MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ogromna puszka została ustawiona w centrum Krakowa. A co z uchwałą krajobrazową?

Barbara Ciryt
Wielka puszka ustawiona została tuż przed zabytkowym dworcem PKP w Krakowie, na placu Jana Nowaka Jeziorańskiego. To reklama znanego napoju, co od razu budzi wątpliwości: czy została złamana uchwała krajobrazowa? Sprawdzamy. Rozbieżne zdania i interpretacje prawa mają z jednej strony najemca placu, który zamontował puszkę z drugiej strony pracownicy architektury krakowskiego urzędu. Zapowiadają wyjaśnienie czy reklama jest legalne posadowiona.

"Blisko 4,5 metra wysokości, 2 metry szerokości i 320 paneli LED o łącznej wadze prawie 3 800 kilogramów" - zachwala wielki nośnik reklamowy firma Pepsi. Puszka jest nie tylko wielka, ale "wyjątkowa i immersyjna". "Fani nietypowych miejskich instalacji mogą przenieść się w zupełnie nowy wymiar dzięki spektakularnym cyfrowym wizualizacjom".

To część kampanii reklamowej prowadzonej w całej Polsce. Puszka będzie tu stać do niedzieli 30 czerwca.

Od razu jednak pojawia się pytanie, na jakiej zasadzie ustawiono w tym miejscu taką reklamę. Od niespełna dwóch lat w Krakowie obowiązuje uchwała krajobrazowa regulująca zasady sytuowania urządzeń reklamowych w mieście. Okolica Dworca Głównego zalicza się do Strefy III, czyli obszaru najbardziej chronionego przed reklamozą.

Uchwała krajobrazowa określa warunki sytuowania m.in. obiektów i urządzeń reklamowych, wskazuje także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów z jakich mogą być wykonane.

O wydanie zgody na montaż tak wielkiej reklamy przy zabytkowym budynku dworca PKP zapytaliśmy w Urzędzie Miasta Krakowa, które wydaje takie pozwolenia, ale także kontroluje sytuację, sprawdza w terenie legalność stawianych m.in. takich reklam.

Plac Jana Nowaka Jeziorańskiego to jednak teren, którym zarządza Galeria Krakowska oraz częściowo PKP. W Polskich Kolejach Państwowych dowiedzieliśmy się, że sprawa jest analizowana.

- Informujemy, że pl. Jana Nowaka Jeziorańskiego nie jest własnością ani nie jest zarządzany przez PKP S.A. - informuje Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komunikacji PKP.

Tymczasem Galeria Krakowska informuje, że centrum handlowe wynajęło plac i ma na to umowę, ale w sprawie pozwoleń na ustawienie reklamy "odsyła" do najemcy.

- Informujemy, iż instalacja reklamowa, która pojawiła się na placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego została ustawiona w ramach krótkookresowej umowy najmu powierzchni w obrębie wspomnianego placu, a najemca, zgodnie z zapisami umowy, jest zobowiązany do uzyskania wszelkich niezbędnych zgód (o ile takie są wymagane) i przestrzegania przepisów prawnych, które obowiązują w Krakowie - wyjaśnia nam dyrekcja Centrum Handlowego Galeria Krakowska.

Przedstawiciele Pepsi obiecali oświadczenie w sprawie pozwoleń i przestrzegania uchwały krajobrazowej. Po kilku godzinach od naszego kontaktu otrzymaliśmy oświadczenie.

- Konstrukcja LED znajduje się na terenie Placu Jana Nowaka-Jeziorańskiego przy Galerii Krakowskiej. Przestrzeń ta jest wyłączona z obszaru Parku Kulturowego w Krakowie. Galeria Krakowska to jedna z kilku budowli objęta projektem tzw. Nowego Miasta, czyli części Krakowa o charakterze biznesowym i handlowo-usługowym - czytamy w oświadczeniu Biura Prasowego Pepsi.

Tymczasem innego zdania - odnośnie zgodności obiektu ustawionego przed zabytkowym budynkiem dworca z uchwałą krajobrazową - jest Wydział Architektury i Urbanistyki Urzędu Miasta Krakowa. Zapytaliśmy o te instalację w Urzędzie Miasta Krakowa we wtorek, 25 czerwca 2024 r. Okazało się, że na drugi dzień po naszej interwencji w środę, 26 czerwca 2024 r. pracownik Wydziału Architektury i Urbanistyki UMK odbył wizję lokalną w terenie, gdzie ustawiony został obiekt reklamowy.

- Po wstępnej analizie, wobec uznania, że obiekt nie jest zgodny z zapisami uchwały krajobrazowej, podjęte zostały dalsze czynności wyjaśniające, mające na celu między innymi ustalenie podmiotu odpowiedzialnego za ustawienie obiektu i legalności posadowienia reklamy - poinformowała nas Katarzyna Misiewicz z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Kara za 1 mkw szyldu, tablicy reklamowej, urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej to 122 zł dziennie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ślubowanie olimpijczyków - wywiad Przemysław Zamojski

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska