Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nadciąga rewolucja komunikacyjna na północy Krakowa. Przejazd inauguracyjny tramwajem na trasie Krowodrza Górka – Górka Narodowa

Aleksandra Łabędź
Aleksandra Łabędź
W sobotę, 2 września odbyły się uroczystości związane z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka do Górki Narodowej. Już w poniedziałek (4 września) na tę trasę wyjadą pierwsze liniowe tramwaje 18 oraz 50.
W sobotę, 2 września odbyły się uroczystości związane z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka do Górki Narodowej. Już w poniedziałek (4 września) na tę trasę wyjadą pierwsze liniowe tramwaje 18 oraz 50. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Już w najbliższy poniedziałek, 4 września na północy Krakowa będzie miała miejsce prawdziwa rewolucja komunikacyjna. Od wczesnych godzin porannych mieszkańcy osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej będą mogli wybrać tramwaj, by dojechać do centrum i innych dzielnic miasta. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha. Tymczasem w sobotę, 2 września odbyła się uroczystość uruchomienia komunikacji tramwajowej na Górkę Narodową. Tego dnia odbył się też inauguracyjny przejazd tramwajem na trasie Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Miejsce spotkania – parking P+R przy ul. Pachońskiego.

W sobotnich uroczystościach związanych z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka linii tramwajowej do Górki Narodowej wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezydent Jacek Majchrowski, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie Łukasz Szewczyk, a także radni i przedstawiciele miejskich instytucji.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor Sp. z o.o. – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Inwestycja prowadzona była w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej do 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne, przez co infrastruktura komunalna stała się bezpieczna i niezawodna.

- W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Warto przypomnieć, że od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”. Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa - wyjaśnia krakowski magistrat.

Tunel na ul. Opolskiej

Od maja br. dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy ul. Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna.

Powstały też liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Nowa linia i parkingi na 660 miejsc

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne.

- Według danych Wydziału Spraw Administracyjnych UMK, w obrębie oddziaływania nowej linii tramwajowej zameldowanych jest ponad 18 tys. osób. Do tej grupy należy doliczyć osoby mieszkające tam bez meldunku, a docelowo także przyjezdnych z gmin położonych na północ od Krakowa, a także przyszłych mieszkańców północy Krakowa, którzy zasiedlą realizowane i planowane inwestycje mieszkaniowe. Szacuje się więc, że w niedługim czasie z nowej infrastruktury będzie mogło korzystać ok. 30 tys. osób - wylicza krakowski magistrat.

To jeszcze nie koniec prac

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza to zakończenia realizacji całego projektu.

- Zostało jeszcze dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Drugi istotnym elementem są nasadzenia. Te rozpoczną się już niebawem i potrwają całą jesień - wyjaśniają urzędnicy.

Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.

Aktualnie budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.

Jak nauczyć dziecko języka obcego - oto porady eksperta

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska