Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa komunikacja w powiecie wielickim. Ruszają gminne linie w Gdowie i Niepołomicach

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Od stycznia pasażerowie z gminy Gdów dostali do dyspozycji m.in. linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa)
Od stycznia pasażerowie z gminy Gdów dostali do dyspozycji m.in. linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa) fot. Urząd Gminy Gdów
Gdowska gminna komunikacja wystartuje w pełni 10 stycznia 2022. W gminie Niepołomice uruchomienie tego typu projektu zapowiedziano w najbliższym czasie, prawdopodobnie od lutego. Kolejne novum to „otwarcie” w obu rejonach autobusowych linii dowozowych (ALD), których organizatorem jest spółka „Koleje Małopolskie”. Nowy transport jest efektem m.in. wycofywania się prywatnych przewoźników z obsługi kolejnych linii busowych, a według przepisów zapewnienie mieszkańcom komunikacji jest obowiązkiem gmin.

Mieszkańcy gminy Gdów latami byli skazani wyłącznie na prywatnych przewoźników, a wielokrotne apele mieszkańców o „puszczenie” tu autobusu aglomeracyjnego kończyły się fiaskiem.

Przełom w tej sprawie – w komunikacji zbiorowej, ale nie MPK – nastąpił jesienią 2021 roku, wraz z likwidacją linii busowej na trasie Książnice – Wiatowice – Kraków, obsługiwanej do tej pory przez prywatnego przewoźnika. Gminy Gdów i Biskupice uruchomiły wtedy wspólnie - od 2 listopada 2021 – autobusową komunikację zastępczą, która dowozi mieszkańców na pętlę P&R w Trąbkach, skąd kursuje autobus MPK do Krakowa (linia 274, Trąbki P&R – Biskupice - Wieliczka – Podgórze SKA). Obecny gdowski projekt transportowy jest kontynuacją tego przedsięwzięcia.

Z kolei rejonie Niepołomic, gdzie już wcześniej funkcjonowała gminna komunikacja (w rejon Suchoraby), do obecnego znacznego rozszerzenia projektu przyczyniło się zarówno zakończenie ogromnego transportowego projektu w ramach którego powstało tu pięć P&R oraz miejski dworzec autobusowy, jak i likwidacja kolejnych linii firmy Mat-Bus, która od lat obsługiwała tu połączenia do Krakowa.

- Firma Mat-Bus jeszcze tylko w styczniu 2022 roku utrzyma kursy na trasie Chobot-Wieliczka-Kraków, przez ulicę Starowiślną. Przejazdy te są realizowane, ponieważ gmina dofinansowuje tę linię. Natomiast od 3 stycznia zlikwidowane zostały linie busowe Chobot-Dworzec Czyżyny oraz Chobot-Kraków przez Aleje Trzech Wieszczów. Firma Mat Bus zapowiedziała, że wycofuje się całkowicie z przewozów, których nie jest w stanie utrzymać bez dofinansowania – przekazał nam Zdzisław Urantówka z Urzędu Miasta w Niepołomicach.

Gdów: trzy gminne linie, autobus kolejowy, prywatni przewoźnicy. Na „MPK dla Gdowa” wciąż nie ma szans

Gdowskie Gminne Linie Komunikacyjne uruchomiono 3 stycznia 2022 roku, a od 10 stycznia nowy transport ruszy już pełną parą. Oznacza to również, że przejazdy będą już płatne (w okresie pilotażu listopad – grudzień 2021 oraz w pierwszym tygodniu stycznia były darmowe). Ceny biletów - po gminie Gdów - wyznaczono na 3 zł, niezależnie od długości trasy. Natomiast na linii dojeżdżającej do Trąbek (gmina Biskupice) opłata za przejazd będzie uzależniona od długości trasy i ma wynosić 3-4 zł.

Nowy transport, który dowozi mieszkańców do Gdowa (gdzie można przesiąść się do busa do Krakowa) oraz do Trąbek (na autobus 274), jeździ od poniedziałku do piątku – dziennie jest w sumie tylko po 13 kursów - na trasach:

  • G1: Książnice – Cichawa – Krakuszowice – Niegowić – Wiatowice – Surówki – Zborówek – Szczygłów – Trąbki (osiem kursów dziennie)
  • G2: Gdów – Krakuszowice – Cichawa – Niegowić – Liplas - Gdów (trzy kursy)
  • G3: Gdów – Klęczana – Jaroszówka – Wieniec – Nieznanowice – Gdów (dwa kursy)

- Roczny koszt funkcjonowania gminnych linii to 377 tys. zł, z czego część – 275,7 tys. zł – pokryje dotacja z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Projekt jest cały czas na etapie tworzenia, bo informację o przyznaniu dofinansowania otrzymaliśmy dopiero w połowie grudnia 2021. Gminne linie obsługują pojazdy świadczące dawniej transport szkolny, należące do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Gdowie. Są to autobus oraz dwa busy - powiedział nam wicewójt Gdowa Grzegorz Piętak.

Ponadto pasażerowie z gminy Gdów mają obecnie do dyspozycji – od 2 stycznia 2022, na razie pilotażowo, do 12 marca – linię D1, funkcjonującą w ramach małopolskich ALD, czyli tzw. autobus kolejowy (dowożący pasażerów na stację PKP w Wieliczce, do pociągu do Krakowa).

Autobus D1 kursował w gminie Wieliczka od 2014 roku, a teraz wydłużono tę linię do Łapanowa, co oznacza, że jeździ na trasie: Wieliczka - Dobranowice – Hucisko – Kunice – Fałkowice – Gdów – Podolany - Zagórzany – Łapanów. W dni powszednie jest 18 kursów, w soboty – 14, w niedziele i święta – 9.

Wraz z informacjami o nowej komunikacji w gminie Gdów, wróciły apele o uruchomienie w tym rejonie autobusu MPK – do Krakowa. Wprawdzie, jak mówią nam mieszkańcy, pasażerowie z niektórych rejonów gminy mogą od kilku miesięcy dojechać gminnym transportem na P&R w Trąbkach, na autobus 274, ale wraz z wprowadzeniem opłat na gdowskich liniach przestanie się to opłacać finansowo: trzeba będzie kupować już bilety i na gminny transport, i na MPK.

Wójt Gdowa Zbigniew Wojas, którego zapytaliśmy o „MPK dla Gdowa”, stwierdził, że „jeśli chodzi o Kraków, nie będzie u nas innego transportu niż obecny”.

Niepołomice: autobusy MPK, gminna komunikacja, autobusowe linie dowozowe, Szybka Kolej Aglomeracyjna

W związku z zapowiedzianą likwidacją busa Chobot – Niepołomice – Kraków, gmina Niepołomice planuje uruchomienie nowej komunikacji, dowożącej pasażerów na miejski dworzec autobusowy (na linie MPK) oraz na stację kolejową w Podłężu (do pociągu do Krakowa).

Gminny bus ma jeździć – 10 kursów w dni powszednie - na trasie: Chobot – Wola Zabierzowska – Nowa Wieś – Zabierzów Bocheński – Niepołomice – Strefa Inwestycyjna – Podłęże P&R. Przetarg na te usługi ma zostać ogłoszony w najbliższych dniach. Transport ten będzie dofinansowany z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

Niebawem, prawdopodobnie od lutego, ma ruszyć także autobus kolejowy, na trasie: Chobot – Zabierzów Bocheński – Wola Batorska – Niepołomice Dworzec – Rynek – Kościuszki – Płaszowska – Grabska – Dietla – Kwiatkowskiego – Półłanki – Podłęże P&R Północ. Tu ma być 14 kursów dziennie.

W 2022 roku utrzymana zostanie gminna linia Suchoraba – Niepołomice (10 kursów od poniedziałku do piątku, gmina otrzymała tu dotację z FRPA) oraz uruchomione nowe połączenie z osiedla Boryczów, z jednym kursem w dni powszednie, dowożące pasażerów z rejonu: od ul. Komandosów przez ulice: Pilotów, Czerwonych Beretów, Młyńską, Ogrodową - do rynku w Niepołomicach.

Komunikację w stronę Krakowa oraz po gminie Niepołomice ułatwi także wzmocnienie linii MPK 301 (Niepołomice – Wieliczka – Kraków) i 211 (Chobot – Niepołomice – Kombinat), co nastąpi już w najbliższy weekend (od 8 stycznia).

Oblegana „301” będzie miała teraz 47 kursów (do tej pory 32) w dni powszednie, a w weekendy liczba przejazdów linii wzrośnie do 18 (z siedmiu). Natomiast na linii 211 przybędzie pięć par kursów, co oznacza, że w dni powszednie będzie ich 17.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska