https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na rondzie koło M1 miało być sprawniej, a jest zamieszanie

Karolina Gawlik
Rondo Dywizjonu 308.
Rondo Dywizjonu 308. fot. Joanna Urbaniec
W godzinach szczytu na rondzie Dywizjonu 308 wyłączana jest sygnalizacja. Ma to upłynnić ruch, ale część kierowców się z tym nie zgadza.

Coś denerwuje lub przeszkadza w Twoim mieście? Byłaś (-eś) świadkiem ciekawego wydarzenia? Daj nam znać! Czekamy na informacje, zdjęcia i nagrania wideo! Przyślij je na adres [email protected]. Do Twojej dyspozycji są też nasze profile na Facebooku: Mój Reporter Kraków | Gazeta Krakowska

Od kiedy trwa remont ronda Czyżyńskiego, inne rondo w Nowej Hucie - Dywizjonu 308 przy supermarkecie M1 - jest niezwykle ruchliwe. Popołudniami tworzą się tam ogromne korki z każdej strony. Ostatnio urzędnicy na naszych łamach zapewniali, że kilka razy zmieniali ustawienie tamtejszej sygnalizacji, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Dlaczego zatem w godzinach szczytu światła są wyłączane?

- Tak jak mówiliśmy, znaleźliśmy takie ustawienie świateł, które naszym zdaniem jest najlepsze i to właśnie ono będzie funkcjonować - wyjaśnia Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. - Wyłączamy sygnalizację wtedy, gdy proszą nas o to policjanci.

Dzieje się tak wtedy, gdy policjanci uznają, że ruch będzie sprawniejszy, jeśli to oni nim pokierują.

Wydaje się to dziwne Czytelnikowi, który zwrócił naszą uwagę na ten problem. - Policjanci stoją na chodniku i przy rondzie, rzadko kierują ruchem - opowiada mieszkaniec Czyżyn. - Zresztą, takie wyłączanie sygnalizacji nie ma sensu w kraju, gdzie jest tak niska kultura jazdy. Robi się chaos, a niektórzy kierowcy się stresują.

Michał Kondzior z małopolskiej policji wyjaśnia, że czasami nie ma potrzeby, aby policjanci kierowali ruchem - wystarczy, że obserwują sytuację. I zapowiada, że policja nie ma zamiaru rezygnować z wyłączania świateł. - Przy większym natężeniu ruchu sygnalizacja utrudnia jazdę. Mamy wiele sygnałów, że to dobre rozwiązanie - mówi Kondzior.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
G
Trudno jest mi uwierzyć, że tramwajem tak ciężko jest włączyć się do ruchu. Zastanawiałem się przy Twoim poprzednim poście czy chodzi o tramwaje czy autobusy MPK. Jak rozumiem chodzi o tramwaje czyli pojazdy nie stojące w korkach z samochodami. Ile wg Ciebie stoją, żeby przejechać przez takie rondo? Chodzi o minuty czy sekundy?
k
kóska
Zgadzam się praktycznie ze wszystkim poza ostatnim zdaniem. Wyłączenie sygnalizacji niekoniecznie jest "optymalne", bo jednak bezpieczeństwo jest ważniejsze. Poza tym wyłączenie sygnalizacji utrudnia przejazd tramwajów, co drastycznie zmniejsza przepustowość skrzyżowania.

Są dobrze działające samoregulujące skrzyżowania, tylko nie może być na nich prędkości podwyższonej (względem standardowego 50 km/h) i powinny być jednak światła wzbudzane dla tramwaju.
k
kóska
Ale jesteś idiotą. Wiesz co się dzieje gdy na alei pokoju są przejścia bez świateł!? Możesz stać kilka minut, zanim ktoś cię wreszcie przepuści. Albo jeden się zatrzyma, a debile na sąsiednich pasach dalej jadą. Ostatnio przepuszczałem pieszego, zwolniłem znacznie, ale jeszcze się nie zatrzymałem, i kierowca za mną zaczął mnie wyprzedzać. Musiałem lekko zjechać w jego stronę (z kierunkowskazem) i dopiero zahamował. Niestety nie dorośliśmy jako kierowcy do przejść bez świateł.
p
poli
Wyjawię wam tajemicę: korki są, bo ze względu na remont jest zbyt dużo samochodów. Nic się z tym nie da zrobić.
g
gosc
Rondo Dywizjonu 308 to nie NOWA HUTA tylko CZYZYNY.
B
Bałt
Rondo w okolicach centrum M1 znajduje się w dzielnicy Czyżyny a nie w Nowej Hucie...
Proszę wyedukować pismaka, który stworzył ten artykuł...
g
gosc
Barany z ZIKITU nigdy nie pojmą że światła prawie zawsze jednak powoduję większe korki, a juz na rondzie ZAWSZE.
Po to są ronda że ruch na nich sam się "reguluje"
Dodatkowo ZIKITowskie głaby wstawiły tuż za rondem w stronę N-Huty światła dla pieszych. Po co ?

Chyba aby pracować w ZIKICIE w szczególnosci w wydziale ruchu trzeba udowodnić swoją nieprzydatność i IQ na poziomie idioty. W innym wypadku może się nie być przyjętym do pracy
k
krak
Do Policji Drogowej
Proszę aby policjanci na tym rondzie włączali się do działania zwłaszcza gdy nadjeżdża komunikacja zbiorowa w tym tramwaj. Winno się wspomagać wjazd tramwaju na rondo!!!
M
MB
Przynajmniej za część problemów odpowiada postawa wielu kierowców typu: "Nie jedziesz? To twój problem, trzeba było jechać, gdy miałeś okazję". To sprzyja wpychaniu się za wszelką cenę, byleby do przodu.

Nikt nie zostawia wolnego miejsca - by nie blokować skrzyżowań/przejazdu - bo zaraz w to "wolne" wskoczy jakiś cwaniak. Przez to też, prawidłowa i pożądana jazda "na zamek" uchodzi *mylnie* za cwaniactwo.

Wszyscy więc czują presję, by cały czas posuwać się do przodu, nie bacząc, że w ten sposób blokują innych i sami są blokowani. I tak, koło się zamyka.
s
s.
Należy zrozumieć jedną fundamentalną zasadę.

Sygnalizacja nie jest od usprawniania ruchu.
Sygnalizacja jest od poprawy bezpieczeństwa.

Poza sytuacjami wlotów z podporządkowanej na zatłoczoną główną, skrzyżowania mają zawsze większą przepustowość bez sygnalizacji. Jest na nich wtedy więcej stłuczek i wypadków, ale ruch odbywa się płynniej.
Dlatego - w sytuacji, gdy rondo ewidentnie nie wyrabia z działającą sygnalizacją - optymalnym ustawieniem jest właśnie wyłączenie jej!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska