Mieszkańcy Olkusza skarżą się na tragiczne warunki w minibusach na linii Olkusz-Kraków. Właściciele firm przewozowych odpowiadają. ZDJĘCIA

Paweł Mocny
Paweł Mocny
Minibus kursujący na linii Olkusz-Kraków
Minibus kursujący na linii Olkusz-Kraków Paweł Mocny
Olkusz nie ma komunikacji publicznej z Krakowem. Jedynymi możliwościami dostania się ze Srebrnego Miasta do stolicy województwa Małopolskiego są prywatne minibusy lub własne samochody. Mieszkańcy skarżą się na tragiczne warunki panujące w busach. Przewoźnicy odpowiadają na zarzuty mieszkańców.

Tragiczne warunki w minibusach na linii Olkusz-Kraków

Z Olkusza, jako jedynego dużego miasta z Małopolski Zachodniej, nie ma do Krakowa pociągów ani wygodnych autobusów.

Przejazd własnym samochodem bywa jednak dla mieszkańców pow. olkuskiego uciążliwy. Powodem są korki, powolna jazda, brak miejsc do wyprzedzania. Dodatkowo utrudnieniom w ruchu sprzyjają roboty drogowe. No i w Krakowie nie ma gdzie zaparkować.

Znaczna część mieszkańców Olkusza jedzie minibusami, bo właściwie nie ma innego wyboru. Jeden z naszych czytelników zwrócił jednak uwagę na tragiczne warunki przejazdu.

- To w jaki sposób pokonujemy ten mały odcinek, woła o pomstę do nieba. Zwłaszcza teraz, w dobie pandemii. Jedziemy małym busem, jak szprotki na eksport. Jesteśmy ściśnięci jak sardynki w puszce, w puszce która w środku lata nagrzewa się do ponad 50 stopni. Efektem tego jest na przykład to, że ludzie słabną, proszą, aby ich wysadzić w środku drogi, bo powodem jest na przykład to, że chce im się wymiotować – komentuje Dawid Skubis, mieszkaniec Olkusza.

W zimie nie jest lepiej. Panuje duchota.

- Rzeczywiście w godzinach szczytu bywa tak, że jedziemy upchani po same brzegi, ale tak jest od zawsze i myślę, że wiele osób już po prostu przywykło – zaznacza Barbara Piekarz z okolic Olkusza.

Właściciele busów odpowiadają

Na drogę Olkusz-Kraków wyjeżdżają minubusy czterech firm. Są to Sioła Trans, JKA-BUS, Kayatrans oraz Sigma Bus.

Udało nam się skontaktować z przedstawicielem firmy Kayatrans. Gdy usłyszał on o zarzutach kierowanych w stronę przewoźników odpowiedział, że słyszy o tym problemie po raz pierwszy i nikt do tej pory nie zgłaszał takich przypadków.

Do zarzutów odniósł się także Janusz Sioła, właściciel firmy Sioła Trans.

- Niektórym przewoźnikom brakuje w taborze busów, które odpowiadały by oczekiwaniom pasażerów. Jest kilku przewoźników, którzy mają 19-osobowe busy i to jest przyczyna. Mówiłem im, żeby kupili większe auta, ale to nic nie dało. Wyjątkiem są dwaj przewoźnicy, czyli moja firma oraz JKA-BUS i my mamy samochody z 27 miejscami siedzącymi, co w zupełności wystarcza mieszkańcom. Dzięki temu u nas nie ma tego problemu – przekonuje Janusz Sioła.

Wielu mieszkańców skarży się także na rosnące z roku na rok koszty przejazdu minibusem. Jeszcze w 2019 roku koszt biletu w jedną stronę wynosił 8 złotych. W 2020 roku kosztował on już 9 złotych. Obecnie koszt przejazdu to 10 złotych.

Ceny biletów sprawiają, że wielu mieszkańców organizuję się w grupy liczące od dwóch do pięciu osób i wsiadają do prywatnych samochodów, by dojechać do stolicy województwa. Pomaga im w tym Facebookowa grupa „Dojazdy Olk-Krk/Krk-Olk”.

Olkuszanie chcą, aby problem został rozwiązany poprzez zorganizowanie transportu publicznego na linii Olkusz-Kraków. Ich głównym „postulatem” jest poprawienie warunków dojazdu do stolicy Małopolski.

Warto dodać, że we wrześniu tego roku Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował, że w ramach rządowego programu Kolej Plus może powstać połączenie kolejowe Olkusza i Krakowa. To jednak pieśń bardzo dalekiej przyszłości.

Nie wiadomo jednak, kiedy i czy w ogóle ten pomysł zostanie zrealizowany.

Nie zanosi się też na wybudowanie lepszej drogi na tej trasie.

FLESZ - Kreatywne myślenie to kluczowa kompetencja przyszłości KOMENTARZ

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Richard
Jak im jazda do Krakowa nie pasuje to niech jeżdżą sobie do Katowic !
J
Ja
Reasumując - nie dogodzi

Ale, ale planowana jest kolej Kraków - Olkusz - Dąbrowa, oczywiście wiąże sie to z wynurzeniami kilkaset domów, może wówczas dogodzi(?)
R
Rudy z Budy
Cos mi sie obilo o uszy na temat "wykluczenia komunikacyjnego".....i co....i nic. Okazalo sie ze byla to tylko propaganda i kupa demegogii.

A zostalo tak jak bylo, czyli busiarze woza ludzi jak bydlo w swoich zdezelowanych smierdzacych busach zakupionych gdzies w Niemczech jeszcze wpoprzednim tysiacleciu. A ludzie ktorzy w wyniku dzialalnosci Balcerowicza zostali nauczeni ze trzeba sie bac wlasnego cienia stoja na przystankach i potulnie daja sie strzyc.
J
Jarosław Ryza
Dlaczego busy nie są kontrolowane pod względem ilości przewożonych osob? Skoro mają zbyt mało miejsc do przewozu to należy zwiększyć ilość busów i po sprawie.
P
Podpowiadam
A może dałoby się przywrócić odcinek Kraków-Olkusz do stanu sprzed lat -- kiedy tu i ówdzie dawało się wyprzedzić? Trzeba po prostu usunąć tę kostkę, sztucznie rozdzielającą zwężone obecnie pasy, oraz WSZYSTKIE "wysepki" z zupełnie zbędnymi znakami nakazu, pełniącymi jedynie rolę złośliwych "przeszkadzajek"...
G
Gość
oczywiście,że jest tragedia. często brak biletów czy bus upchany po same brzegi
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie