Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Mural na stacji w Oświęcimiu przedstawia historię miasta i oświęcimskiej stacji
Można już w całości oglądać mural w nowym przejściu podziemnym na stacji w Oświęcimiu. Autorzy Paweł Ziemicki i Sara Sierra Rivera zakończyli w ostatnich dniach prace. Na koniec zabezpieczyli jeszcze malowidło, pokrywając je farbą antygraffiti.
Po jednej stronie mural przedstawia pociąg z historią stacji w Oświęcimiu od momentu powstania tutaj linii kolejowej w 1856 roku. Kolejne części pokazują, jak zmieniał się oświęcimski dworzec i stacja aż do współczesności.
Po drugiej stronie przejścia znalazła się historia miasta w pigułce z najważniejszymi datami, wydarzeniami i miejscami. Wśród nich rok 1177, gdy w kronikach ukazała się pierwsza wzmianka o Oświęcimiu.
- Przedstawiliśmy najważniejsze i szczególnie ciekawe fakty. Tak aby turyści, którzy tutaj przyjeżdżają odwiedzić były obóz Auschwitz, przekonali się, że jest to również miasto o bogatej i wielokulturowej historii. Ta została wykonana w barwnej kolorystyce mówi Paweł Ziemicki.
Na muralu są więc m.in. główne budowle miasta, produkowany tutaj przed wojną samochód Oświęcim Praga czy nawiązanie do hokeja i ośmiu tytułów mistrza Polski zdobytych przez Unię. Na malowidle jest również odniesienie do tragicznego okresu wojny i istnienia obozu w formie drzewa jako symbolu.
Poznali historię Oświęcimia
Autorzy muralu na co dzień mieszkają w Mińsku Mazowieckim. Jak podkreślają, zanim przystąpili do pracy starali się poznać historię Oświęcimia. Spotkali się m.in. z dyrektor Muzeum Zamek Wiolettą Oleś oraz nawiązali kontakty z pasjonatami historii miasta Mirosławem Ganobisem i Łukaszem Szymańskim.
- To pozwoliło nam spojrzeć i pokazać Oświęcim z innej perspektywy - dodaje Paweł Ziemicki ze Studia Happy My Atelier, które maluje mural na zlecenie spółki PORR, głównego wykonawcy modernizacji stacji w Oświęcimiu, inwestycji PKP PLK.
Stacja kolejowa w Oświęcimiu jak nowa
Mural jest swego rodzaju zwieńczeniem modernizacji oświęcimskiej stacji prowadzonej od 2021 roku. W ramach przedsięwzięcia powstały m.in. całkiem nowe, cztery zadaszone perony i wspomniane przejście podziemne, które zastąpiło starą kładkę nad torami. Przejście prowadzi na perony i łączy miasto z Brzezinką.
Przebudowa stacji objęła również całą infrastrukturę techniczną z torowiskami i trakcjami. Powstała nowa dyspozytornia. Obecnie trwają jeszcze prace na odcinku dojazdowym w ciągu linii 94 Kraków przez Skawinę do Oświęcimia. Ich finał zapowiedziano pod koniec roku. Pozwoli to na przedłużenie ruchu pociągów pasażerskich na tej linii do samego Oświęcimia. W tej chwili ich kursy kończą w Przeciszowie.
Po blisko pięciu latach na dworcu w Oświęcimiu otwarta została kasa biletowa
Pasażerów w Oświęcimiu ucieszyło w ostatnich dniach otwarcie po blisko pięciu latach przerwy kasy biletowej na dworcu. Została zamknięta wraz z wyburzeniem starego budynku dworca. Nowy został oddany w połowie 2020 roku, ale chociaż w holu poczekalni były dwa okienka, biletów nie sprzedawano. Pasażerom musiały wystarczyć biletomaty, zakup u konduktora lub w internecie.
W końcu Koleje Małopolskie uruchomiły kasę, w której można kupić bilety na pociągi tego przewoźnika oraz innych, jak Polregio, Koleje Śląskie czy Intercity na trasach krajowych.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Kolej modernizuje drugą linię z Oświęcimia do Krakowa przez Skawinę ZDJĘCIA
- Miejski Ośrodek Sportu w Zatorze będzie sportową wizytówką gminy i Doliny Karpia
- Salezjanie w Oświęcimiu nadają blask zabytkowemu sanktuarium
- Oryginalny mural na dworcu kolejowym w Oświęcimiu na ukończeniu WIDEO
- Piknik wojskowy z okazji 84. rocznicy bitwy pod Rajskiem. WIDEO
- Hokeiści Re-Plast Unii Oświęcim spotkali się z kibicami. WIDEO
