- Jeździ się rewelacyjnie - mówił zachwycony Kumorowski. - Poziom przeszkód jest zróżnicowany, znajdzie tu coś dla siebie i początkujący, i bardzo zaawansowany zawodnik. Ważne, by dorównać poziom trudności do własnych umiejętności - przestrzega przyszłych użytkowników rowerowy mistrz.
Wśród przeszkód na trasach dla rowerów dominują skały i belki. - Takie elementy są najciekawsze dla zawodnika. Nie ma dwóch takich samych skał, czy dwóch takich samych belek. Do każdej trzeba podejść indywidualnie - dodaje Kumorowski.
Trasy zaprojektowała firma TeAnka Andrzeja Kramarczyka z Wadowic, założyciela klubu trialowego Aquila. - Będziemy jeszcze w tym roku w Krakowie organizować pierwszą rundę mistrzostw świata w trialu. Chcielibyśmy, żeby eliminacje odbyły się właśnie w Olkuszu. To byłaby świetna promocja dla tego miejsca - podkreśla Kramarczyk.
Trial rowerowy polega na pokonaniu trasy i przeszkód na specjalnym rowerze bez podpierania się nogami. To ostatnio coraz modniejsza konkurencja kolarska. - Dlatego między innymi zdecydowaliśmy się na te tory. Mój syn też uprawia trial i wiem, że mało jest miejsc, gdzie można pojeździć - mówi projektant parku, Jarosław Hofman. - Chcieliśmy dać młodym ludziom coś innego niż np. boisko do gry w piłkę nożną.
Tory trialowe to tylko jeden z elementów olkuskiego parku, który zajmie ok. 7,5 hektara między ul. Głowackiego i Długą.
- Chodziło o to, by uaktywnić te tereny. Żeby mogła tu pospacerować matka z dzieckiem (są ławeczki, oczka wodne, plac zabaw) i żeby młodzi ludzie mogli się tu wyszaleć - mówi Hofman.
Poza torami trialowymi, będzie tu też ścieżka rowerowa z przeszkodami dla bmx-ów oraz największa w Polsce przestrzeń z rampami i podjazdani dla rolkarzy i deskorolkarzy. - Przeszkody są już uformowane. Zostało nam wylać beton - informuje Piotr Nowak z firmy Techramps.
Park został ulokowany na dawnych terenach górniczych, które miasto postanowiło częściowo zachować. Są tu więc stare hałdy górnicze czy pozostałości po prochowni. Zakłady Górniczo-Hutnicze Bolesław przekazały stare maszyny górnicze, które jeździły kiedyś po kopalni. Osoby odwiedzające park będą mogły je obejrzeć i przeczytać, do czego służyły. Obok parku powstaje parking dla ok. 30 aut. Z czasem miejsc parkingowych jeszcze przybędzie.
Prace mają się zakończyć do końca listopada. - Jeśli pogoda nie pokrzyżuje nam planów, uda się - mówi Dariusz Murawski, dyrektor Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Olkuszu.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+