"Blisko 4,5 metra wysokości, 2 metry szerokości i 320 paneli LED o łącznej wadze prawie 3 800 kilogramów" - zachwala wielki nośnik reklamowy firma Pepsi. Puszka jest nie tylko wielka, ale "wyjątkowa i immersyjna". "Fani nietypowych miejskich instalacji mogą przenieść się w zupełnie nowy wymiar dzięki spektakularnym cyfrowym wizualizacjom".
To część kampanii reklamowej prowadzonej w całej Polsce. Puszka będzie tu stać do niedzieli 30 czerwca.
Od razu jednak pojawia się pytanie, na jakiej zasadzie ustawiono w tym miejscu taką reklamę. Od niespełna dwóch lat w Krakowie obowiązuje uchwała krajobrazowa regulująca zasady sytuowania urządzeń reklamowych w mieście. Okolica Dworca Głównego zalicza się do Strefy III, czyli obszaru najbardziej chronionego przed reklamozą.
Uchwała krajobrazowa określa warunki sytuowania m.in. obiektów i urządzeń reklamowych, wskazuje także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów z jakich mogą być wykonane.
O wydanie zgody na montaż tak wielkiej reklamy przy zabytkowym budynku dworca PKP zapytaliśmy w Urzędzie Miasta Krakowa, które wydaje takie pozwolenia, ale także kontroluje sytuację, sprawdza w terenie legalność stawianych m.in. takich reklam.
Plac Jana Nowaka Jeziorańskiego to jednak teren, którym zarządza Galeria Krakowska oraz częściowo PKP. W Polskich Kolejach Państwowych dowiedzieliśmy się, że sprawa jest analizowana.
- Informujemy, że pl. Jana Nowaka Jeziorańskiego nie jest własnością ani nie jest zarządzany przez PKP S.A. - informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komunikacji PKP.
Tymczasem Galeria Krakowska informuje, że centrum handlowe wynajęło plac i ma na to umowę, ale w sprawie pozwoleń na ustawienie reklamy "odsyła" do najemcy.
- Informujemy, iż instalacja reklamowa, która pojawiła się na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego została ustawiona w ramach krótkookresowej umowy najmu powierzchni w obrębie wspomnianego placu, a najemca, zgodnie z zapisami umowy, jest zobowiązany do uzyskania wszelkich niezbędnych zgód (o ile takie są wymagane) i przestrzegania przepisów prawnych, które obowiązują w Krakowie - wyjaśnia nam dyrekcja Centrum Handlowego Galeria Krakowska.
Przedstawiciele Pepsi obiecali oświadczenie w sprawie pozwoleń i przestrzegania uchwały krajobrazowej. Po kilku godzinach od naszego kontaktu otrzymaliśmy oświadczenie.
- Konstrukcja LED znajduje się na terenie Placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy Galerii Krakowskiej. Przestrzeń ta jest wyłączona z obszaru Parku Kulturowego w Krakowie. Galeria Krakowska to jedna z kilku budowli objęta projektem tzw. Nowego Miasta, czyli części Krakowa o charakterze biznesowym i handlowo-usługowym - czytamy w oświadczeniu Biura Prasowego Pepsi.
Tymczasem innego zdania - odnośnie zgodności obiektu ustawionego przed zabytkowym budynkiem dworca z uchwałą krajobrazową - jest Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa. Zapytaliśmy o te instalację w Urzędzie Miasta Krakowa we wtorek, 25 czerwca 2024 r. Okazało się, że na drugi dzień po naszej interwencji w środę, 26 czerwca 2024 r. pracownik Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK odbył wizję lokalną w terenie, gdzie ustawiony został obiekt reklamowy.
- Po wstępnej analizie, wobec uznania, że obiekt nie jest zgodny z zapisami uchwały krajobrazowej, podjęte zostały dalsze czynności wyjaśniające, mające na celu między innymi ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za ustawienie obiektu i legalności posadowienia reklamy - poinformowała nas Katarzyna Misiewicz z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.
Kara za 1 mkw szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie.
