Ruch na moście podczas prac remontowych zostanie utrzymany. Możliwe będzie jednak poruszanie się jedną połową obiektu (po jednym pasie w każdą stronę). Dla pieszych i rowerzystów dostępny będzie chodnik z jednej strony.
Remont mostu Dębnickiego w ciągu ulicy Konopnickiej, łączącego Stare Miasto i Zwierzyniec z Dębnikami, ma na celu poprawę jego stanu technicznego w obrębie płyty pomostowej, a nie wymianę samej nawierzchni jezdni.
"W ramach zadania wymieniona zostanie zarówno nawierzchnia asfaltowa jezdni, jaki i nawierzchnia kap chodnikowych z żywic. Wykonana zostanie również nowa izolacja płyty pomostowej, która zostanie poprzedzona niezbędnymi naprawami jej żelbetowej konstrukcji. Wymienione zostaną elementy odwodnienia i dylatacje nad przyczółkami, bariery energochłonne, oświetlenie oraz krawężniki. Balustrady zostaną podniesione i zabezpieczone przed korozją" - wymienia ZDMK.
Prace remontowe przy obiekcie prowadzone będą też w przestrzeni podmostowej na długości bulwarów. W ramach robót wykonane zostanie m.in. nowe zabezpieczenie przed korozją dźwigarów, konserwacja łożysk i okładziny kamiennej przyczółków.
Generujące utrudnienia w ruchu prace na moście Dębnickim (część drogowa przedsięwzięcia) mają trwać od 7 lipca do 24 października.
Wykonawcą remontu jest firma "MOST" sp. z o.o. z Sopotu, która złożyła najkorzystniejszą ofertę, zarówno pod względem skrócenia terminu przywrócenia pełnej przejezdności, jak i kosztów realizacji (ok. 6,8 mln zł).
Parametry i historia mostu Dębnickiego
Most przez rzekę Wisłę w ciągu ul. Konopnickiej jest obiektem o konstrukcji nośnej ciągłej z blachownic nitowanych zespolonych z żelbetową płytą pomostu. Długość konstrukcji to 157,5 m, szerokość całkowita wynosi 19,5 m (w tym szerokości jezdni 12 m plus obustronne chodniki po 3,75 m każdy). Obiekt jest trzyprzęsłowy (o rozpiętościach przęseł 36+85+36 m) i podparty na dwóch filarach.
Wśród krakowskich mostów na Wiśle most Dębnicki wyróżnia się najniższym prześwitem między lustrem wody a spodem konstrukcji, co czyni go najbardziej zagrożonym przez powodzie i zatory lodowe obiektem tego typu na terenie miasta. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody a przęsłami mostu zniknął. Tak niskie usytuowanie mostu podyktowane było natomiast chęcią jak najmniejszej ingerencji w panoramę tego miejsca - tak, by nie przysłaniać widoku na Wawel z bulwarów wiślanych.
Poprzedni remont ćwierć wieku temu
Ostatni generalny remont most przeszedł w 1998 roku, zasadniczo w ciągu niecałych czterech miesięcy. Poddano wtedy generalnej renowacji płytę żelbetową mostu - zerwano skorodowaną część, zainstalowano kotwy, położono uzbrojenie i wylano nową płytę. Równocześnie prowadzono zabezpieczanie antykorozyjne konstrukcji stalowej. Na wzmocnioną płytę położono termozgrzewalną izolację, na niej ułożono wysokomodyfikowaną nawierzchnię bitumiczną z dodatkiem włókien celulozowych, odporną na odkształcenia (w Małopolsce zastosowano ją wtedy po raz pierwszy). W ramach robót wykończeniowych na moście zajęto się m.in. uzupełnieniem i malowaniem gzymsów. Tamten remont kosztował 5,3 mln złotych.
Zapisy na darmowe szczepienie przeciwko wirusowi HPV

- Oto najpiękniejsze wodospady w Małopolsce. Te miejsca zachwycają!
- Restauracje i kawiarnie z widokiem na Kraków. TOP 12 miejsc na wyjątkowe spotkanie
- Horoskop miłosny na lato 2023!
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
- Dla kierowców z Małopolski ta droga będzie bramą na południe Europy. ZDJĘCIA