https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mgła na lotnisku Kraków-Balice. Wylądował pierwszy samolot

Dawid Serafin, jkl
Pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Ponad 50 lotów odwołano lub przekierowano.
Pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Ponad 50 lotów odwołano lub przekierowano. fot. Adam Wojnar
Po godzinie 11 na lotnisku Kraków-Balice wylądował pierwszy samolot z Frankfurtu. Wcześniej z powodu ograniczonej widoczności odwołanych zostało kilka lotów (m. in. Warszawa, Berlin, Frankfurt, Monachium), a inne (Gdańsk, Rzym, Sztokholm, Londyn) były przekierowane do Katowic.

Wczoraj pasażerowie czekali długie godziny w Balicach. Wiele lotów odwołano lub przekierowano. Sytuację poprawiłby nowy system ułatwiający lądowanie. Port czeka na niego już od czterech lat.

Ponad 20 odwołanych lotów i 30 przekierowanych na inne lotniska. Spore opóźnienia samolotów i tłumy zniecierpliwionych pasażerów. To efekt gęstej mgły, jaka zawisła już w niedzielę nad lotniskiem w Balicach. Sytuację mógłby poprawić nowoczesny system wspomagający lądowania samolotów przy ograniczonej widoczności (ILS trzeciej kategorii).

Na razie jednak władze portu od czterech lat mają problem z uruchomieniem systemu drugiej kategorii. Wszystkiemu winna jest biurokracja. A tymczasem liczba pasażerów z roku na rok rośnie, szacuje się, że za kilka lat możne osiągnąć nawet 8 milionów. Też będą czekać na lot długie godziny przez mgłę?

Brak takich rozwiązań technicznych szczególnie odczuli pasażerowie, którzy od niedzieli próbowali wylecieć lub przylecieć do Krakowa.

Rozmawialiśmy z nimi na lotnisku wczoraj o godzinie 14. - Od kilku godzin czekam na lot do Londynu. Mieliśmy wylecieć rano, teraz jest mowa o godzinie 16. To strasznie frustrujące, szczególnie, że w środę rano muszę być już w pracy w Anglii - opowiada pan Damian, jeden z pasażerów, który wczoraj w końcu odleciał z Krakowa.

Ale najgorzej było w niedzielę. Przez większość dnia widoczność utrzymywała się na poziomie 150-200 metrów. Aby samoloty mogły lądować, nie może być mniejsza niż 800 metrów.

Władze lotniska od dłuższego czasu zabiegają o uruchomienie systemu wspomagania lądowania samolotów drugiej kategorii. W Polsce taki system mają warszawskie lotniska w Modlinie i Okęcie. Dzięki niemu samoloty mogłyby lądować przy widoczności nie mniejszej niż 350 metrów. Prace nad jego wprowadzeniem w porcie lotniczym w Balicach rozpoczęły się już w 2010 roku...

- Przygotowaliśmy infrastrukturę do oświetlenia drogi startowej i dróg kołowania, opracowaliśmy odpowiednie procedury i zapłaciliśmy za konieczne obloty samolotu sprawdzającego sprzęt - wyjaśnia Urszula Podraza, rzecznik prasowy Kraków Airport.

Pomimo tego system jednak wciąż nie działa. Powód? Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, który miał dostarczyć urządzenie odpowiedzialne za pomiary meteorologiczne, ciągle tego nie zrobił. Wcześniej bowiem musi ogłosić na taki system przetarg. Dwa pierwsze zakończyły się fiaskiem. Trzeci rozstrzygnięto dopiero na początku października br.

Jednak daty, kiedy nowoczesne urządzenie trafi w końcu na lotnisko w Balicach, wciąż nie wyznaczono. - Trzeba jednak przyznać, że dla lotniska najlepszy byłby ILS trzeciej kategorii - przyznaje Podraza.

Dzięki niemu samoloty mogą lądować przy widoczności pasa startowego wynoszącej nawet zaledwie 175 metrów. Władze lotniska już zleciły zrobienie analizy, która da odpowiedź, jakie inwestycje muszą być jeszcze wykonane, by móc zacząć się starać o taki system. Szacunki mówią, że zakup sprzętu może kosztować kilka milionów złotych.

Same chęci władz lotniska nie wystarczą. Potrzebne jest jeszcze zielone światło Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, która będzie musiała ponieść większość kosztów. Tymczasem PAŻP ma spore opóźnienia przy budowie nowej wieży kontroli lotów w Balicach. Miała powstać do roku 2014. Budowa ciągle nie może się rozpocząć.

Inwestycje w Balicach
Obecnie w Balicach trwają prace związane z budową nowego terminalu. W środku jest kładziona instalacja. W listopadzie rozpocznie się montaż systemu transportu bagażu. W ciągu kilku tygodni rozpocznie się też remont w obecnym terminalu międzynarodowym (T1). Wszystkie przyloty zostaną z tego powodu przeniesione do terminalu krajowego (T2). W czerwcu 2015 roku pasażerowie będą mogli korzystać już z nowego terminalu. Do grudnia zostanie on połączony z terminalem T1 a terminal T2 zostanie wyłączony z użytku.

W połowie listopada zacznie przy lotnisku funkcjonować hotel z 154 pokojami.

Trwają też pracę nad budową nowego przystanku kolejowego przy lotnisku oraz wymianą torów na trasie Kraków Główny-Balice. Mają zakończyć się w drugiej połowie 2015 r.

Wyremontowano już trzy drogi kołowania dla samolotów na płycie lotniska. Trwa remont kolejnych dwóch.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

y
ytr
dlaczego miasto nie założy każdemu filtra na komin, który przynajmniej odciągnie ciężkie formy pyłu smogowego?dlaczego w Krakowie kształci się tylu inżynierów i żaden nie skonstruuje taniego filtru?!!
j
janek
sam byś się wyniósł i zaplombował w Pyrzowicach ?
j
janek
wiecznymi "barierami biurokratycznymi", opóźnieniami inwestycji, nieudacznictwem, chamstwem niesiołowskiego i jemu podobnych, kłamstwami, aferami zamiatanymi pod dywan. Jestem już tym poważnie zmęczony
o
obserwator
nawet towarzystwo wzajemnej adoracji z pewnego stowarzyszenia spotterskiego dość często robi zdjęcia na płycie, a na teren lotniska nawet bez specjalnej zgody pracownikom tegoż portu ponoć nie wolno wnieść aparatu fotograficznego. Tak ponoć stanowi prawo. A zdjęć dużo i robionych często. Najwidoczniej z towarowym mają inaczej.
D
Delono
ale z jaką masą w stosunku do dopuszczalnej wystartuje to wiesz.
t
trutty
Masz racje kolego a ze swojej strony dodam ze nalezy sie upewnic ze bedzie wybudowany skret torow w lewo w Mydlnikach tak zeby ten pociag mogl tam skrecic od razu w lewo w strone Katowic a pozniej Pyrzowic. Czy ktos o tym pomyslal czyu tez znow "zpomnieli" i bedzie w przyszlosic problem.
p
pc
I co chcesz przedłużać skoro w KRK swobodnie ląduje B747?
Podchodzi do lądowania w Pyrzowicach,następnie kołuje po A4 do Balic i w Balicach
pasażerowie opuszczają samolot (B747)
marek popiela
Ten Dyrektor lotniska Pamula to porazka, lotnisko niby jest ale nie dziala bo mgla. Gdyby inni menagerowie lotnisk na swiecie podchodzili do swojej pracy ze sie nie da to polowa lotnisk by stala a my dalej jezdzili dorozkami. Lotnisko w Krakowie nalezy przeniesc do Pyrzowic bo tam to wszytko dziala a Pyrzowice polaczyc z Krakowem szybka kolejka ktora bedzie tam dowozic pasazerow juz po odprawie w Krakowie i prosto do samolotu. W kolejce jak ludzie wsiada to sie zaplombuje drzwi tak zeby zaden sie nie dosiadl w jakiejs Trzebini i bedzie hulalo jak trzeba. Wtedy bedzie sie mialo pewnosc ze bedziemy mogli na czas doleciec do roboty na zmywak w Anglii i nie stresowac jak kolega w artykule.
x
xyz
Wiem ile kosztuje i dla tego powinniśmy walczyć o najnowsze rozwiązania które zapewnią działania lotniska na wiele lat do przodu...... I druga sprawa jesteś pewien, że B747 swobodnie ląduje w KRK ???
T
Traveler
Zamknąć to lotnisko w pizdu ciągle mgły mgły mgły ja już 5 razy nie wystartowałem a mam dość tych ich transferów do Katowic.
D
Dr
Wiesz dziecko ile kosztuje ILS Cat3c? Wiesz jakue lotniska go mają? Wiesz od kogo w w naszym kartoflisku zależy jego montaż? I co chcesz przedłużać skoro w KRK swobodnie ląduje B747?
K
Krakus
Dla mnie wizytówką Balic będzie przejazd kolejowy przy lotnisku bez wiaduktu - pociągi będą przecinać ruchliwa drogę obok lotniska na jednym poziome co w połączeniu z większą częstotliwością kursowania pociągów spowoduje prawdopodobnie korki w godzinach szczytu. Mgła to problem parę dni w roku - korki mamy codziennie.
j
jag
wreszcie coś dobrego w Balicach, a Ty marudzisz. Dobrze, że inwestycje własne portu idą pełną parą. Natomiast martwi niezrozumiała opieszałość IMGW oraz PAŻP - ILS II/III i wieża. To powoduje naprawdę realne problemy, straty dla portu, miasta i pasażerów.
x
xyz
a może Pan prezes Pamuła nie będzie wyliczał tylko ile Balice obsłużyły pasażerów i jaki rekord padł co miesiąc i zajmie się naprawdę lotniskiem i jego najpotrzebniejszą infrastrukturą. ILS do lądowania przy braku widoczności i pas startowy o odpowiedniej długości z prawdziwego zdarzenia. TO jest przecież 2 lotnisko w kraju chyba powinno mieć takie instalacje. Tak na marginesie może już czas zacząć tozwijać port CARGO bo też totalnie Balice w tym obszarze kuleją
P
P
wtedy wszystko da sie zrobic w ekspresowym tempie
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska