https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Kraków. Ulica Dworcowa w Płaszowie to nie najlepsza wizytówka Krakowa dla tych, którzy wysiądą tu na peronie

Piotr Rąpalski
Dworzec w Płaszowie nowiutki z ładną fasadą. Połączony ze stosunkowo nową estakadą Lipska-Wielicka. Można z pociągu szybko przesiąść się do tramwaju. Ale co widzimy, jeśli wybierzemy inną drogę z dworca w Płaszowie? Ulicę Dworcową prowadzącą do Wielickiej? No, ten widok nie zachwyca, tu jakby czas się zatrzymał i raczej mroczna to okolica w Krakowie.

Smutna ulica Dworcowa w Krakowie

Tu wyrzucona na trawnik muszla klozetowa, tu sterta puszek po piwie, tam jakaś buda, sklepy w raczej wątpliwej estetyki budowlach, szare domy, odrapane elewacje, bohomazy na ścianach. Dla pasażera, który nie zdecyduje się jechać na Dworzec Główny, ale wysiądzie w Płaszowie i ruszy w kierunku Wielickiej, może pomyśleć, że to nie Kraków, dawna stolica królów polskich.

Na Dworcowej toczy się życie, mieszkają tu ludzie, prowadzony jest handel. Ale oznaki tego, ze ulica "żyje", to też porozrzucane śmieci, mimo że są tu dzwony do recyklingu. Powykrzywiane znaki, które same się tak nie wykrzywiły. Budynki jakieś takie mało estetyczne.

A przedłużeniem tego stanu jest to, co mamy po drugiej stronie Wielickiej, gdy przejdziemy skrzyżowanie, tam również pawilony z minionej epoki kontrastujące z ostatnio przebudowanym, nowym budynkiem sieci McDonald.

Historia Dworcowej. Skąd to torowisko?

Kiedyś ulica Dworcowa stała się głośna, ale nie za sprawą nocnych hałasów, ale przez to, że poddano wątpliwość czy jej nazwa podchodzi od dworca kolejowego, czy od... radzieckiego pisarza. A to by przeczyło idei dekomunizacji nazw, jaka odbywała się w Polsce kilka lat temu i gdzieniegdzie trwa do dziś. Teoria ta jednak upadła.

Co ciekawe, kiedyś pod Dworcowej... jeździły tramwaje, więc historycznie nie jest to jakaś wiejska droga od wieków. Przed II wojną światową planowano wykonanie torowiska wraz z pętlą aż do dworca kolejowego Kraków Płaszów. Ale wybuch wojny pokrzyżował te plany. Tory jednak tam są. W latach 60. zrobiono ślepy odcinek, budując m.in. torowisko na Wielickiej i przedłużenie go do Prokocimia. Torowisko na Dworcowej popadło w zapomnienie. Służyło liniom nocnym lub w czasie remontów na głównych trasach. Kilka lat temu pojawił się pomysł, by stare torowisko usunąć i wykonać nasadzenia zieleni, ścieżkę rowerową. Ale nie został zrealizowany.

Rewitalizacja Dworcowej

Ale ci, którzy chcą by Dworcowa zmieniła swoje oblicze nie poddają się. Prowadzą rozmowy z nowymi władzami Krakowa, zgłosili pomysł do budżetu obywatelskiego Krakowa.

Zgłosili projekt dotyczący usunięcia torowiska pod budynkiem SM i sensownego zagospodarowania tej części okolicy.

Co zakłada projekt:
0. Uregulowanie stanów prawnych na tyle by umożliwić wykonanie projektu
1. Usunięcie szyn, słupów i przewodów z ul. Dworcowej jak najbliżej zwrotnic przy przystankach
2. 5. 6. Nadlanie asfaltu w dziurach po szynach i na klepisku przed SM, oraz usunięcie go z miejsc gdzie wskazana będzie zieleń (wskazanie na drzewa)
3. Utworzenie ukośnych miejsc postojowych (nie parkingowych) tam gdzie pozwalają na to przepisy + instalacja urządzeń
kontrolujących postój (na wzór amerykańskich parkometrów)
4. Racjonalna korekta chodników w współpracy z SM - obecnie 3 - ile zarządców tyle chodników
7. Dobudowanie przejścia dla pieszych w przedłużeniu ul. Wodnej, na przeciw piekarni Chmura

Projekt jednak został odrzucony i tak uzasadniają to urzędnicy:

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie § 17.1 pkt. 2 oraz pkt. 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Wykonanie propozycji zadania ,, Rewitalizacja Dworcowej” nie będzie możliwe ze względu na negatywną opinię spółki Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. oraz Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie. Brak możliwości operacyjnego wykorzystania torów w/c ul. Dworcowej wynika ze stanu technicznego torów odstawczych. Usunięcie torowiska pozbawi możliwości wykorzystania toru w sytuacjach awaryjnych. W ocenie ZTP realizacja propozycji BO również pogorszy niezawodność funkcjonowania sieci tramwajowej. Ponadto w przypadku usunięcia wspomnianych torów odstawczych, funkcjonująca część torowiska powinna zostać przebudowana, celem dostosowania do potrzeb komunikacji zbiorowej jak i pasażerów. Biorąc pod uwagę wyłącznie koszty przebudowy torowiska na odcinku między peronami przystankowymi na wysokości ulicy Dworcowej, szacowane są na kwotę ok. 2,9 mln złotych. Kwota ta przekracza koszty zakładane dla zadań BO dla dzielnicy XIII.

Należy mieć też na uwadze, że zadanie inwestycyjne, które wymaga przebudowy torowiska tramwajowego, jako potencjalnie oddziałujące na środowisko, jest poddawane ocenie w ramach postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie decyzji DUŚ w takiej sytuacji jest niezbędnym elementem wniosku o wydanie pozwolenia na budowę (lub innej zgody administracyjnej na wykonanie robót budowlanych). Pozyskanie decyzji DUŚ jest procesem długotrwałym i uzależnionym od zakresu wniosku. Zatem wykonanie zadania BO w zakładanym okresie dwóch lat może być niemożliwe. Odnosząc się do opisu zadania przedstawionego w propozycji BO: 0. Korekta stanów prawnych umożliwiających przeprowadzenie działania, ewentualne wymiany terenów – nie może być realizowane w ramach BO, ponieważ inwestycje BO nie powinny być realizowane na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu miasta;

Usunięcie porzuconego torowiska torowego, wymianę zwrotnic na tor, zalanie braków w asfalcie – odniesiono się negatywnie; 2. Nadlanie brakującego fragmentu asfaltu przy wlocie Wielickiej by wydłużyć miejsca parkingowe – możliwe do wykonania wyłącznie po likwidacji torowiska oraz przy zachowaniu odległości od skrzyżowania i przejść dla pieszych. Opinia powyżej. 3. Obniżenie krawężników, budowa miejsc parkingowych skośnych w miejscach które nie są przedłużeniem skrzyżowań. Dodatkowo przyłącze elektryczne i rezerwa terenu pod potencjalnie przyszłą strefę płatnego parkowania, po jednym na strefę parkingową - możliwe do wykonania wyłącznie po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. Parkomaty wykorzystywane przez Gminę mają autonomiczne źródło zasilania i nie wymagają przyłącza pod zasilanie sieciowe. 4. Korekta jednego traktu pieszego zamiast 3 zygzakowatych chodników - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 5. Likwidacja chodników, które się dublują i usunięcie asfaltów, które nie mogą pełnić funkcji parkingów - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 6. Osadzenie zieleni (…) - możliwe do wykonania po likwidacji torowiska. Opinia powyżej. 7. Dobudowanie przejścia dla pieszych między wyjazdami Dworcowa 3a/Wodna – w związku z opinią jednostki zarządzającej ruchem na drogach publicznych, w celu wyznaczenia przejścia dla pieszych konieczne jest również dostosowanie układu drogowego. Wykonanie przejścia dla pieszych byłoby możliwe po wykonaniu likwidacji torowiska, która została zaopiniowana negatywnie. 8. Przekazanie SM Kabel przestrzeni celem budowy szlabanu – działanie ogranicza dostępność dla danych obszarów i nie wpisuje się w działania realizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego; Dodatek A: Przesunięcie sygnalizacji i przejścia dla pieszych w ciągu ul. Wielickiej na poziom przystanku tramwajowego – zmiana lokalizacji przejścia dla pieszych wiąże się również z koniecznością przesunięcia sygnalizacji świetlnej, co wpływa również na zmianę programów sygnalizacji (uwzględnienie wydłużonej drogi przejazdu pojazdów znajdujących się na ulicy Wielickiej) i przepustowości skrzyżowania. Propozycja przedstawiona w „dodatku A” została przez zarządzającego ruchem oceniona negatywnie. Biorąc pod uwagę powyższe wnioskowany zakres inwestycji opiniuje się negatywnie.

LINK DO PEŁNEGO PROJEKTU

Promienie słoneczne mogą powodować nowotwór skóry. Jak się chronić?

od 7 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska