https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka z tunelami i tramwajem. Potrzeba na to 2-3 mld zł. Rozpoczęły się konsultacje WIZUALIZACJE, MAPY

Piotr Tymczak
W ramach Trasy Zwierzynieckiej ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy o długości ok. 2200 metrów.
W ramach Trasy Zwierzynieckiej ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy o długości ok. 2200 metrów. Materiały prasowe
W poniedziałek (17 października) rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, które potrwają do 18 listopada 2022 roku. W ich trakcie mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi i wskazać, jaki wariant byłby najkorzystniejszy, czy z tunelem pod Wisłą, czy też może z mostem nad rzeką; czy z tramwajem od ul. Grota Roweckiego do ul. Balickiej, czy tylko do ul. Księcia Józefa. Wszystkie koncepcje zakładają natomiast wykonanie ponad dwukilometrowego tunelu pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki.

Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka z tunelami i tramwajem MAPY, WIZUALIZACJE

- Konsultacje zaczynają się od spotkań z mieszkańcami. Odbędą się w każdej z dzielnic, przez które będą przebiegać trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Później zaplanowano spotkania z projektantami, którzy będą mogli odpowiedzieć na indywidualne pytania. Będzie też możliwość skonsultowania się telefonicznie. Przygotowano także ankiety, w których zostaną zebrane uwagi i opinie - informuje Krzysztof Migdał z miejskiej spółki, która w tym roku zakończyła budowę Trasy Łagiewnickiej.

Teraz spółka Trasa Łagiewnicka odpowiada za przygotowanie budowy tras: Pychowickiej (od Trasy Łagiewnickiej, która kończy się na ul. Grota-Roweckiego do ul. Księcia Józefa) oraz Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Zadanie ma też objąć budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator.

Planowana inwestycja położona jest w czterech dzielnicach: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki.

Musieli wziąć pod uwagę Kanał Krakowski

W minionym roku przedstawiono początkowe cztery warianty budowy nowych tras. Propozycje zostały jednak negatywnie zaopiniowane przez Wody Polskie i dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, bowiem plany budowy Trasy Pychowickiej kolidowały z koncepcją Kanału Krakowskiego, który był planowany od ponad wieku jako element ochrony przeciwpowodziowej, a obecnie rząd wskazuję potrzebę rezerwy terenu w celu wytyczenia szlaku dla żeglugi omijającego centrum Krakowa i zakole Wisły pod Wawelem. Kanał zaplanowano jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum; po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.

W związku z planami dotyczącymi kanału przygotowano nowe warianty, szczególnie dotyczące przebiegu Trasy Pychowickiej. Zakładają budowę drogi w tunelu pod kanałem ulgi i Wisłą (tramwaj przejeżdżałby estakadami nad powierzchnią wody) albo poprowadzenie ruchu samochodowego na mostach nad kanałem i rzeką. W przypadku budowy tunelu pod rzeką przejście wyznaczone zostałoby 18 metrów pod dnem koryta Wisły.

Trasa Pychowicka z linią tramwajową

Dotychczasowe wnioski mieszkańców sugerują, że w konsultacjach nadal preferowany będzie przez nich wariant zakładający rozpoczęcie Trasy Pychowickiej w tunelu od ul. Grota-Roweckiego do obszaru przy niedokończonym obiekcie hotelowym w rejonie ul. Norymberskiej. Na dalszym odcinku trasa z poziomu „-1” zostałaby wyprowadzona na poziom terenu w sąsiedztwie jednostki wojskowej, a następnie przekraczała Wisłę obiektem mostowym (albo powstałby tunel) Wisłę, by ponownie zagłębić się poniżej starej ul. Księcia Józefa i przejść tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy, już jako Trasa Zwierzyniecka.

Linia tramwajowa w ramach Trasy Pychowickiej planowana jest w każdym wariancie od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa. Przystanki mają być zlokalizowane przy ulicach Grota-Roweckiego i Tynieckiej. - Nie wyklucza to pojawienia się przystanków pośrednich, jeżeli będą takie wnioski podczas konsultacji - zaznacza Krzysztof Migdał.

Koszt Trasy Pychowickiej to ponad 700 mln zł w wariancie z mostem nad Wisłą albo ponad 1 mld zł w przypadku tunelu pod rzeką.

Trasa Zwierzyniecka z potężnym węzłem przesiadkowym

Łącznikiem między trasami Pychowicką i Zwierzyniecką ma być ogromny hub komunikacyjny z parkingiem park&ride, pętlą tramwajową (dla nowej linii do Salwatora), pętlą autobusową i przystankiem dla autobusów turystycznych.

W przypadku Trasy Zwierzynieckiej opracowano cztery warianty. Dla dwóch z nich (wariant 2 i 4) przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.

W ramach wariantu 1 pod wzgórzem bł. Bronisławy w osi Kopca Kościuszki wyznaczono tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim.

W ramach wariantu 3 założono budowę tunelu drogowego dwukomorowego. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linii tramwajowej łączącej węzeł Ruczaj z węzłem Balickim.

Tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy ma się rozpoczynać przy ul. Księcia Józefa i dochodzić do rejonu ul. Armii Krajowej. Oznacza to, że podziemny przejazd ma też powstać pod Rudawą (ok. 12 metrów pod rzeką).

Po wyjeździe z tunelu układ drogowy dalej ma być zagłębiony poniżej terenu. Wyprowadzenie jezdni na poziom "0" ma nastąpić w rejonie węzła z ul. Armii Krajowej i węzła planowanej Trasy Balickiej (od ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach).

Za ul. Zarzecze przewidziano układ drogowy w jednym poziomie - w kierunku ronda Ofiar Katynia.

W przypadku Trasy Zwierzynieckiej wyznaczono przystanki tramwajowe: przy ul. Księcia Józefa (wspólny dla obu tras), przy węźle ul. Armii Krajowej, przy ul. Balickiej. Oznacza to, że nie planuje się przystanku w rejonie ul. Królowej Jadwigi. - Tam linia ma przechodzić głęboko pod ziemią. Metro pokazuje, że można budować podziemne stacje. W przypadku takiego podziemnego przystanku musielibyśmy pozyskać teren. Do tego nie sprzyja temu charakterystyka gruntu. Na ulicy Królowej Jadwigi nie zaplanowaliśmy więc podziemnego przystanku ze względu na koszty - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Koszt budowy Trasy Zwierzynieckiej to ok. 1,6 mld zł w wariancie bez linii tramwajowej i ok. 2,4 mld zł z trasą dla tramwajów.

Budowa może się zakończyć w 2030 roku

Po zakończeniu konsultacji społecznych i wybraniu wariantu ostatecznego ma zostać opracowany raport oddziaływania na środowisko. Założenie jest takie, że do listopada 2023 r. powinna zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. To da możliwość przeprowadzenia przetargu na zaprojektowanie i budowę (bądź osobno na projekt i wykonanie prac) nowych dróg. Na projekt potrzeba minimum dwa lata. Czas budowy to 4-5 lat. Wstępnie więc można oszacować, że prace związane z budową tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej mogłyby wystartować w 2025 roku i zakończyć się ok. 2030 r.

Kraków. Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka z tunelami i tramwajem. Potrzeba na to 2-3 mld zł. Rozpoczęły się konsultacje WIZUALIZACJE, MAPY

Formy konsultacji dotyczących tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej:

Formularz konsultacyjny dostępny na stronie internetowej 3obwodnica.krakow.pl.

Spotkania konsultacyjne:

Dzielnica V Krowodrza: środa, 19 października, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 12, al. Kijowska 3
Dzielnica VI Bronowice: wtorek, 25 października, godz. 17.30-19 – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8, ul. Na Błonie 15b
Dzielnica VII Zwierzyniec: czwartek, 27 października, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 31, ul. Bolesława Prusa 18
Dzielnica VIII Dębniki: wtorek, 8 listopada, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 62, ul. Ćwikłowa 1

Dyżury projektantów:

czwartek, 20 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy V Krowodrza, ul. Kazimierza Wielkiego 112/2
środa, 26 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VI Bronowice, ul. Zarzecze 124a
piątek, 27 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VII Zwierzyniec, ul. Bolesława Prusa 18
środa, 9 listopada, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VIII Dębniki, ul. Praska 52

Eksperckie dyżury telefoniczne:

9 i 10 listopada, godz. 10-13 – tel. 667 677 938
14 i 15 listopada, godz. 15-18 – tel. 667 677 938

Tak powstają potężne obiekty na budowanej DK 47 na odcinku Rdzawka - Nowy Targ

Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Tak w otoczeniu gór i...

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
18 października, 10:33, Krakus:

Zamiast budować drogą "autostradę" która wprowadzi do miasta ruch tranzytowy , pieniądze powinny być wykorzystane na budowę metra którego mieszkańcy rzeczywiście chcą bo wypowiedzieli się na ten temat w Referendum. W każdym liczącym się europejskim mieście funkcjonuje metro.

18 października, 13:04, Gość:

Mieszkańcy „chcą metra”, bo ichj zmanipulowano w referendum. Zamiast przedstawić rzeczywisty rachunek przewidywanych kosztów — bo metro jest NAJBARDZIEJ kosztownym ze środków komunikacji miejskiej, nie tylko w trakcie budowy, ale i późniejszego utrzymania — to zadano (generalizując) jedynie pytanko: „to co, chcecie metro?”. No to padła na nie jedyna, łatwo dająca się przewidzieć odpowiedź: „no pewnie, dawajcie!”.

A to o „każdym liczącym się europejskim mieście” jasno zdradza jakieś kompleksy przedmówcy — albo jest prywmitywną próbą szantażu emocjonalnego.

18 października, 14:22, Krakus:

No tak ... mieszkańcy "nie chcą" metra chociaż w Referendum wypowiedzieli się , że chcą . Natomiast "chcą" trasy o której sens budowy nikt ich się nie pytał. To nie szantaż emocjonalny ani kompleksy - to stwierdzenie faktu.

To zapytaj mieszkańców, czy chcą metro kosztem obłożenia ich dodatkowym podatkiem celowym ;)

Takie wielkie projekty jak metro czy ta chora trasa i inne autostrady przez miasto są potrzebne tylko pomysłodawcom, by zaspokoić swoje chore ambicje stworzenia czegoś "wielkiego".

Może by tak najpierw wykorzystać całkiem niezłą sieć linii kolejowych, praktycznie bezkolizyjnych? Wybudowanie licznych przystanków dla linii kolei aglomeracyjnej, uruchomienie krótkich (10-15 minut pełne okrążenie) autobusowych linii satelitarnych dowożących na każdy przystanek ludzi z okolicy, uzupełnienie kolei o brakujące odcinki...

Taki projekt jest o rząd-dwa rzędy wielkości tańszy od wybujałych fantazji rządzących - wykonajmy go i zobaczmy jak to wpływa na ruch w Krakowie.

A zamiast zadłużać miasto, lepiej za 1/20 tej kwoty ostatecznie przełączyć komunikację miejską na tryb "darmowa zawsze i dla wszystkich". I tak jest dotowana, a przynajmniej odpadną niepotrzebne koszty całej infrastruktury związanej z biletami.

No ale nic, żyjemy w Krakowie - zadłużą nas na kilka miliardów na kolejnych parę miejskich autostrad, na kilkanaście miliardów na metro, a bilety będą w takich cenach że nikt tym nie będzie jeździł. A potem wszystko wyłączą bo prąd będzie za drogi.

K
Krakus
18 października, 10:33, Krakus:

Zamiast budować drogą "autostradę" która wprowadzi do miasta ruch tranzytowy , pieniądze powinny być wykorzystane na budowę metra którego mieszkańcy rzeczywiście chcą bo wypowiedzieli się na ten temat w Referendum. W każdym liczącym się europejskim mieście funkcjonuje metro.

18 października, 13:04, Gość:

Mieszkańcy „chcą metra”, bo ichj zmanipulowano w referendum. Zamiast przedstawić rzeczywisty rachunek przewidywanych kosztów — bo metro jest NAJBARDZIEJ kosztownym ze środków komunikacji miejskiej, nie tylko w trakcie budowy, ale i późniejszego utrzymania — to zadano (generalizując) jedynie pytanko: „to co, chcecie metro?”. No to padła na nie jedyna, łatwo dająca się przewidzieć odpowiedź: „no pewnie, dawajcie!”.

A to o „każdym liczącym się europejskim mieście” jasno zdradza jakieś kompleksy przedmówcy — albo jest prywmitywną próbą szantażu emocjonalnego.

No tak ... mieszkańcy "nie chcą" metra chociaż w Referendum wypowiedzieli się , że chcą . Natomiast "chcą" trasy o której sens budowy nikt ich się nie pytał. To nie szantaż emocjonalny ani kompleksy - to stwierdzenie faktu.

G
Gość
18 października, 10:33, Krakus:

Zamiast budować drogą "autostradę" która wprowadzi do miasta ruch tranzytowy , pieniądze powinny być wykorzystane na budowę metra którego mieszkańcy rzeczywiście chcą bo wypowiedzieli się na ten temat w Referendum. W każdym liczącym się europejskim mieście funkcjonuje metro.

Mieszkańcy „chcą metra”, bo ichj zmanipulowano w referendum. Zamiast przedstawić rzeczywisty rachunek przewidywanych kosztów — bo metro jest NAJBARDZIEJ kosztownym ze środków komunikacji miejskiej, nie tylko w trakcie budowy, ale i późniejszego utrzymania — to zadano (generalizując) jedynie pytanko: „to co, chcecie metro?”. No to padła na nie jedyna, łatwo dająca się przewidzieć odpowiedź: „no pewnie, dawajcie!”.

A to o „każdym liczącym się europejskim mieście” jasno zdradza jakieś kompleksy przedmówcy — albo jest prywmitywną próbą szantażu emocjonalnego.

K
Krakus
Zamiast budować drogą "autostradę" która wprowadzi do miasta ruch tranzytowy , pieniądze powinny być wykorzystane na budowę metra którego mieszkańcy rzeczywiście chcą bo wypowiedzieli się na ten temat w Referendum. W każdym liczącym się europejskim mieście funkcjonuje metro.
R
Rhw
TRAMWAJ JAK NAJDALEJ DO BALICKIEJ KONIECZNIE !

To nonsens nie rozwijać sieci tramwajowej i na odwrót !

Taki zły przykład komunikacyjny (odwrotnie) to estakada w Płaszowie tylko dla tramwaju bez ruchu samochodowego - takie decyzje to kretynizm !

A MIEJSCE NA KANAŁ ULGI KONIECZNIE ZOSTAWIĆ !
Z
Zbigniew Rusek
Nie budować tam tramwaju (ew. przedłużyć linię z Salwatora o 1 przystanek do samego cmentarza, lub o 2 przystanki do skryzżowania z ul. Wodociągową)!!! Trase Zwierzyniecką i Pychowicką poprowadzić tak, by przebiegała przez istniejący już Most Zwierzyniecki. Na skrzyzowaniu z Zarzecze pryzdałby się bezkolizyjny węzeł.
K
Kto tak gospodarzy?
„Potrzeba na to 2-3 mld zł.”

Przecież Kraków nie ma wolnych „2-3 mld zł.” — tylko ma mniej-więcej tyle DŁUGU DO SPŁACENIA. To co — zanim jeszcze na serio zabraliśmy się za spłatę, już przebieramy nóżkami do podwojenia sumy długu (albo i potrojenia — teraz wszystko poszło w górę)?

I to w czasie kryzysu, wojny „za miedzą”, wstrzymywania przez Brukselę pieniędzy dla Polski itd.? Co to ma być?
M
Misiu
Kolejne 5 lat utrudnień. Trasa lagiewnicka bis. Zysk? Jaki zysk? Idea się liczy. Byleby następna kadencja jakoś upłyneła.
A
Andrzej Szydłowski
20 lat minęło od wybudowania mostu Kotlarskiego. Od ul. Zabłocie jest wjazd i zjazd, natomiast od ul Podgórskiej po 15 latach wybudowano zjazd w Podgórską, a 20 lat czekamy na wjazd na most. Prezydent Jacek Majchrowski przed każdymi wyborami obiecuje i nie dotrzymuje słowa. Jak można władzy wierzyć skoro przez 20 lat nie mogą dokończyć zaplanowanej 24 lata temu inwestycji
A
Andrzej Szydłowski
17 października, 11:59, Zastanówcie się dobrze:

„W ich trakcie mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi i wskazać, jaki wariant byłby najkorzystniejszy”

Odpowiadajcie: „ŻADEN — nie chcemy tych tras”!

Jeśli dacie się w to wrobić, to długi z tego powstałe będą spłacać jeszcze wasze prawnuki.

Powstała ta cała trasa łagiewnicka — ogromnym kosztem — i co, dzieje się tam coś? Faktycznie warto było?

ruszać szybko ,zostawić miejsce na kanał

A
Andrzej Szydłowski
Ruszać szybko zostawić miejsce na kanał!!!
Z
Zastanówcie się dobrze
„W ich trakcie mieszkańcy będą mogli zgłaszać uwagi i wskazać, jaki wariant byłby najkorzystniejszy”

Odpowiadajcie: „ŻADEN — nie chcemy tych tras”!

Jeśli dacie się w to wrobić, to długi z tego powstałe będą spłacać jeszcze wasze prawnuki.

Powstała ta cała trasa łagiewnicka — ogromnym kosztem — i co, dzieje się tam coś? Faktycznie warto było?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska