lub kto chętny rowerem ... mieszkamy w mieście.

2019-07-23T16:24:36 02:00, Krk:

Stać Cię na to? Każda podróż MPK trwa kilkakrotnie dłużej, niż przejazd autem. W szczególności na tak odległej trasie.

A skąd jesteś bo chyba nie poruszales sie po Krakowie w godzinach szczytu. Ja z Płaszowa jadę na aleje samochpdem 45 - 1,20 min wracając po 16, tramwajem 30 min i nie musze sie zastanawiac czy i o ile sie spoznie.

i
ilo
2019-07-23T19:48:52 02:00, Gość:

Zlikwidować, zakazać samochodów. Tramwaje ekologiczne co 3 minuty

2019-07-24T01:49:44 02:00, Gość:

jak cie nie stać na samochód to się odp... od tych których stać i którzy finansują te wasze tramwajowe fanaberie

Przez fanaberię to ty powstałeś leszczu a finasujesz co najwyzej wlasne obsrane dupsko.

z
zen
ZAPAMIETAJMY KTO O TO WNIOSKUJE I KTO JAK GLOSUJE. Wielka woda przyjdzie wczesniej czy później i będzie kwik kto nie zadba, kto nie dopatrzył ... kto wziął w łapę od deweloperow..
G
Gość
2019-07-23T19:48:52 02:00, Gość:

Zlikwidować, zakazać samochodów. Tramwaje ekologiczne co 3 minuty

jak cie nie stać na samochód to się odp... od tych których stać i którzy finansują te wasze tramwajowe fanaberie

G
Gość
uuwaaaaga...!!!!!!!!!...właśnie ecoterroryści dostali sraaaaaaaaczki!!!!!!!
G
Gość
2019-07-23T17:13:52 02:00, Elko:

Majchrowski jak przyjdzie powódź i będzie zalewac miasto a wy potajemnie zalejcie wsie pod Krakowem to osobiscie przyjadę do Łagiewnik i wyleje wiadro głowy :-)

nie strasz ,bo się zesrasz

G
Gość
Zlikwidować, zakazać samochodów. Tramwaje ekologiczne co 3 minuty
E
Elko
Majchrowski jak przyjdzie powódź i będzie zalewac miasto a wy potajemnie zalejcie wsie pod Krakowem to osobiscie przyjadę do Łagiewnik i wyleje wiadro głowy :-)
K
Krk
Ja jestem z Krakowa, nie mieszkam koło trasy i uważam, że jest niepotrzebna

2019-07-23T10:56:05 02:00, Krk:

Inteligentnie. Może właśnie dlatego? Próbowałeś się kiedyś przemieszczać z północy na południe (albo na odwrót)? Trzeba jechać alejami, albo tą pseudoautostradą A4...

2019-07-23T11:50:44 02:00, Krakus:

Albo tramwajem, autobusem lub kto chętny rowerem ... mieszkamy w mieście.

Stać Cię na to? Każda podróż MPK trwa kilkakrotnie dłużej, niż przejazd autem. W szczególności na tak odległej trasie.

k
krk
2019-07-23T13:29:10 02:00, Gość:

Kanał ulgo do wora nie dlatego , że ma 100 lat, tylko dlatego , że miasto samo sprzedało działki na środku kanału deweloperowi, który je zabudował licznymi blokami. Bo głupota w tym mieście nie zna granic. Podobnie jak pieprzenie , że autostrada w centrum miasta to zbędna inwestycja. Skupcie się na budowie metra bo tu jestreśmy spóźnieni już 20 lat. Jakby ktoś myślał to pierwsza linia już by działała.

Masz zupełną rację. Choć z kanału ulgi to ja bym nie rezygnował. Da się jeszcze chyba tak go poprowadzić, żeby miał sens - przynajmniej w celu żeglownym. Z całą resztą - pełna zgodna!

G
Gość
Ja jestem z Krakowa, nie mieszkam koło trasy i uważam, że jest niepotrzebna

2019-07-23T10:56:05 02:00, Krk:

Inteligentnie. Może właśnie dlatego? Próbowałeś się kiedyś przemieszczać z północy na południe (albo na odwrót)? Trzeba jechać alejami, albo tą pseudoautostradą A4...

2019-07-23T11:50:44 02:00, Krakus:

Albo tramwajem, autobusem lub kto chętny rowerem ... mieszkamy w mieście.

2019-07-23T14:01:19 02:00, qwerty:

nie zachęcałbyś tak jakby MPK przywróciło opłaty za bagaż, wózki i rowery

Na razie mpk wycofuje tramwaje i zawiesza linie oraz głównie remontuje tory. Przewóz ludzi nie ma dla tej formy znaczenia. Potem dziwią się, że ludzie wolą samochodami.

q
qwerty
Ja jestem z Krakowa, nie mieszkam koło trasy i uważam, że jest niepotrzebna

2019-07-23T10:56:05 02:00, Krk:

Inteligentnie. Może właśnie dlatego? Próbowałeś się kiedyś przemieszczać z północy na południe (albo na odwrót)? Trzeba jechać alejami, albo tą pseudoautostradą A4...

2019-07-23T11:50:44 02:00, Krakus:

Albo tramwajem, autobusem lub kto chętny rowerem ... mieszkamy w mieście.

nie zachęcałbyś tak jakby MPK przywróciło opłaty za bagaż, wózki i rowery

q
qwerty
To się radny z PiSu obudził - mija jakieś 75 lat jak zaprzestano spławiać towary Wisłą w okolicach Krakowa a ten nie wyobraża sobie żeby Kraków zrezygnował z żeglugi na Wiśle
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska