Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Za likwidowane miejsca parkingowe będą nowe?

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne Andrzej Banaś
Radni Prawa i Sprawiedliwości chcą zwiększania liczby miejsc parkingowych w mieście. Taki pomysł jest sprzeczny z kierunkami polityki transportowej.

Radni chcą w ten sposób uruchomić pilotażowy program, który przydrożne tereny zamieniłby na miejsca postojowe. Jako przykład wskazywali głównie ulice na nowohuckich osiedlach. Pomysłowi są przychylni urzędnicy prezydenccy. Tymczasem w czerwcu zeszłego roku radni uchwalili politykę transportową do 2025 roku, która zakłada... stopniową eliminację parkowania na ulicach i chodnikach.

Inicjatywa parkingowa podzieliła radnych na komisji infrastruktury rady miasta. Ci z PO, że wyznaczanie miejsc parkingowych powinno być w kompetencji rad dzielnic. Radni PiS uważają inaczej. Przekonują, że nowe miejsca parkingowe można wyznaczyć tam, gdzie do tej pory parkowano na przykład na dziko.

Pomysł poparli urzędnicy Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Zaznaczyli jednak, że takie miejsca mogą powstać tylko na terenach gminnych lub należących do wspólnot czy spółdzielni mieszkaniowych, jeśli te wyrażą zgodę. Poza tym musi być do nich zapewniony dojazd. Inicjatywę skrytykował jednak Witold Liguziński ze stowarzyszenia Obywatele na straży.

– W czerwcu 2016 przyjęliście politykę transportową miasta do 2025 roku, gdzie jak byk jest, że dążymy do likwidacji miejsc parkingowych na ulicach i chodnikach – mówi do radnych.

Radni chcą nowych miejsc postojowych, bo tych wkrótce ubędzie. Głównie w centru. W Krakowie trwa wielka inwentaryzacja miejsc parkingowych. Tych w strefie płatnego parkowania jest ponad 21 tysięcy. Około 6 tys. z nich jest zagrożonych, bo nie zostawiają pieszym wymaganych przepisami dwóch metrów wolnej przestrzeni. Z tego 1800 miejsc zostawia mniej niż 1,5 metra.

ZIKiT chce część miejsc uratować poprzez tworzenie układów ulic jednokierunkowych i zielonych stref, gdzie wjazd będą mieli tylko mieszkańcy i dostawcy. Przy nowych ulicach jednokierunkowych z parkowania równoległego można zmienić na ukośne bez straty dla pieszych. Dzięki temu może być nawet dwa razy więcej miejsc.

– Do wojewody wyślemy listę ulic, które będziemy chcieli objąć wyjątkiem 1,5 metra miejsca dla pieszych. Liczymy, że wojewoda ją zaakceptuje – mówi Łukasz Franek. Takich ulic w sumie będzie kilkadziesiąt, gdzie znajdzie się głównie te 4200 miejsc postojowych.

ZIKiT do połowy maja chce przedstawić gotową organizację ruchu. Jej wprowadzenie planuje na wakacje.

WIDEO: Droższe parkowanie metodą na korki w centrach miast? Zmiany w ustawie o drogach publicznych

Autor: Dzień Dobry TVN, x-news

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska