Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niedługo minie 30 lat od śmierci Tadeusza Kantora. Cricoteka na ten dzień przygotowuje wirtualny program

Julia Kalęba
Julia Kalęba
Prezentowane na wystawie "Tadeusz Kantor. Widma" obiekty pochodzą głównie z trzech ostatnich przedstawień twórcy: „Niech sczezną artyści”, „Nigdy już tu nie powrócę” i „Dziś są moje urodziny”.
Prezentowane na wystawie "Tadeusz Kantor. Widma" obiekty pochodzą głównie z trzech ostatnich przedstawień twórcy: „Niech sczezną artyści”, „Nigdy już tu nie powrócę” i „Dziś są moje urodziny”. Zdjęcia z wystawy Cricoteki, Z. Prokop, K. Kućma
8 grudnia mija 30 lat od śmierci Tadeusza Kantora, malarza, reżysera i scenografa, założyciela awangardowego teatru Cricot 2. Koniec roku zamyka także działania związane z obchodami przypadającego na ten rok 40-lecia Cricoteki.

Kantorowi zależało na żywym archiwum. W 1890 roku założył Cricotekę, która przez wiele lat pełniła podwójną funkcję. Z jednej strony była teatralnym archiwum, z drugiej – ośrodkiem Teatru Cricot 2. W podziemiach domu kapitulnego przy ulicy Kanoniczej 5 Krakowie odbywały się próby i działała galeria. Kiedy 10 lat później odszedł jej pomysłodawca, instytucja skupiła się na upowszechnianiu jego dzieł. Dziś, już w nowoczesnym budynku przy ul. Nadwiślańskiej, łączy w sobie muzeum, archiwum, galerie i ośrodek badań. Pandemia pokrzyżowała zaplanowane tam obchody jubileuszowego roku Cricoteki, ale nie przekreśliła ich zupełnie.

- Dla borykającej się z nową rzeczywistością Cricoteki najważniejszą rzeczą było otwarcie nowej, stałej wystawy „Tadeusz Kantor. Widma” – podkreśla Natalia Zarzecka, dyrektor Cricoteki. - Staraliśmy się, by widzowie mogli ją zwiedzać bezpiecznie, dlatego zmniejszyliśmy ilość osób, które mogły na niej przebywać. Paradoksalnie te - jak nam się wydawało - utrudnienia, wyszły na dobre ekspozycji, wpływając na jakość odbioru. Na dodatek w kontekście pandemii zyskała ona dodatkowe piętro recepcji, wpasowując się w niepokój, który obecnie nam towarzyszy – mówi.

Kiedy w Cricotece zaczęto pracować nad wystawą „Tadeusz Kantor. Widma”, nikt nie przypuszczał, co się niebawem wydarzy. Kiedy w końcu doszło do otwarcia ekspozycji, okazało się, że klisze pamięci artysty rezonują w nieoczywisty sposób z rzeczywistością, w której przyszło żyć w 2020 roku. To kolejna stała wystawa, która ma zaprezentować dorobek Tadeusza Kantora, i pierwsza, która jest nazywana przez ich twórców „antywystawą”.

- Wcześniej podążaliśmy za samym artystą, który pod koniec życia dużo myślał o swoim muzeum, tworzył podwaliny intelektualne pod tę instytucję. Teraz złamaliśmy tę zasadę i pokazaliśmy trudną pamięć i trudną przeszłość, która była obecna w spektaklach Tadeusza Kantora w sposób pozbawiony logicznej konsekwencji, ale przez to jeszcze mocniej oddziałujący na ludzi – wyjaśnia kuratorka ekspozycji Małgorzata Paluch-Cybulska.

Oprócz „Widm” udało się zorganizować także wystawę „Cargo” Marka Chlandy oraz widowisko Krakowskiego Teatru Tańca „Kantor. Burza” w reżyserii Sławka Krawczyńskiego i choreografii Anny Godowskiej.

Natomiast na przypadającą we wtorek 8 grudnia 30. rocznicę śmierci zaplanowano wydarzenia w sieci. O godz. 13 na profilu Cricoteki na Facebooku zostanie wyemitowane archiwalne nagranie „Żywych Pomników” z udziałem aktorów Teatru Cricot - Wacława i Lesława Janickich jako Dwóch Chasydów z deską ostatniego ratunku oraz Jana Książka jako Wiecznego Wędrowca.

O godz. 18 i 20 odbędą się kolejne dwa spotkania online w ramach „Wieczoru z Kantorem”. Najpierw o tym, w jaki sposób widzowie i kolejne pokolenia twórców czerpią z dziedzictwa Tadeusza Kantora w Cricotece porozmawiają kuratorki sztuki współczesnej Andy Rottenberg i Jarosława Suchana oraz dyrektor placówki Natalia Zarzecka. Podczas wirtualnego spotkania rozmówczynie zastanowią się także, w jaki sposób instytucja ta może być miejscem żywych idei, także po śmierci jej twórcy.

Z kolei o godz. 20 zostanie opublikowana prapremiera dźwiękowego spaceru po Krakowie „Kantor tu jest!”. Skomponowany przez Wojciecha Kiwera łączy w sobie wypowiedzi Tadeusza Kantora dotyczące miasta, libretta Agnieszki Jakimiak oraz tło dźwiękowe Piotra Peszata.

FLESZ - Maseczki w miejscu pracy? To pracodawca decyduje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska