https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: wystarczy drobny błąd i komunikacja się sypie [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
fot. Andrzej Banaś
Wystarczy drobna awaria albo opóźnienie odjazdu tramwaju - i nowy układ połączeń zaraz szwankuje. Miejscy specjaliści od komunikacji przekonują jednak, że po ostatnich zmianach system transportu zbiorowego w Krakowie jest lepszy.

Nowa siatka połączeń - proponują zmiany w komunikacji

- Skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest tak źle? - pytają mieszkańcy. I mają powody, bo po wprowadzeniu zmian tramwaje częściej stoją w korkach na torach. Pojawiają się też wątpliwości, czy system sterowania ruchem został dopasowany do nowych warunków. W ub. tygodniu tylko na ul. Starowiślnej dwukrotnie doszło do dużego zakorkowania.

- W poniedziałek, 19 listopada, zapalił się tramwaj w rejonie dawnego kina Wanda. I to było przyczyną korków, a nie źle dostosowany system - twierdzi Grzegorz Sapoń, wicedyr. Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Wyjaśnia, że awaria spowodowała też korek na ul. Starowiślnej w ubiegły piątek. Jego zdaniem, stało się tak, bo system ustawia sygnalizację świetlną na przejazd określonej liczby pojazdów na godzinę. Jeżeli na trasę dodatkowo kierowane są tramwaje korzystające z objazdu, przejazd zaraz się korkuje.

Nowa siatka połączeń. ZIKiT: Kraków oszczędzi 9 sekund

Mieszkańcy skarżą się również na to, że po wprowadzeniu zmian komunikacja miejska nie kursuje już tak punktualnie jak wcześniej.

- Kiedyś "ósemka" jadąca z Bronowic zatrzymywała się na przystankach punktualnie. Teraz z "trzynastką" tak nie jest - mówi pani Małgorzata, mieszkanka Bronowic. Wczoraj jeden z mieszkańców sfotografował też tablicę informacyjną, która podawała, że "50" odjeżdża na Kurdwanów oraz że jednocześnie "50" jedzie w kierunku Wieczystej.

- To musiał być błąd w systemie. Staramy się monitorować i poprawiać takie usterki. Można je też do nas zgłaszać - mówi Piotr Hamarnik z ZIKiT.

Urzędnicy przyjmują uwagi związane z nowymi rozkładami jazdy. Jest też szansa na to, że zostaną one dopasowane do potrzeb mieszkańców. Najwięcej spostrzeżeń dotyczy połączeń porannych i wieczornych. Pasażerowie upominają się głównie o to, by rozkłady bardziej dopasować do przesiadek. Pierwszym przykładem jest poprawienie porannego rozkładu linii tramwajowej "16", tak by były dogodniejsze przesiadki do "21".

Wicedyrektor Sapoń już otrzymał propozycję zmian na niektórych liniach (m.in. przywrócenie "8" do Bronowic i linii nr 15), o jakie upominają się radni dzielnic. Na razie ich postulaty nie zostaną spełnione. Miasto sprawdzi, jakie byłyby tego skutki i koszty.
W ZIKiT uważają, że potrzeba około 3 miesięcy, aby stwierdzić, czy zaproponowane zmiany się przyjęły. Na wiosnę urzędnicy zamierzają też przeprowadzić badania wypełnienia tramwajów i autobusów po wprowadzeniu zmian oraz badania opinii społecznej, sprawdzające, czy pasażerowie są z nich zadowoleni.

Kraków: rewolucja w komunikacji, nowa siatka połączeń [LISTA ZMIAN, DYSKUSJA]

Przedwojenny Lasek Wolski [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 25

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
krakus
Teraz szybciej i sprawniej jedzie sie przez karmelicka i Królewską
r
ruczajowiec
Że tramwaju nie uznajesz tylko autobusów szukasz
p
pdodk
Jest dobrze lepiej sie jezdzi do bronowic nie trzeba stac w korkach nie plakac placzki nic im nigdy nie pasuje niech puszcza 8 do bronowic i znow sie zacznie stanie od urzedniczej do uniwersytetu bo tyle tramwaji bedzie.
.
bo to jest zapach po czyszczeniu lizolem. te trupy mogą śmierdzieć tylko gorzej.
.
chyba wiem o którą chodzi.
nie czepiaj się pani kierowcy. ona jeździ wolno (tzn. ostrożnie) na wszystkich liniach mobilisa.
może niedawno zaczęła i się boi (nawet krótkim jedzie ostrożnie co w jej przypadku to raczej plus).
wyrobi sie.
j
jo
ZIKiT kompletnie zrujnował ludziom życie. Od wieków starsi pasażerowie znali tramwaj nr 8, nr 10, autobus nr 128 - a teraz kompletna paranoja. O ile młodszy sobie poradzi z przesiadkami (choć wiadomo, że chodzi o kasę z biletów - nie ma szans aby na czasówce przejechać w określonym czasie), o tyle starszy człowiek czuje się kompletnie zdezorientowany po pierwsze, po drugie jak ma pędzić z przystanku na przystanek, po trzecie nie każdy ma siłę na wielokrotne wchodzenie i wysiadanie z tramwaju czy autobusu.
Kraków niby taki historyczny, a historie likwiduje, obecnie bardziej to histeryczne niż nowoczesne.

Gratulacje za brak przeliczeń - wczoraj stało Rondo Mogilskie, Grzegórzeckie, ul. Powst. Wlk - powód brak napięcia - kto zapłaci ludziom za spóźnienia do pracy, wystarczy kilkuminutowe spóźnienie jednego tramwaju, a siatka leży - bo autobus nie poczeka.
m
mmb
bo są tak zapchane, linia 152, której wykasowano część kursów to już kompletny niewypał, nie dość, że rzadko jeździ to jeszcze w kierunku Olszanicy jest notorycznie spóźniona o około 10 minut, pasażerowie marzną na przystankach
spóźnienia na tej linii zdarzają się już na trzecim przystanku od pętli w Olszanicy nawet wówczas gdy nie ma ruchu ani korków (kierowca nie sprzedaje biletów), celuje w nich pani kierowca, jej nigdy się nie spieszy, proponuję aby ZIKiT zakupił jej zegarek
t
tomasz
a że w tramwaju mieści się 2-3 razy więcej osób niż w autobusie nie zauważyłeś? ani tego że na ruczaju studiuje teraz sporo więcej studentów niż w 2009?
l
lucas
Jeszcze odnośnie tych palących się tramwajów: może mpk i urząd miasta zastanowiliby się nad kompleksową wymianą taboru, a nie wprowadzać do ruchu stare ale odrestaurowane tramwaje, w których śmierdzi jak za przeproszeniem w kiblu!!!!
l
lucas6
Serdecznie gratuluję pomysłu odciążenia Ruczaju dzięki dodaniu czterech tramwajów i likwidacji pięciu linii autobusowych (114, 116 -nie jeździ już z Grunwaldzkiego, 124, 128, 424). Finał jest taki że tramwaje są tak załadowane studentami że się nie da wsiąść!!! A jeżdżenie z przesiadkami (po likwidacji linii 114 trzeba się przesiadać na 503) nie jest fajne dla studentów jeżdżących na AR, czy matek z wózkami dziecięcymi!!!
Ogólnie jeszcze raz gratuluję wyrzucenia w błoto 182 mln złotych!!
l
lucas
Zikit tak odciążył Ruczaj, że dając cztery tramwaje zlikwidował pięć autobusów (włączając w to 116 który już nie jeździ z Grunwaldzkiego, także 114, 124, 128, 424). Finał jest taki, że mimo iż tramwaje jeżdżą często to są tak zawalone studentami że się nie da do nich wsiąść!!! DRAMAT!!!!
Gratuluję idiotycznego pomysłu wyrzucenia w błoto 182 mln złotych!!!
g
gosc
może zikit zwrócił by uwagę iz z pod poczty tramwaje linii 19 i 10 przez prawie połowę dnia odjeżdżają o tej samej porze, dla pasażerów jadących w strone borku/łagiewnik jest to jak strzał w główę nie zdąży się na czas i 20 minut stania, ja nei wiem kto układał rozkład ale ta osoba powinna wykazywać się trochę większą inteligencją
k
krakuska
Ubolewam nad nowa siatką jest lekko mówiąc krzywdząca dla osób jeżdżących jak ja przez borek, ale jak już został wprowadzony jakże idiotyczny tramwaj nr 52 to czy nie można by go tak zsynchronizować aby można było się od razu przesiąść z niego na 22. Dojeżdżanie z czyżyn w obecnym momencie jest tragiczne obcięta częstotliwość 10 i 19 a do tego jeszcze jakaś chora trasa również 19 doprowadziła do tego że jazda na trasie borek-czyzyny wydłużyła się a podobno miało być lepiej.
S
Serpico
Krakowskim specjalistom od miejskiej komunikacji wydaje się że jest lepiej, no to znaczy że im się tylko wydaje, pasażerom komunikacji miejskiej już nie, zwłaszcza jak nowości komunikacyjne ustalało się zza szyb służbowego samochodu !
P
Pasażer
Na pętli Krowodrza Górka codziennie rano przed odjazdem tramwaju 50 o godzinie 8:32 stoją 2 wolne tory. Natomiast 50-tka ustawia się za tramwajem jadącym o godzinie 8:33!! Żeby było mało, tramwaje przyjeżdżające na petłe czekają w kolejce i cześć pasażerów mimo że jest już na miejscu nie może opuścić pojazdu.
No żenada Panowie i Panie trochę to z rozmysłem robić!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska