Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na budowie obwodnicy Oświęcimia minął ponad rok
Inwestycja jest prowadzona na całej długości ponad 9-kilometrowego odcinka. GDDKiA przypomina, że rozpoczęła się jesienią 2022 roku od robót przygotowawczych, obejmujących m.in. rozpoznanie saperskie, prace archeologiczne, przebudowę infrastruktury podziemnej oraz przygotowanie dróg technologicznych.

- Roboty ruszyły z pełną mocą na wiosnę. Realizowane były m.in. prace ziemne, związane z wymianą gruntu na te o lepszych parametrach oraz budową nasypów. Zbudowano nasypy drogowe. Wykonano niemal wszystkie prace w zakresie budowy przepustów melioracyjnych - wylicza Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej z krakowskiego Oddziału GDDKiA.

Jak dodaje, przebudowano ponadto przecięcia przyszłej obwodnicy z drogami wojewódzkimi nr 933 w ciągu ul. Legionów i 948 w ciągu ul. Jagiełły, gdzie powstały ronda. Trwają prace przy wykopie przed linią kolejową, gdzie zostanie przygotowany segment mieszczący w sobie jezdnie przyszłej obwodnicy.

- Do grudnia na trasie głównej obwodnicy położyliśmy na odcinku ponad 1 km pierwszą warstwę asfaltu - zaznacza Kacper Michna.

Na ukończeniu są prace związane z budową fundamentów mostów. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Prace koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, tj. tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca zaczął budowę konstrukcji nośnej w technologii nawisowej. Część płyty mostu jest już zrobiona, powstała z gotowych belek.

Przerwa zimowa hamuje tempo inwestycji w Oświęcimiu
W związku z zimą tempo inwestycji przy obwodnicy będzie mniejsze. Tak przewiduje to również umowa GDDKiA z wykonawcą firmą Budimex. Nie oznacza, że wszystkie prace zostaną wstrzymane.

- Zimą wykonawca planuje kontynuować budowę nasypu w rejonie Stawów Adolfińskich, prace związane z przebudową ulic Legionów i Jagiełły oraz przygotowanie konstrukcji trasy głównej. Jeżeli pogoda pozwoli chcemy położyć asfalt na kolejnych odcinkach obwodnicy - dodaje Kacper Michna.
W GDDKiA oceniają zaawansowanie dla całej inwestycji na niespełna 40 proc. Wartość prac budowlanych to 0,5 mld zł, z czego ponad 164 mln zł pokryte zostanie dzięki dofinansowaniu ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na oddanie do użytku obwodnicy czekają już niecierpliwie kierowcy, którym często na głównych traktach miasta przychodzi wystawać w korkach. - Myślę, że jak wielu kierujących, mam nadzieję, że inwestycja zostanie ukończona zgodnie z planem - mówi Kamil Zając z Oświęcimia.
Obwodnica będzie stanowić południowe obejście Oświęcimia i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach.
Samo połączenie z S1 przez węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Rekordowe wygrane w historii Lotto w Krakowie i Małopolsce. Są szczęśliwe miejsca!
- Te atrakcje Energylandii są czynne zimą. Jest tam pięknie, bo wszystko błyszczy
- Piękna 18-latka z Zatora przygotowuje się w Chinach do konkursu Miss Tourism World
- Dużo firm z Małopolski zach. w najlepszej setce województwa. Miliardowe przychody
- Trwa budowa szopki w kalwaryjskiej bazylice. Gotowa będzie przed pasterką
- Lód przy Muzeum Auschwitz, turystka złamała nogę. Spychologia zamiast odśnieżania
