Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zakończono ważny etap gigantycznej inwestycji w centrum. Pociągi mogą jeździć dwoma torami. Otwarto nowy most nad Wisłą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Gotowy jest drugi tor kolejowy w centrum Krakowa i nowy most na Wiśle.
Gotowy jest drugi tor kolejowy w centrum Krakowa i nowy most na Wiśle. Andrzej Banaś
Dodatkowe połączenia Krakowa ze Skawiną i Wieliczką, sprawniejsza obsługa pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych, więcej odjazdów ze stacji Kraków Główny – to efekty oddania do eksploatacji przez PKP Polskie Linie Kolejowe kolejnego toru kolejowego w centrum stolicy Małopolski.

W piątek (10 czerwca) odbył się uroczysty przejazd drugim torem kolejowej linii średnicowej przez centrum Krakowa. Od niedzieli (12 czerwca) pociągi będą tam jeździć już po dwóch torach na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów.

- Aglomeracja krakowska to dobry przykład inwestycji kolejowych, które realnie wpłyną na poprawę jakości życia okolicznych mieszkańców. Już w niedzielę pozytywne efekty tego projektu, w postaci sprawnych i regularnych połączeń kolejowych z Krakowem, odczują mieszkańcy Skawiny i Wieliczki. A w przyszłym roku gotowa inwestycja ułatwi podróżowanie w całym regionie – podkreśla Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Dotychczas (w związku z przebudową linii kolejowej) do przejazdów wykorzystywany był jeden tor. Teraz zakończono budowę drugiego, który został oddany do użytku. Nowy tor prowadzony jest nowoczesnymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.

- Dziś otwieramy drugi most kolejowy nad Wisłą. A budowa trzeciej przeprawy, na której znajdzie się miejsce nie tylko dla pociągów, ale również dla pieszych i rowerzystów, jest już bardzo zaawansowana. Przed nami ostatnia prosta tej ważnej inwestycji. W ciągu najbliższego roku skończymy prace, otworzymy nowy przystanek w centrum miasta, a pociągi będą mogły kursować przez Kraków czterema torami z prędkością 100 km/h – informuje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

Nowe tory powstają w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej. Częścią tego zadania jest też m.in. budowa estakad kolejowych w centrum Krakowa między ul. Miodową i Kopernika.

Rozbudowywany jest także wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, tak by docelowo mogły się na nim pomieścić 4 tory. Obok wiaduktu powstaje nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

W ramach przedsięwzięcia powstają też trzy mosty kolejowe nad Wisłą. Dwa z nich są już gotowe. Drugim mostem (środkowy) pociągi mają pojechać od niedzieli. Trzeci most wraz z kładką pieszo-rowerową będzie gotowy w połowie 2023 r. Wtedy też przewiduje się zakończenie inwestycji kolejowych w centrum miasta.

Inwestycja na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice jest współfinansowana ze środków UE, instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

- Cieszę się, że Unia Europejska poprzez instrument „Łącząc Europę” wsparła powstanie nowej kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Od niedzieli nowa para torów w centrum miasta, nowy most zapewniają mieszkańcom aglomeracji krakowskiej nowoczesny i zielony transport publiczny. Jednak prace na kolei w Krakowie będą kontynuowane - mówi Morten Jensen, kierownik działu w CINEA (Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska). - Instrument „Łącząc Europę” nie tylko współfinansuje budowę obwodnicy kolejowej Krakowa, ale także wspiera ważną modernizację całego odcinka Kraków – Katowice. Obie inwestycje położone są w sieci bazowej TEN-T i po ukończeniu usprawnią również ruch transeuropejski wzdłuż korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Zwiększenie przepustowości obwodnicy Krakowa ma również znaczenie dla ruchu kolejowego między Unia Europejską a Ukrainą – dodaje.

FLESZ - Ceny samochodów mocno w górę

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska