W 30 autobusach po raz pierwszy w Polsce zastosowano nowatorskie rozwiązanie hybrydowe dedykowane dla autobusów miejskich Mercedes-Benz. Polega ono na wspomaganiu silnika spalinowego specjalnie dedykowanym silnikiem elektrycznym, który współpracuje bezpośrednio z dwoma dodatkowymi superkondensatorami magazynującymi energię odzyskaną w procesie hamowania. To rozwiązanie pozwala na oszczędności paliwa, a co za tym idzie, na jeszcze większą redukcję emisji szkodliwych substancji.
- Działania Krakowa na rzecz czystego powietrza to nie tylko wymiana pieców, ale także i zakup nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Już w połowie października Kraków będzie pierwszym dużym miastem w Polsce ze 100 proc. ekologicznego taboru autobusowego. W ciągu ostatnich 3 lat wydaliśmy na tabor miejski blisko miliard złotych. Ale to nie koniec zakupów miasta. Już w przyszłym roku skupimy się na zakupie nowoczesnych tramwajów – powiedział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
Kraków. W tych autobusach i tramwajach najczęściej łapią gap...
Większość z nich – bo aż 56 – udało się kupić dzięki dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Krakowski przewoźnik otrzyma na to zadanie dofinansowanie w wysokości 49,3 mln zł.
- To kolejny projekt krakowskiego MPK, który zdobył unijne dofinansowanie – ogromnie się z tego cieszę i gratuluję. A warto przypomnieć, że dzięki Regionalnemu Programowi Operacyjnego Województwa Małopolskiego udało się wcześniej kupić aż 107 nowych ekologicznych autobusów, które od dwóch lat służą mieszkańcom i wszystkim tym, którzy odwiedzają stolicę Małopolski – mówił Grzegorz Lipiec, członek Zarządu Województwa Małopolskiego, który uczestniczył w piątkowym przekazaniu autobusów do użytku.
Łączna wartość środków UE pozyskanych na zakup autobusów w obu projektach wynosi 190,22 mln zł.
Z kolei dostawa 30 autobusów z innowacyjnym hybrydowym rozwiązaniem została zrealizowana w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm EvoBus Polska Sp. z o.o. i PeKaO Leasing Sp. z o.o. Wartość kontraktu to ponad 41,3 mln zł.
Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracy kierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone od przestrzeni pasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcja pojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresie bezpieczeństwa.
Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowego zapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.
Tylko w tym roku MPK SA w Krakowie zaplanowało dostawę 160 nowych ekologicznych autobusów. W lipcu 2018 roku na ulice miasta wyjechało już 38 autobusów przegubowych. W najbliższych tygodniach do Krakowa przyjadą jeszcze m.in. autobusy hybrydowe firmy Volvo (12 sztuk) oraz autobusy do obsługi tele-busa (3 sztuki). Dzięki temu jeszcze w tym roku z ulic Krakowa zostaną wycofane wszystkie autobusy z silnikami nie spełniającymi co najmniej normy emisji spalin Euro 5.
KONIECZNIE SPRAWDŹ:
FLESZ: Co dalej ze zmianą czasu?
