https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wydzielą torowiska tramwajowe na kluczowych ulicach w centrum

Piotr Tymczak
Na ul. Westerplatte zostaną zamontowane nowe  separatory w ramach projektu  „Szybciej tramwajem”
Na ul. Westerplatte zostaną zamontowane nowe separatory w ramach projektu „Szybciej tramwajem” Wojciech Matusik
Tramwaje nie będą blokowane i mają jeździć punktualniej. Problem jest z dużymi kosztami utrzymania i napraw torowisk.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu (od 1 listopada już Zarząd Dróg Miasta) ogłosił przetarg na oddzielenie torowisk tramwajowych od jezdni dla aut na wybranych ulicach w centrum. Przedsięwzięcie „Szybciej tramwajem!” jest jednym ze zwycięskich projektów w budżecie obywatelskim z 2017 roku. Nowe rozwiązania mają być wprowadzone m.in. na ul. Starowiślnej, Kamiennej, Stradomskiej czy Westerplatte (wykaz w ramce).

- Wprowadzenia separatorów doprowadzi do eliminacji blokowania przez samochody torowisk, umożliwi szybszą podróż tramwajami i autobusami, którymi przemieszcza się zdecydowanie więcej ludzi niż innymi środkami transportu, zwłaszcza w godzinach szczytu - wyjaśnia Sebastian Kudela, autor projektu „Szybciej tramwajem! - wydzielenie torowisk tramwajowych”. Zaznacza, że projekt poprawi też bezpieczeństwo dla pieszych, ponieważ separatory przed przejściem dla pieszych uniemożliwią niebezpieczny i niedozwolony w takich miejscach manewr wyprzedzania.

W zarządzie dróg informują, że termin zamontowania separatorów jest uzależniony od ostatecznego rozstrzygnięcia przetargu. Otwarcie kopert nastąpi 7 listopada. - Ponieważ rozstrzygnięcie przetargu może się przeciągnąć na okres zimowy, prawdopodobne jest, że ostateczna realizacja nastąpi wiosną, kiedy możliwe będzie malowanie na jezdniach. Jeśli pogoda pozwoli, stanie się to wcześniej - zaznacza Bartosz Piłat z zarządu dróg.

Kosztorys zadania to 802 tys. zł, ale przetarg wykaże jaka będzie ostateczna kwota.

Separatory usprawnią przejazd

Torowiska wydzielone separatorami nie będą nowością. Obecnie funkcjonują one już np. na ul. Westerplatte, Lubicz i Kalwaryjskiej. - Wszędzie tam efekty są zgodne z założeniami - tramwaje na takich odcinkach poruszają się niezależnie od ruchu samochodowego, a więc zgodnie z założonymi czasami przejazdu. Bez żadnych wątpliwości wydzielenie torowisk tramwajowych usprawnia przejazd tramwajów - przyznaje Bartosz Piłat.

Zdania krakowian co do separatorów są jednak podzielone. Ich zamontowanie na ul. Kalwaryjskiej wywołało duże protesty okolicznych mieszkańców, bowiem nowe rozwiązanie ograniczało liczbę miejsc parkingowych i możliwość dojazdu np. samochodów dostawczych. Skończyło się na tym, że na części ul. Kalwaryjskiej separatory usunięto.

Sebastian Kudela wyjaśnia, że jego propozycja uwzględnia co 20 metrów przerwy w separatorze o długości ok. 3-5 metrów, tak by mogły przejeżdżać np. samochody służb. Jego zdaniem separatory są jednak niezbędne. Jeżdżąc tramwajami, obserwował, że utykają one w korkach z powodu źle zaparkowanych aut, zagradzających torowisko. To go bardzo frustrowało. Pisał więc do zarządu dróg o położenie separatorów. Zwracał uwagę, że wydzielone torowisko pozwala także szybko po nim przejechać w razie potrzeby służbom ratowniczym. W końcu swój projekt zgłosił jako jedno z zadań ogólnomiejskich w budżecie obywatelskim w 2017 r. i pomysł zyskał odpowiednią liczbę głosów mieszkańców, by go realizować.

Sebastian Kudela zaproponował, by we wskazanych przez niego lokalizacjach oddzielić torowiska od jezdni separatorami drogowymi, a tam gdzie jest za mało miejsca - mniejszymi tzw. ogranicznikami skrajni. Oprócz tego zamontowane mają zostać słupki blokujące PCV i znaki pionowe.

W lutym tego roku było głośno o betonowym separatorze na zjeździe z mostu Powstańców Śląskich. Wjechała na niego limuzyna wioząca prezydenta Andrzeja Dudę. Po kolizji prezydent musiał się przesiąść do innego auta. Sebastian Kudela zawnioskował, aby nowe separatory były gumowe. Zwraca uwagę, że będą one równie skuteczne, a jeśli ktoś na nie wjedzie, to nie będzie takich poważnych konsekwencji jak w przypadku separatora betonowego.

Po konsultacjach z miejskimi specjalistami niektóre lokalizacje separatorów proponowanych przez Sebastiana Kudelę odrzucono ze względu na to, że nie ma odpowiednio dużo miejsca dla pogodzenia ruchu tramwajów i aut. Tak stało się w przypadku ul. Franciszkańskiej i Piłsudskiego. - Na ulicy Piłsudskiego po wprowadzeniu separatorów nie mieściłyby się autobusy. A uznaliśmy, że powinny one jeździć tą ulicą - wyjaśnia Sebastian Kudela.

Kosztowne utrzymanie torowisk

Niedawno zarząd dróg ogłosił też przetarg na konserwację i naprawy infrastruktury tramwajowej w Krakowie. Co ciekawe, umowa miałaby obowiązywać od 1 stycznia do 30 września 2019 r. A przypomnijmy, że władze miasta od lat utrzymanie torowisk zlecają zewnętrznym firmom i umowy podpisywane są na trzy lata. W połowie tego roku zarząd dróg otworzył oferty w przetargu na prace na kolejne trzy lata. Wpłynęła tylko jedna oferta od firmy ZUE, która od kilkunastu lat wykonuje takie usługi na rzecz Krakowa. Jej oferta (98,9 mln zł) niemal dwukrotnie przekraczała jednak kwotę jaką planował na prace przeznaczyć zamawiający (58,4 mln zł). Zarząd dróg przetarg unieważnił i zawarł z ZUE trzymiesięczną umowę (na kwotę 5,1 mln zł), obowiązującą do końca grudnia tego roku.

Dlaczego kolejna umowa ma obowiązywać przez 9 miesięcy a nie trzy lata? - Czas ten szacowany był m.in. w oparciu o koszty przedstawione w ostatniej ofercie przetargowej i zabezpieczone pieniądze. Jednocześnie trwa procedura zmiany wieloletniej prognozy finansowej miasta, by dostosować zabezpieczone fundusze do obecnych cen rynkowych. 9 miesięcy to wystarczający czas by dokonać zmian księgowych i by wyłonić wykonawcę na kilkuletnią umowę utrzymaniową - wyjaśniają w zarządzie dróg.

Szybciej Tramwajem

Ulice, na których mają zostać wydzielone torowiska w ramach projektu „Szybciej Tramwajem”:

  • Westerplatte - w kierunku ul. Kopernika (po stronie Plant Krakowskich)
  • Straszewskiego - w rejonie skrętu w ul. Piłsudskiego
  • Starowiślna - uzupełnienie na odcinku od ul. Dietla do ul. Westerplatte
  • Stradomska - uzupełnienie z jednej strony - w kierunku skrzyżowania z ul. Dietla
  • Limanowskiego
  • Rynek Podgórski
  • Wielicka - od ul. Powstańców Wielkopolskich do rejonu cmentarza Podgórskiego
  • Kamienna - w rejonie skrzyżowania tej ulicy z Alejami Trzech Wieszczów
  • Długa - w rejonie skrzyżowania z Alejami Trzech Wieszczów

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
olo
przejedź się czasem choćby na opolską popatrzeć w szczycie....
wtedy może mniej takich bujd trafi do internetu
;D
poznać geniusza komunikacji....
e
ech
ale parkować na chodniku i tamować ruch pieszy to pierwsi...
o
olo
bo masa ludzi nigdy do mpk nie wsiądzie - to niech stoją w korkach, ich wybór
K
Krakus
Majchrowski już dawno został na przystanku "Władza" a metro pojechało dalej.
A
AdamZ
Po pierwsze ZTiK powinien się wstrzymać z realizacją głupich pomysłów, bo w ostatniej kadencji popełnili już dość głupot i wypadałoby poczekać na rozstrzygnięcie wyborów, bo może nie doczekają terminu realizacji tego pomysłu.
Po drugie najwięcej zablokowani tramwajów zdarza się na ulicach Długiej i Zwierzynieckiej, których kształt i organizacja ruchu jest efektem tych głupich pomysłów Zarządu. Co z tymi zatrzymaniami i płynnością ruchu? Naprawcie najpierw swoje błędy, a dopiero potem idźcie ze swoimi absurdami na kolejne ulice.
O tym, że dzięki pomysłom ZITiK na Alejach teraz są już korki nawet w soboty i niedziele, tylko przypominam!!!!
K
Krakus
Tja...i wszyscy będziemy zdrowi i bogaci. Warunek: zagłosuj na Majchrowskiego. Nie dam się już nabrać.
B
Burmistrz Nowej Huty
dlaczego teraz zniknely tramwaje niskopodlogowe do Mistrzejowic i Os.Piastow na liniach zwyklych i specjalnych a wysylany jest tam przede wszystkim szrot z Wiednia typu E1 oraz c3 bo wymienione wczesniej nowe tramwaje stoja w zajezdni?Przy okazji optymalizacji siatki tramwajowej przechwalal sie pan ze miasto rzuca na tory wszystko co ma w posiadaniu taborowym a jak to wyglada dzisiaj kazdy widzi czyli lepsi i gorsi.Czy zatem stac pana aby wzorem pana premiera przeprosic tych drugich z Nowej Huty za swoje nieprawdziwe slowa dotyczace jakosci podobno najnowoczesniejszego taboru tramwajowego w kraju i za niegospodarnosc spolki ktora tak rozdziela tramwaje w miescie ze jedni maja komfort a ci z Huty skazani sa na wyretuszowany zlom?Poza tym nalezy zapytac nowohuckich pasazerow czy maja oni odrobine ambicji i poczucie wlasnej godnosci ze pozwalaja na taki urzedniczy folwark serwowany od czterech kadencji i czy to nie nalezy od razu obalic?
G
Gość
Zapraszam tego osła co to wymyślił aby poparzył na korek jaki się tam tworzy, to nie jest tylko proble MPO ale wszystkich którzy minimum 20 minut będą za nimi stać.
S
Szpital w Kobierzynie
i zjedz snickersa.
g
gosc
Z badań wynika ze w tym miescie 1/3 osob jeżdzi MPK i 1/3 autami, egoista Kudela i matoły z ZIKITu nie widzą że miasto ma stary układ drogowy, ulic nie da się poszerzyć i w miarę możliwości trzeba się nimi dzielić.
Ciekawe gdzie na starowiślnej stanie taksówka i będzie czekać kilka minut na pasażera, a dostawcy, a karetka itp itd.
Kompletny idiotyzm

Skąd na świecie się biorą tacy egoiści jak ten Kudela, z domu to wyniósł ? Tacy ludzi sią starsznie upierdliwi, małostkowi, infantylni, świat widzą czarno białym, ma być tak i koniec.
Biedny człowiek i jego rodzina
l
luke
Mogły by jeździć przez Dietla, tunelem pod Dworcem. Tylko północno zachodnia część miasta musi jechać tranzytem przez pijalnie piw i wódek.
G
Gość
Na ulicy Lubicz separatory nieraz powodują to, że autobusy tkwią w korkach tramwajowych, podczas gdy obok jezdnia jest pusta 9tyle, że jezdnia jest wąska i gdyby autobus chciał nią jechać, to może lusterkiem zahaczyć o lusterko tramwaju). Autobusy powinny wyprzedzać tramwaje a nie stać w korkach tramwajowych 9na Lubicz kursuje zbyt dużo tramwajów, a linie 4 i 52 powodują największe problemy - obie są obsługiwane przez bardzo długie składy, a 52 tez jeździ zbyt często). Jada autobusów torami nie sprawdza się, jeśli gdzieś kursuje dużo tramwajów, a gdy nie ma innej możliwości, to autobus powinien jechać zawsze PRZED tramwajem a nie za, by tramwaj nie narzucał mu tempa (za tramwajem moga jeździć pojazdy wolniejsze od tramwaju, np. ciągniki, dorożki, rowery, a nie autobusy).
o
olo
czemu tej ulicy nie włączyć też?
K
Krakus
po prostu będzie się musiał uwijać,
trudno żeby w cywilizowanym mieście w centrum był ruch samochodowy jak na obwodnicy
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska