Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe zdjęcia z placu budowy ekspresowej ZAKOPIANKI S7. Zima wcale nie wystraszyła drogowców! 30.12.2020

Tomasz Mateusiak
Tomasz Mateusiak
Wygląda na to, że generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad o. w Krakowie pokonała już większość trudności i perturbacji towarzyszących budowie odcinka ekspresowej zakopianki S7 pomiędzy Lubniem a Rabką. Prace na tym odcinku idą bowiem obecnie zgodnie z planem i nic nie wskazuje, by znów miały zostać opóźnione. Całością przejedziemy za rok.

Cały czas zgodnie z planem idą też roboty przy budowie kolejnego odcinka zakopianki - tunelu pod góra Luboń Mały. Tu kierowcy pojadą jesienią przyszłego roku. Z kolei odcinek za tunelem - z Skomielnej białej do Rabki jest już gotowy.

Jak widać na zdjęciach lotniczych opublikowanych właśnie przez drogowców, robotnicy wrócili już na plac budowy newralgicznego wiaduktu w środku trasy. To właśnie on jest jednym z powodów, przez który budowa tego odcinka S7 nie zakończyła się na czas, czyli w grudniu zeszłego roku. Wówczas oddano kierowcom do użytku tylko jeden pas ruchu, gdzie do dziś obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km na godzinę.

Wiadukt nie powstał na czas, bo jedna z jego podpór już w 2016 roku zaczęła się obsuwać wraz z okoliczną ziemią. Istniało ryzyko, że gdyby wiadukt wybudować wg. pierwotnego projektu to z czasem mógłby się on zawalić. Dlatego GDDKiA od 4 lat sukcesywnie monitorowało teren osuwiskowy i stwierdziło, że od dobrych kilkunastu miesięcy ziemia nie przesuwa się tu już nawet o milimetry. Do prac można więc było powrócić.

Wiadukt dokończy firma TBM z Grzybna w woj. pomorskim. To jej inżynierowie i budowlańcy budowali go wcześniej jako podwykonawcy wyrzuconego konsorcjum firm: IDS-BUD i Altis-Holding (polsko - ukraiński holding). Teraz TMB dostało od GDDKiA zlecenie z wolnej ręki. Za dokończenie wiaduktu firma ta zainkasuje 42 miliony złotych i musi wyrobić się ze wszystkimi pracami do końca września 2021 roku. Wówczas wiadukt ma być już gotowy.

Podpisano już też umowę z firmą, która dokończy inne prace na porzuconym odcinku pierwszym.

- Podpisaliśmy umowę na kontynuację budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Naprawa z firmą STRABAG Infrastruktura Południe. Inwestycja kosztować będzie ponad 74,5 mln zł i ukończona zostanie w ciągu 8 miesięcy licząc od zakończenia okresu zimowego - mówi Iwona Mikrut, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA. - W trakcie podpisywania umowy przedstawiciele firmy Strabag zadeklarowali, że po załatwieniu niezbędnych formalności zaczną się przygotowywać do rozpoczęcia robót. Same roboty zgodnie z umową mają się wprawdzie rozpocząć po zakończeniu okresu zimowego, który trwa do 15 marca, jednak firma chce rozpocząć prace wcześniej, jeżeli tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska