https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kres zmory naszych dróg? Asfaltowa rewolucja na małopolskich drogach

Grzegorz Skowron
Ekrany dźwiękochłonne wychodzą z mody. Lekarstwem na hałas drogowy ma być specjalny asfalt
Ekrany dźwiękochłonne wychodzą z mody. Lekarstwem na hałas drogowy ma być specjalny asfalt Sławomir Kowalski
Nie ekrany akustyczne, lecz specjalna nawierzchnia szosy będzie narzędziem w walce z nadmiernym hałasem przy drogach wojewódzkich w Małopolsce - czytamy w "Dzienniku Polskim". Tak zakłada regionalny program, który przyjmą radni sejmiku.

Plan inwestycyjny jest konsekwencją wniosków płynących z map akustycznych opracowanych dla sześciu dróg wojewódzkich. Najważniejszą zmianą w porównaniu do poprzednich lat jest zastosowanie cichego asfaltu, dzięki czemu uniknie się budowy ciągnących się w nieskończoność ekranów akustycznych. Gdyby program ochrony przed hałasem opracowywano kilka lat temu, całe drogi zabudowano by pewnie ekranami akustycznymi. Teraz przewiduje się ich postawienie zaledwie na 800 metrach. 

W pierwszej kolejności (do 2017 roku) plan inwestycyjny obejmie najgłośniejsze drogi. 

  • NR 775. Proszowice – Nowe Brzesko (przekroczenie norm hałasu na długości 7,6 km) 
  • NR 780. Liszki – Alwernia – Babice (17,9 km) 
  • NR 781. W Andrychowie (1,8 km) 
  • NR 791. Klucze – Olkusz (4,5 km) 
  • NR 966. Wieliczka – Gdów (13,3 km) 
  • NR 969. Krośnica – Krościenko nad Dunajcem (13,5 km) 

Więcej w Dzienniku Polskim

Źródło: Dziennik Polski

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tylko cicho
Co to za lobby uparcie sprzedaje lokalnym politykom bujdę o "specjalnych asfaltach", które mają rzekomo właściwości tłumienia hałasu drogowego? O potrzebie lub zbędności ekranów akustycznych (lub innych sposobów) rozstrzyga raport o oddziaływaniu drogi na środowisko i decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację drogi. Uchwały sejmiku nie mają tu nic do dodania. Ktoś by musiał podpisać się pod certyfikatem takiej awangardowej  nawierzchni asfaltowej. Do tej pory nasze publikacje drogowe ujawniały wyniki zmniejszenia hałasu na specjalnie konstruowanej "cichej" nawierzchni, w porównaniu ze "zwykłą", w granicach 2 do 3 decybeli. To raczej nie często będzie stanowić konkurencję dla wszechobecnych ekranów.  Więc może jednak spuścić jeszcze  z tonu  przepisów o restrykcyjnych wymaganiach tłumienia halasu?

PS: Nie wspominam tu o stosowanych niekiedy (w krajach o łagodniejszym klimacie i bogatszych budżetach) nawierzchniach porowatych (drenujących wodę opadową i przez to zmniejszających wydatnie hałas w porach opadów). Polskie odcinki doświadczalne takich nawierzchni nie rokują dobrze praktykowaniu tej technologii, która wymaga utrzymywania nawierzchni w idealnej wręcz czystości (przez cały rok).
S
Szok
przeciez to nie o asfal chodzi,zmorą sa GŁOŚNE STARE SAMOCHODY I MOTORY!!!! I powiedzmy to głośno że wszystkie auta jak sie wciska gaz są głośne.I chodź tylko o to że nie ma pieniędzy na EKRANY i wciska się kit ze one nie sa modne!!!!

Proszę zobaczyć jak niektóre z nich zarosły,sa całe zielone, nidość ze zakrywają syf to jeszcze cieszą oko zielenią!!!
j
janusz
Dlaczego nie można sadzić wysokich krzewów jak tuje, cisy itp? Lepsze, zdrowsze i ładniejsze rozwiązanie.
E
Ed
Unijne normy?Nigdzie na zachodzie nie  ma tyle ekranow.Parodia na A4 z Krakowa do Tarnowa .Jedzie sie jak w tunelu albo z klapami na oczach a za ekranami tylko pola.Ktos zbil fortune na tych zbednych ekranach .Gdzie jest  prokurator?
s
sgb
Koledzy kolegów z PO już porobili majątki życia na ekranach, więc jeszcze na koniec trzeba ustawić innych kolegów od asfaltu...
j
jag
Ekrany są zmorą i zagrożeniem i dobrze, że jest inny sposób na unijne normy. Podpowiadam też rozwiązania ze wszech miar ekologiczne w połączeniu z dobrą nawierzchnią - żywopłoty.
J
JŻS
Lobby producentów "specjalnego asfaltu" > lobby producentów ekranów.

 
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska