https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nawierzchnia kolejowa do zadań specjalnych testowana na przystanku Kraków Przylasek

Piotr Tymczak
Na przystanku kolejowym Kraków Przylasek prowadzone są testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej.
Na przystanku kolejowym Kraków Przylasek prowadzone są testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej. Anna Kaczmarz
Do końca września zaplanowano testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej, którą zbudowano w ramach poligonu badawczego przy przystanku kolejowym Kraków Przylasek. Za ten eksperyment odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Pomyślne rezultaty badań umożliwią stosowanie takiej nawierzchni na sieci zarządzanej przez Polskie Linie Kolejowe w miejscach o szczególnych wymaganiach technicznych, np. tunelach. Pozwoli to na ograniczenie drgań i hałasu od przejeżdżających pociągów - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Nawierzchnia kolejowa z austriackim rodowodem

Sprawdzana przez PKP PLK nawierzchnia kolejowa ma austriacki rodowód. Z powodzeniem stosowana jest również w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze i Australii.

- Producent deklaruje, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami cechuje się dużą trwałością i stabilnością, a także ograniczonymi wibracjami i hałasem podczas przejazdu pociągu. Pierwszy w kraju 200-metrowy fragment tego typu nawierzchni bezpodsypkowej zbudowaliśmy w zeszłym roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki), na wysokości nowego przystanku kolejowego Kraków Przylasek - dodaje Piotr Hamarnik.

Ta nawierzchnia może być stosowana w przypadku Kolei Dużych Prędkości

Obecnie specjaliści PKP PLK i Instytutu Kolejnictwa sprawdzają, jak testowany fragment torów zachowuje się przy intensywnym ruchu, m.in. ciężkich pociągów towarowych.

Końcowe pomiary zaplanowano na wrzesień. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, to nowy rodzaj nawierzchni kolejowej będzie mógł uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, szczególnie w miejscach wymagających ograniczenia oddziaływania torów na bezpośrednie otoczenie, jak również może stanowić alternatywę dla klasycznej konstrukcji nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska