https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nadciąga rewolucja komunikacyjna na północy Krakowa. Przejazd inauguracyjny tramwajem na trasie Krowodrza Górka – Górka Narodowa

Aleksandra Łabędź
W sobotę, 2 września odbyły się uroczystości związane z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka do Górki Narodowej. Już w poniedziałek (4 września) na tę trasę wyjadą pierwsze liniowe tramwaje 18 oraz 50.
W sobotę, 2 września odbyły się uroczystości związane z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka do Górki Narodowej. Już w poniedziałek (4 września) na tę trasę wyjadą pierwsze liniowe tramwaje 18 oraz 50. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
Już w najbliższy poniedziałek, 4 września na północy Krakowa będzie miała miejsce prawdziwa rewolucja komunikacyjna. Od wczesnych godzin porannych mieszkańcy osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej będą mogli wybrać tramwaj, by dojechać do centrum i innych dzielnic miasta. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha. Tymczasem w sobotę, 2 września odbyła się uroczystość uruchomienia komunikacji tramwajowej na Górkę Narodową. Tego dnia odbył się też inauguracyjny przejazd tramwajem na trasie Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Miejsce spotkania – parking P+R przy ul. Pachońskiego.

W sobotnich uroczystościach związanych z otwarciem ponad 5-cio kilometrowego odcinka linii tramwajowej do Górki Narodowej wziął udział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, prezydent Jacek Majchrowski, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie Łukasz Szewczyk, a także radni i przedstawiciele miejskich instytucji.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca – firma Intercor Sp. z o.o. – skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Inwestycja prowadzona była w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej do 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne, przez co infrastruktura komunalna stała się bezpieczna i niezawodna.

- W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudowa i budowa układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Warto przypomnieć, że od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”. Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa - wyjaśnia krakowski magistrat.

Tunel na ul. Opolskiej

Od maja br. dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy ul. Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna.

Powstały też liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Nowa linia i parkingi na 660 miejsc

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne.

- Według danych Wydziału Spraw Administracyjnych UMK, w obrębie oddziaływania nowej linii tramwajowej zameldowanych jest ponad 18 tys. osób. Do tej grupy należy doliczyć osoby mieszkające tam bez meldunku, a docelowo także przyjezdnych z gmin położonych na północ od Krakowa, a także przyszłych mieszkańców północy Krakowa, którzy zasiedlą realizowane i planowane inwestycje mieszkaniowe. Szacuje się więc, że w niedługim czasie z nowej infrastruktury będzie mogło korzystać ok. 30 tys. osób - wylicza krakowski magistrat.

To jeszcze nie koniec prac

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza to zakończenia realizacji całego projektu.

- Zostało jeszcze dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Drugi istotnym elementem są nasadzenia. Te rozpoczną się już niebawem i potrwają całą jesień - wyjaśniają urzędnicy.

Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.

Aktualnie budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap III) na odcinku Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.

Jak nauczyć dziecko języka obcego - oto porady eksperta

od 16 lat
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol
Pani Łabędź, jaki cel ma redakcja GK, pisząc co dwa dni te same teksty na zmianę przez czterech redaktorów ? Jaka rewolucja ? to chyba normalne, że wraz z rozbudową mieszkalną trzeba zapewnić ludziom sprawną komunikację. Bezsensowna przebudowa pętli na Krowodrzej Górce, lokalizacja pętli na Górce Narodowej zamiast na oś Gotyk, budowa parkingów samochodowych w miejscach które są idiotycznie zlokalizowane, polepszenie warunków życia w przestrzeni publicznej mieszkańcom jednego osiedla , kosztem innych, ma być rewolucją ?

Płacimy podatki, utrzymujemy rzeszę urzędników i samorządowców, którzy mają płacone za to, aby dobrze i efektywnie wykonywali swoje funkcje na zajmowanych stanowiskach, pozyskiwali środki na rozbudowę infrastruktury. Oni nie męczyli się przy budowie, nie prowadzili prac za własne środki finansowe, przez swoje zaniedbania doprowadzili do zawalenia terminów zakończenia budowy, ale o tym się nie wspomina. Żenujące są te ich biadolenia jak to się namęczyli przy budowie. Najbardziej wkurzające są te szopki z otwieraniem trasy choć budowa nie została zakończona. Zaskoczyło mnie tylko to, że nie pojawił się kiecman z kropidłem, ale pewnie przyjdzie jak zakończa się prace przy pętli Górka Narodowa.
X
X
Nie zapominajmy, że przeciwko budowie linii tramwajowej na GN byli mityczni mieszkańcy, czyli Gibony 😂😂😂
B
Brajanusz
2 września, 17:50, MartaZ:

Brawo, doczekaliśmy się tramwaju na Górkę Narodową. To naprawdę rewolucja, jeśli chodzi o komunikację zbiorową na Prądniku. Córka już w poniedziałek pojedzie tym tramwajem do szkoły i myślę, że wielu mieszkańców dzielnicy chętnie z niego skorzysta. Ogólnie uważam, że Kraków musi inwestować właśnie w komunikację tramwajową, to najskuteczniejszy i najszybszy środek transportu w mieście.

Racja. Tylko tramwaje, precz z autobusami!

M
MartaZ
Brawo, doczekaliśmy się tramwaju na Górkę Narodową. To naprawdę rewolucja, jeśli chodzi o komunikację zbiorową na Prądniku. Córka już w poniedziałek pojedzie tym tramwajem do szkoły i myślę, że wielu mieszkańców dzielnicy chętnie z niego skorzysta. Ogólnie uważam, że Kraków musi inwestować właśnie w komunikację tramwajową, to najskuteczniejszy i najszybszy środek transportu w mieście.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska