Nowy Sącz. Nowe lokomotywy Griffin z Newagu dla PKP Intercity. Już w wakacje wyjeżdżają na tory

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Sądecki Newag dostarczył już 20 z 30 zamówionych przez PKP Intercity lokomotyw Gryffin (na zdjęciu minister infrastruktury Maciej Adamczyk i prezes Newagu Zbigniew Konieczek) Newag S.A
Flota PKP Intercity wzbogaciła się właśnie o 20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych w firmie Newag. Spółka zamówiła u sądeckiego producenta 30 lokomotyw Griffin. Wartość kontraktu to w sumie 551,4 mln zł. Od lipca lokomotywy ruszą na popularnych trasach.

FLESZ - Komu rząd dopłaci do wakacji?

Pierwsze lokomotywy elektryczne serii EU160 Griffin przewoźnik odebrał na początku bieżącego roku. Obecnie flota PKP Intercity została wzmocniona już 20 nowymi pojazdami. Tym samym ich producent – firma NEWAG z Nowego Sącza – zrealizował podstawową część podpisanej w maju 2018 roku umowy, która we wrześniu ubiegłego roku została rozszerzona o 10 dodatkowych pojazdów w tzw. prawie opcji.  Wartość kontraktu obejmującego dostawę łącznie 30 lokomotyw wzrosła wówczas z 367,6 mln zł brutto do 551,4 mln zł brutto. Zgodnie z umową pozostałych 10 Griffinów trafi do PKP Intercity jeszcze w tym roku.

- Polską gospodarkę napędzają przemyślane i intensywne inwestycje. Od kilku lat jesteśmy ich świadkami na kolei. Kolejne zakupy nowoczesnego taboru przybliżają nas do celu, jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – zapewnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Producent w ramach kontraktu przeprowadza szkolenia dla pracowników wskazanych przez PKP Intercity w zakresie obsługi pojazdów, świadczenia usług ich utrzymania na drugim, trzecim i czwartym poziomie oraz świadczenia usług gwarancyjnych na naprawę lokomotyw na czwartym poziomie utrzymania. Zakup 20 pojazdów w ramach zamówienia podstawowego jest elementem projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i jest współfinansowany ze środków unijnych.

Nowe lokomotywy rozwijają prędkość do 160 km/h. Pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Pojazdy serii EU160 Griffin to także najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne w Polsce.

Lokomotywy elektryczne Griffin spełniają wymagania rygorystycznych, europejskich przepisów Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności. Pojazdy są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu pierwszego i drugiego, który znacząco wpływa na podniesienie standardów bezpieczeństwa na torach i spełnia wymagania IV pakietu kolejowego Agencji Kolejowej Unii Europejskiej, którego przepisy zaczną obowiązywać od 31 października 2020 r. Lokomotywy posiadają również system zdalnej diagnostyki, który pozwala na monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przełoży się na ich efektywną eksploatację.

- Dzięki naszej współpracy PKP Intercity może pochwalić się teraz posiadaniem najnowocześniejszych lokomotyw elektrycznych w Polsce. Jestem przekonany, że dzięki zastosowanym w nich rozwiązaniom technicznym będą one służyć przewoźnikowi przez długi czas, cechując się wysokim poziomem bezpieczeństwa i niezawodnością – zapewnia Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A.

20 nowych lokomotyw od początku lipca poprowadzi pociągi:
• TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
• IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa;
• IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
• IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
• TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
• IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
• IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
• TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
• TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
• TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
• TLK Mierzeja relacji Lublin – Kołobrzeg – Lublin na odcinku Kołobrzeg – Bydgoszcz – Kołobrzeg (sezonowy);
• TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
• TLK Latarnik na odcinku Poznań – Białystok – Poznań (sezonowy);
• TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa.

Czytaj także

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3