https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Największy w kraju tunel powstanie pod Nowym Sączem. Aby go zbudować powstaje specjalny tymczasowy budynek, gdzie powstaną jego elementy

Klaudia Kulak
Modernizacja czwartego odcinka linii numer 104 Chabówka – Nowy Sącz staje się rzeczywistością. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują inwestycje na kilku odcinakach. Jednym z nich jest odcinek Klęczany – Limanowa, gdzie powstanie tunel. Wlot do tunelu będzie w Męcinie, a wylot – w Mordarce. Dzięki niemu pociągi pojadą krótszą drogą, oszczędzając czas podróżnych. To wielkie przedsięwzięcie wymagało sprowadzenia specjalnej maszyny z Chin, a teraz powstaje tymczasowy budynek, w którym wykonywane będą elementy konstrukcyjne nowego tunelu kolejowego. Po zakończeniu budowy, zakład zostanie rozebrany.

Na tę inwestycję mieszkańcy Sądecczyzny, ale nie tylko, czekają od lat. Modernizacja linii kolejowej „Podłęże-Piekiełko” staje się rzeczywistością.

Powodów jest wiele, ale przede wszystkim to, że po jej zakończeniu, czas przejazdu między Krakowem, a Nowym Sączem skróci się do około godziny. Przyczyni się też do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie wzrostu znaczenia tego środka transportu. Pociągi w założeniu mają rozpędzać się do ponad 160 km na godzinę, co ma przyczynić się do skrócenia czasu podróży między jednymi z najważniejszych miast w Małopolsce.

Inwestycja realizowana jest etapowo, a jednym z nich jest modernizacja linii kolejowej między Nowym Sączem, a Chabówką. Dzięki rozpoczętym pracom na linii nr 104 możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei.

Kompleksowa modernizacja linii kolejowej nr 104, na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany potrwa zgodnie z założeniem 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie, z uwzględnieniem tunelu kolejowego, który skróci czas przejazdu na tej trasie. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej natomiast ma zostać zagospodarowany przez lokalne samorządy z korzyścią dla regionu.

Na tym właśnie odcinku powstanie też najdłuższy nie tylko kolejowy, ale również drogowy tunel w Polsce. Zostanie wydrążony pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka. Zadanie zrealizuje konsorcjum Budimex S.A. oraz Gülermak - Długość tunelu to dokładnie 3 km 750 m. Cała wartość umowy w kwocie netto, to jest miliard 930 milionów złotych - mówi Artur Popko, prezes Budimexu.

Specjalistyczna maszyna, która przeszła już testy wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. Inwestycja zakłada wydrążenia także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją innej, ale podobnej maszyny, która też przechodzi testy.

- Maszyna musi być złożona, sprawdzona, więc przechodzi testy, następnie będzie przygotowywana do transportu do Polski. Na miejscu będzie montowana i w przyszłym roku ruszy budowa tunelu. Wykonawca zdecydował się na użycie dwóch maszyn o różnej średnicy, jedna będzie pracować przy tunelu standardowym dla pociągu, obok będzie budowany tunel mniejszy na potrzeby ewentualnych działań ewakuacyjnych - mówi "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK. - Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - dodaje.

Oprócz maszyny dla zrealizowania inwetycji konieczne jest też postawienie budynku, gdzie wykonywane będą elementy konstrukcyjne tunelu kolejowego. Po zakończeniu budowy, zakład zostanie rozebrany. Teren na którym powstanie został już przygotowany

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska