Trasy Zwierzyniecka i Pychowicka z tunelami i tramwajem MAPY, WIZUALIZACJE
- Konsultacje zaczynają się od spotkań z mieszkańcami. Odbędą się w każdej z dzielnic, przez które będą przebiegać trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. Później zaplanowano spotkania z projektantami, którzy będą mogli odpowiedzieć na indywidualne pytania. Będzie też możliwość skonsultowania się telefonicznie. Przygotowano także ankiety, w których zostaną zebrane uwagi i opinie - informuje Krzysztof Migdał z miejskiej spółki, która w tym roku zakończyła budowę Trasy Łagiewnickiej.
Teraz spółka Trasa Łagiewnicka odpowiada za przygotowanie budowy tras: Pychowickiej (od Trasy Łagiewnickiej, która kończy się na ul. Grota-Roweckiego do ul. Księcia Józefa) oraz Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Zadanie ma też objąć budowę linii tramwajowej z planowanego węzła w Przegorzałach na Salwator.
Planowana inwestycja położona jest w czterech dzielnicach: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki.
Musieli wziąć pod uwagę Kanał Krakowski
W minionym roku przedstawiono początkowe cztery warianty budowy nowych tras. Propozycje zostały jednak negatywnie zaopiniowane przez Wody Polskie i dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej, bowiem plany budowy Trasy Pychowickiej kolidowały z koncepcją Kanału Krakowskiego, który był planowany od ponad wieku jako element ochrony przeciwpowodziowej, a obecnie rząd wskazuję potrzebę rezerwy terenu w celu wytyczenia szlaku dla żeglugi omijającego centrum Krakowa i zakole Wisły pod Wawelem. Kanał zaplanowano jako odnogę Wisły omijającą zabytkowe centrum; po jego budowie Dębniki stałyby się wyspą.
W związku z planami dotyczącymi kanału przygotowano nowe warianty, szczególnie dotyczące przebiegu Trasy Pychowickiej. Zakładają budowę drogi w tunelu pod kanałem ulgi i Wisłą (tramwaj przejeżdżałby estakadami nad powierzchnią wody) albo poprowadzenie ruchu samochodowego na mostach nad kanałem i rzeką. W przypadku budowy tunelu pod rzeką przejście wyznaczone zostałoby 18 metrów pod dnem koryta Wisły.
Trasa Pychowicka z linią tramwajową
Dotychczasowe wnioski mieszkańców sugerują, że w konsultacjach nadal preferowany będzie przez nich wariant zakładający rozpoczęcie Trasy Pychowickiej w tunelu od ul. Grota-Roweckiego do obszaru przy niedokończonym obiekcie hotelowym w rejonie ul. Norymberskiej. Na dalszym odcinku trasa z poziomu „-1” zostałaby wyprowadzona na poziom terenu w sąsiedztwie jednostki wojskowej, a następnie przekraczała Wisłę obiektem mostowym (albo powstałby tunel) Wisłę, by ponownie zagłębić się poniżej starej ul. Księcia Józefa i przejść tunelem pod wzgórzem bł. Bronisławy, już jako Trasa Zwierzyniecka.
Linia tramwajowa w ramach Trasy Pychowickiej planowana jest w każdym wariancie od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa. Przystanki mają być zlokalizowane przy ulicach Grota-Roweckiego i Tynieckiej. - Nie wyklucza to pojawienia się przystanków pośrednich, jeżeli będą takie wnioski podczas konsultacji - zaznacza Krzysztof Migdał.
Koszt Trasy Pychowickiej to ponad 700 mln zł w wariancie z mostem nad Wisłą albo ponad 1 mld zł w przypadku tunelu pod rzeką.
Trasa Zwierzyniecka z potężnym węzłem przesiadkowym
Łącznikiem między trasami Pychowicką i Zwierzyniecką ma być ogromny hub komunikacyjny z parkingiem park&ride, pętlą tramwajową (dla nowej linii do Salwatora), pętlą autobusową i przystankiem dla autobusów turystycznych.
W przypadku Trasy Zwierzynieckiej opracowano cztery warianty. Dla dwóch z nich (wariant 2 i 4) przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.
W ramach wariantu 1 pod wzgórzem bł. Bronisławy w osi Kopca Kościuszki wyznaczono tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim.
W ramach wariantu 3 założono budowę tunelu drogowego dwukomorowego. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linii tramwajowej łączącej węzeł Ruczaj z węzłem Balickim.
Tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy ma się rozpoczynać przy ul. Księcia Józefa i dochodzić do rejonu ul. Armii Krajowej. Oznacza to, że podziemny przejazd ma też powstać pod Rudawą (ok. 12 metrów pod rzeką).
Po wyjeździe z tunelu układ drogowy dalej ma być zagłębiony poniżej terenu. Wyprowadzenie jezdni na poziom "0" ma nastąpić w rejonie węzła z ul. Armii Krajowej i węzła planowanej Trasy Balickiej (od ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach).
Za ul. Zarzecze przewidziano układ drogowy w jednym poziomie - w kierunku ronda Ofiar Katynia.
W przypadku Trasy Zwierzynieckiej wyznaczono przystanki tramwajowe: przy ul. Księcia Józefa (wspólny dla obu tras), przy węźle ul. Armii Krajowej, przy ul. Balickiej. Oznacza to, że nie planuje się przystanku w rejonie ul. Królowej Jadwigi. - Tam linia ma przechodzić głęboko pod ziemią. Metro pokazuje, że można budować podziemne stacje. W przypadku takiego podziemnego przystanku musielibyśmy pozyskać teren. Do tego nie sprzyja temu charakterystyka gruntu. Na ulicy Królowej Jadwigi nie zaplanowaliśmy więc podziemnego przystanku ze względu na koszty - wyjaśnia Krzysztof Migdał.
Koszt budowy Trasy Zwierzynieckiej to ok. 1,6 mld zł w wariancie bez linii tramwajowej i ok. 2,4 mld zł z trasą dla tramwajów.
Budowa może się zakończyć w 2030 roku
Po zakończeniu konsultacji społecznych i wybraniu wariantu ostatecznego ma zostać opracowany raport oddziaływania na środowisko. Założenie jest takie, że do listopada 2023 r. powinna zostać wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. To da możliwość przeprowadzenia przetargu na zaprojektowanie i budowę (bądź osobno na projekt i wykonanie prac) nowych dróg. Na projekt potrzeba minimum dwa lata. Czas budowy to 4-5 lat. Wstępnie więc można oszacować, że prace związane z budową tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej mogłyby wystartować w 2025 roku i zakończyć się ok. 2030 r.

Formy konsultacji dotyczących tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej:
Formularz konsultacyjny dostępny na stronie internetowej 3obwodnica.krakow.pl.
Spotkania konsultacyjne:
Dzielnica V Krowodrza: środa, 19 października, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 12, al. Kijowska 3
Dzielnica VI Bronowice: wtorek, 25 października, godz. 17.30-19 – Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8, ul. Na Błonie 15b
Dzielnica VII Zwierzyniec: czwartek, 27 października, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 31, ul. Bolesława Prusa 18
Dzielnica VIII Dębniki: wtorek, 8 listopada, godz. 17.30-19 – Szkoła Podstawowa nr 62, ul. Ćwikłowa 1
Dyżury projektantów:
czwartek, 20 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy V Krowodrza, ul. Kazimierza Wielkiego 112/2
środa, 26 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VI Bronowice, ul. Zarzecze 124a
piątek, 27 października, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VII Zwierzyniec, ul. Bolesława Prusa 18
środa, 9 listopada, godz. 16-18 – Rada Dzielnicy VIII Dębniki, ul. Praska 52
Eksperckie dyżury telefoniczne:
9 i 10 listopada, godz. 10-13 – tel. 667 677 938
14 i 15 listopada, godz. 15-18 – tel. 667 677 938
Budowa zakopianki Rdzawka - Nowy Targ. Tak w otoczeniu gór i...
FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Oto najwięksi pożeracze prądu w twoim domu!
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Remonty na Bieńczyckiej i Królowej Jadwigi. Koszmar zaczął się w poniedziałek
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek
- Punkty karne. Nowy taryfikator punktów 2022. Co zmieniło się od 17 września?