Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most nad Sołą w Oświęcimiu prawie łączy brzegi rzeki. Finisz na budowie konstrukcji przeprawy w ciągu obwodnicy miasta. Zobacz zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Budowa konstrukcji mostu nad Sołą w Oświęcimiu na finiszu. To już ostatnie zdjęcia przeprawy jeszcze "z przerwą"
Budowa konstrukcji mostu nad Sołą w Oświęcimiu na finiszu. To już ostatnie zdjęcia przeprawy jeszcze "z przerwą" GDDKiA
Budowa konstrukcji mostu nad Sołą w Oświęcimiu w ciągu powstającej obwodnicy miasta jest na finiszu. Jest jedną z trzech przepraw, jakie powstaną w ciągu południowego obejścia Oświęcimia do drogi S1. Warto zobaczyć galerię z wyjątkowymi zdjęciami GDDKiA jeszcze "z przerwą" w konstrukcji przeprawy. Za kilka dni to będzie historia.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Most nad Sołą w Oświęcimiu jest jednym z trzech na obwodnicy

Na długości 9-kilometrowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej 44 powstają trzy mosty nad Wisłą, Młynówką i właśnie nad Sołą. Ta ostatnia, najdłuższa przeprawa liczyć będzie 463 metry.

Przeprawa budowana nad Sołą w Oświęcimiu ma 463 metry i jest najdłuższą z trzech, które powstają na obwodnicy miasta
Przeprawa budowana nad Sołą w Oświęcimiu ma 463 metry i jest najdłuższą z trzech, które powstają na obwodnicy miasta GDDKiA

Powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią, m.in. nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec budowana jest z gotowych, prefabrykowanych belek. Największe mają 23,5 m długości i ważą 26 ton. Część mostu zbudowana w ten sposób ma łącznie 136,4 m.

- Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową. W tej metodzie wykorzystuje się tzw. wózki. Deskowanie przyszłego segmentu jest podwieszone do specjalnego wózka zamontowanego na już istniejącej części mostu. Cała ta konstrukcja „wisi” na budowanym obiekcie, stąd nazwa techniki. Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 m wózek z szalunkami przesuwa się na nowy element i powtarza proces - tłumaczy Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową
Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową GDDKiA

Konstrukcja mostu nad Wisłą już gotowa

Przed tygodniem zakończyła się budowa ponad 430-metrowej konstrukcji mostu nad Wisłą, która połączyła już brzegi rzeki, a jednocześnie Małopolskę ze Śląskiem.

Most nad Wisłą w ciągu obwodnicy Oświęcimia połączył Małopolskę ze Śląskiem
Most nad Wisłą w ciągu obwodnicy Oświęcimia połączył Małopolskę ze Śląskiem GDDKiA

Prace trwają na całej długości przyszłej trasy. Poza mostami koncentrują się przy budowie tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, a także rond na połączeniach obwodnicy z drogami wojewódzkimi 933 oraz 948.

Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. GDDKiA ocenia, że inwestycja jest obecnie zaawansowana w 54 proc.

Jej zakończenie przewidywane jest w drugiej połowie 2025 roku. Obwodnica jest częścią budowy brakującego fragmentu drogi S1 między węzłami Mysłowice Kosztowy i Suchy Potok w Bielsku.

Najbardziej zaawansowany na budowie S1 jest odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic
Najbardziej zaawansowany na budowie S1 jest odcinek od węzła Oświęcim do Dankowic GDDKiA
od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska