W Rabce-Zdroju kolejowa rewolucja
Ze względu na specyficzny przebieg linii nr 104, która znajduje się w terenie górskim i podgórskim, dla bezpieczeństwa i komfortu podróży musi powstać tam wiele obiektów mostowych czy ścian oporowych do zabezpieczania skarp. Prace idą zgodnie z planem, choć są sporym wyzwaniem.
Obecnie w Rabce-Zdroju powstaje nowy układ komunikacyjny, co można zobaczyć na zamieszczonych zdjęciach. Bezkolizyjne skrzyżowania drogi z torami kolejowymi zwiększą bezpieczeństwo pieszych, kierowców i podróżnych w pociągach.
- Linia kolejowa przez miejscowość została zaplanowana tak, by ułatwić komunikację również innymi środkami transportu - czytamy w informacji zamieszczonej przez PKP PLK.
Oprócz torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowane będą stacje i przystanki. Nowe obiekty przystosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą też nowe drogi i chodniki. Jednocześnie trwają także prace przy budowie nowego mostu kolejowego nad Rabą.
Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap II (oraz pozostałe prace na LK 104 oraz budowa nowej linii Podłęże – Tymbark)” znajduje się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. i przewidziane jest do realizacji w latach 2025 – 2029. Szacowana wartość tego zadania to blisko 10 mld zł.
Budowa linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” to nie lada wyzwanie pod względem inżynieryjnym. W projekcie przewidziano aż 13 tuneli i 11 dużych mostów i estakad kolejowych.
Najdłuższy tunel w Polsce
Na innym odcinku linii nr 104 Limanowa - bocznica Klęczany konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak rozpoczęło modernizację i budowę nowych obiektów inżynieryjnych. To 13 km nowej trasy, która ma umożliwić ruch pociągów z Nowego Sącza do Krakowa. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednym z najważniejszych miasta w Małopolsce.
Na wspomnianym odcinku powstaną 22 obiekty mostowe, dziesięć to mosty kolejowe, sześć wiaduktów drogowych i sześć wiaduktów kolejowych. Jeden z nich ma być najdłuższy w Polsce.
- Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówił Artura Popko, prezesa Budimexu.
- Jej głosem i urodą zachwycał się Piotr Cugowski. Izabela Szafrańska wyszła za mąż!
- W takich luksusach wypoczywali uczestnicy "Sanatorium miłości".Wnętrza robią wrażenie
- Zakwitł ogród św. Rity przy sanktuarium w Nowym Sączu. Wygląda teraz zjawiskowo
- Kultowy basen w Krynicy kiedyś ściągał tłumy. Teraz to ruina, ale z szansą na remont!
- To najmłodsza sądecka milionerka! Wiedzie bajeczne życie
- Najpiękniejsze kościoły, cerkwie i synagogi na Sądecczyźnie. Warto je zobaczyć